HomeOnderwijsMasterUniversiteit Twente krijgt onbemand afhaalpunt op campusterrein

Universiteit Twente krijgt onbemand afhaalpunt op campusterrein Eerste universiteit in Nederland die onbemande kluizenwand van de Buren Afhaalcentrum in gebruik neemt.

Studenten en medewerkers van de Universiteit Twente krijgen vanaf volgende week de mogelijkheid om online aankopen te laten bezorgen en af te halen in onbemande kluizen. Ook is het mogelijk om pakketjes te versturen via de kluizen. De UT gaat een samenwerking aan met de Buren Afhaalcentrum, dat op 1 mei een afhaal- en bezorgpunt opent op de campus van de universiteit. De zestig onbemande kluizen zullen minimaal een jaar op de campus aanwezig blijven en moeten zorgen voor meer gemak bij de UT-studenten en medewerkers en tevens voor een vermindering van de logistieke bewegingen op de campus. De Universiteit Twente is de eerste universiteit in Nederland die deze service aanbiedt.

Anno 2015 wordt er veel meer online gekocht. Daarbij wil de consument steeds meer gebruiksgemak en met een drukke agenda en volle lesroosters is er vaak geen tijd om te wachten op de postbode. De Buren biedt een oplossing door onbemande kluizen aan te bieden waar webshops en vervoerders de pakketjes in kunnen bezorgen. Het voordeel is dat de kluizen 24 uur per dag te benaderen zijn. Momenteel wordt in gebouw Sky, gelegen naast de Bastille, een ruimte ingericht zodat de kluisjes geplaatst kunnen worden.

Steeds betere faciliteiten

Het Facilitair Bedrijf zet in op steeds betere en duurzame faciliteiten op de campus. “We zien dat steeds meer studenten maar ook medewerkers hun pakketjes online bestellen en laten bezorgen op de campus. Hierdoor neemt het aantal logistieke bewegingen op de campus toe. We hopen met een centraal punt van meer gemak te kunnen voorzien en het aantal logistieke bewegingen te kunnen laten dalen”, aldus Eveline Kuypers van het Facilitair Bedrijf van de UT.

Hoe werkt het?

In een groeiend aantal webshops kunnen consumenten aangeven dat het pakketje via de Buren moet worden afgeleverd. Via een app kunnen pakketjes online gevolgd worden en krijgt de persoon een melding wanneer het pakketje in het kluisje ligt. Door een persoonlijke code in te voeren gaat de juiste kluis open. Wanneer de bestelling niet bevalt kan de ontvanger de kluisjes ook gebruiken om retourzendingen te doen. Ook zijn de kluisjes voor persoonlijke opslag te huur voor een vast bedrag per dag.

Gekoelde kluizen

Op dit moment worden de kluizen op de campus standaard uitgerust, maar in de toekomst wordt gekeken of er ook gekoelde kluizen kunnen worden geïnstalleerd om bijvoorbeeld online boodschappen te laten bezorgen. “Verder willen we in gesprek met apotheken zodat herhaalrecepten en andere medicatie in de kluisjes kunnen worden gelegd en opgehaald”, vertelt Kuypers. De pilot duurt een jaar en wordt in de tussentijd geëvalueerd. Studenten en medewerkers kunnen hun ideeën aandragen bij FB Servicedesk.

De Buren

De Buren opereert volledig onafhankelijk en exploiteert onbemande afhaalpunten bestaande uit beveiligde en eventueel geconditioneerde kluisjes, op goed bereikbare plaatsen voor diverse toepassingen. De Buren heeft inmiddels meer dan 50 locaties die meestal 24 uur per dag, 7 dagen in de week geopend zijn.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: