De wereld verandert razendsnel, een leven lang leren is het devies.
Leven lang leren met post-academische opleidingen
Wilt u bijblijven of uw kennis verdiepen? Dan zijn de post-academische opleidingen van de Universiteit Twente hét startpunt. Niet alleen heeft de Universiteit Twente een schat aan kennis in huis die door toponderzoek helemaal up-to-date is, in de opleidingen van PLD leren de deelnemers ook van elkaar.
Kennis én netwerk vergroten
Digitalisering, robotisering, duurzaamheid, risicomanagement: het zijn nog maar een paar uitdagingen waarmee u als professional in uw loopbaan te maken kunt krijgen. Wie bij wil blijven met alle ontwikkelingen, zal zijn kennis dus scherp moeten houden. En juist daarvoor bent u bij de post-academische opleidingen van Executive Education Universiteit Twente helemaal op het juiste adres: op de Universiteit Twente zijn door onderzoek immers altijd de nieuwste inzichten en kennis beschikbaar. Ook kunnen de docenten met hun academische achtergrond goed doordringen tot de kern van de vraagstukken waarmee u als deelnemer worstelt, en daar heel gericht op inspelen met de lesstof.
Leren op maat
Leren op maat, noemt Dick Wijnveen van Professional Learning & Development (PLD) het. ‘Deelnemers kunnen hier op de Universiteit Twente individuele programma’s volgen of meedoen aan speciale masterclasses.
Maar ook afdelingen of complete organisaties kunnen worden begeleid. Deelnemers zijn op de Universiteit Twente natuurlijk verzekerd van heel goed onderwijs, daarbij raken ze ook op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in hun vakgebied doordat hier zoveel onderzoek wordt gedaan. Als alumnus ben er niet meer met het behalen van je universitaire graad, om bij te blijven zal je je moeten blijven scholen en ontwikkelen. Daarin willen wij een taak vervullen. We voelen ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid om mensen en organisaties te begeleiden in deze snel veranderende wereld’.
Incompany of eigen lesprogramma
Bedrijven en organisaties zien die noodzaak ook. Universiteit Twente heeft bijvoorbeeld al lesprogramma’s over risicomanagement opgezet voor Achmea en 8 nieuwe talenten van Nedap in Groenlo omgeschoold tot softwarespecialist via faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). ‘We kijken echt wat de behoefte uit de markt is. We bieden masterclasses met een generieke opzet, maar ook op maat gesneden programma’s voor bijvoorbeeld een ministerie, een zorginstelling, een verzekeraar’, legt Dick Wijnveen van Professional Learning & Development uit.
Kennis delen
Emeritus-hoogleraar Olaf Fisscher is al vijf jaar met emeritaat, maar levert als kerndocent en organisator van seminars nog een belangrijke bijdrage aan dit post-academisch onderwijs.
Hij ziet voor alle partijen voordelen: voor de deelnemers, die een schat aan kennis opsteken, voor de docenten die met veel nieuwe potentieel interessante mensen in aanraking komen, maar ook voor Universiteit Twente zelf. ‘Het is voor ons als universiteit een prachtige manier om heel veel kennis uit de praktijk te horen en het netwerk nog verder uit te breiden’, zegt hij.
Interactie met deelnemers uit andere werkgebieden
De deelnemers ervaren juist het delen van kennis als een groot pluspunt van de post-academische opleidingen.
De interactie met deelnemers uit andere werkgebieden en de verfrissende kijk die dat oplevert, worden in de evaluatie veel geroemd. Door de combinatie High Tech & Human Touch waar de Universiteit Twente uniek in is, ervaren deelnemers verder dat ze niet alleen technisch de beste informatie krijgen maar ook de praktische, menselijke handvatten krijgen aangereikt om die kennis te implementeren in hun bedrijf of organisatie.
Deelnemers komen uit heel diverse sectoren en hebben allemaal hun eigen reden om (weer) de collegebanken in te schuiven. ‘We zien mensen die herscholen, of omscholen voor een ander beroep. Maar ook mensen die hun kennis willen verrijken en verdiepen voor hun carrière. Ook zijn er deelnemers die de 50 al gepasseerd zijn en die weten: ik moet nog zeker 15 jaar door, ik wil mee kunnen komen met de nieuwste ontwikkelingen. Die laatste groep zal door de verhoging van de pensioenleeftijd zeker toenemen’, schetst Fisscher.
Leven lang leren functie universiteit
Naast de masterlijnen in public management en risicomanagement is er een heel palet aan andere masterclasses. ‘Een leven lang leren is één van de fundamentele maatschappelijke functies van een universiteit. Daar komt gelukkig steeds meer aandacht voor. En voor een universiteit is het simpelweg ook een noodzaak om externe funding te krijgen. Maar dat mag zeker niet de drijfveer zijn.
Kennis en netwerk delen, daar gaat het om’, vindt Fisscher. De opbrengsten van het post-academisch onderwijs vloeien bij de Universiteit Twente dus ook weer terug naar onderwijs en onderzoek, om zo de kwaliteit nog verder te verbeteren; er is geen winstoogmerk zoals bij private opleidingsinstituten.
alumni post-academisch onderwijs
Voor alumni is het post-academisch onderwijs op meerdere vlakken aantrekkelijk. Afgestudeerden komen niet alleen terug in de collegebanken om zelf nieuwe kennis te vergaren, ze geven ook graag gastcolleges.
‘Alumni die nu vaak op verantwoordelijke functies zitten hebben graag afgestudeerden van ons. Maar ze willen ook bijdragen aan gastcolleges waar ze hun rijke praktijkervaring weer met ons delen’, schetst Fisscher de wisselwerking. Elk jaar is er ook een kennisfestival, waarop alumni, mensen uit het bedrijfsleven en UT’ers met elkaar in contact komen. ‘Het is echt niet meer zo dat wij vertellen hoe de wereld in elkaar zit, het is veel meer een wisselwerking geworden waarbij we van elkaars kennis en ervaring gebruik maken’, legt Dick Wijnveen uit.
Wisselwerking
Als voorbeeld van zo’n mooie wisselwerking noemt Fisscher alumnis Richard Hoff, toezichthouder bij De Nederlandse Bank. Hij studeerde technische bedrijfskunde aan de Universiteit Twente, daarna rechten en promoveerde op de juridische impact van gedragscodes. ‘Zo begeleidt hij nu studenten van de Universiteit Twente bij integriteitsvraagstukken in hun organisaties. Hoff deelt zijn kennis over de bancaire wereld ook weer in onze masterclasses, en zo breiden we allemaal ons netwerk uit met mensen waar we normaliter niet zo snel mee in aanraking zouden komen’.
dynamiek door Strenge toelatingseisen
Een ander sterk punt van de opleidingen van PLD is dat veel aandacht wordt besteed aan de toelating.
‘Elke groep heeft een andere dynamiek’, is de ervaring van Wijnveen. ‘Je leert van en met elkaar. Wij streven ernaar om in elke groep een mooie mix te hebben van verschillende bedrijfstakken. Deelnemers moeten een bepaald niveau hebben, zowel sociaal als intellectueel, gemotiveerd zijn, inzet tonen en zich open op kunnen stellen. Je deelt ook met de groep waar je mee worstelt, waar je tegenaan loopt. Als er mensen zijn die dat lastig vinden, brengen we ze met hun specifieke vraag in verbinding met bijvoorbeeld een hoogleraar.
Of we verwijzen door naar andere universiteiten, hogescholen of opleidingsinstituten. Wij beogen kwaliteit en zijn er niet op uit zoveel mogelijk deelnemers aan ons te binden uit commercieel oogpunt. Daardoor zijn we het beste vertrekpunt voor iedereen die een volgende stap wil zetten in zijn carrière of zijn organisatie verder wil brengen’.
Het mooiste compliment dat de twee de laatste jaren kregen kwam van een bedrijf dat een masterprogramma op maat door Universiteit Twente liet verzorgen. ‘Zij zeiden dat ze nog geen fractie hadden betaald van wat ze aan adviesbureaus kwijt zouden geweest, en dat het niveau veel rijker en verdiepender was. Daar doen we het voor’.