HomeOnderwijsMasterTwente Science Night: wetenschap in de schijnwerpers
The Illuminators 4
UTMost Big Band

Twente Science Night: wetenschap in de schijnwerpers

De toren van de Grote Kerk op de Oude Markt was vrijdagavond voor één keer omgetoverd tot een waar gaming platform. Binnenstadbezoekers konden zich er uitleven op retrogames als Tetris en Pong. Een mooier herkenbaar uithangbord had de Twente Science Night, met het thema Celebrate the Light!, zich niet kunnen wensen. Veel bezoekers wisten vrijdagavond de weg te vinden naar de diverse activiteiten die in het kader van het Weekend van de Wetenschap in het Enschedese centrum werden gehouden.

The Illuminators

Zo’n tweehonderd gasten waren afgekomen op The Illuminators in de Grote Kerk, waarin vier UT-professoren met een lezing meer inzicht gaven in de betekenis van licht binnen hun wetenschappelijk onderzoek. Wiendelt Steenbergen, Angèle Reinders, Ad Lagendijk en Herman Offerhaus presenteerden met veel enthousiasme en humor over hun onderzoek op het gebied van bijvoorbeeld medische toepassingen, veiligheid en design. Tussendoor zetten zij met innovatieve experimenten hun verhaal kracht bij. De studenten van de Utmost Big Band versterkten met hun mooie optreden het feestelijk decorum.

Dining in the dark

Kok Mark Tukker van Sam Sam studeerde zelf food technology en kon zich tijdens Dining in the Dark uitleven met het bereiden van bijzondere gerechten voor de geblindeerde gasten. “Maar niet experimenteren hoor”, lacht Mark, “We weten heel goed wat we doen, met verschillende smaken op het bord, spelen met structuren, geuren en temperaturen. Je denkt goed na over hoe je de gasten kan uitdagen.”

De reacties van de gasten waren louter positief. “Het was wel even lastig om te eten zonder te zien wat je eet, maar het was wel heel bijzonder”, aldus één van de gasten. “Je beleeft het diner heel anders, en ervaart smaken die je anders nooit zo proeft.”

Tijdens het diner kregen de gasten ook een aantal opdrachten mee, onder leiding van onderzoeker Mirjam Galetzka, die voor de gelegenheid tot food professor was gebombardeerd. Het knisperen van bladerdeeg tussen je tanden is ineens heel vreemd als je het geluid er niet bij hoort, zo ontdekten de dinergasten toen ze met oordopjes in aan één van de voorgerechten begonnen.

Pubquiz

KIVI Students Twente zorgde voor een volle bak bij de Pubquiz in Café Central Park. Liefst 23 teams streden in het café aan de Oude Markt om de eer, waarbij studenten van de Twente Academy een aantal spectaculaire proeven uitvoerde en de muzikale omlijsting werd verzorgd door UT’ers Edwin Dertien en Gijs van Oort.

Twents Design

In het Wilminktheater vond de feestelijke opening van Twents Design plaats. Studenten van de opleidingen Industrieel Product Ontwerpen (Saxion) en Industrieel Ontwerpen (Universiteit Twente) exposeren de komende weken hun ontwerpen in het theater. Het is de tiende editie van deze tentoonstelling, die voor het tweede jaar op rij plaatsvindt in het Enschedese Wilminktheater.

Tijdens de openingsavond werd even stil gestaan bij UT-hoogleraar Arthur Eger en Karin van Beurden van Saxion, de beide grondleggers van Twents Design. Eger nam onlangs afscheid van de UT met een designexpositie in Museum TwentseWelle. Mirjam Bult, de kersverse vicevoorzitter van het College van Bestuur van de UT, zette de grondleggers in het zonnetje.

De ontwerpen van de studenten zijn nog tot 23 oktober te bekijken in het Wilminktheater.

Fotoverslag

Fotografen Gijs van Ouwerkerk en Arjan Reef liepen de gehele avond mee en maakten een mooie fotoreportage.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: