De evolutie van risicomanagement binnen het onderwijs
Webinar
Wegens copyright zijn er geen presentaties beschikbaar van deze sector.
Rapportage
Verslaglegging door studenten van de Master Risicomanagement.
De evolutie van risicomanagement binnen het onderwijs
Waar stopt crisismanagement en begint risicomanagement?
- Wat zijn de vijf belangrijkste trends, ontwikkelingen en risico’s die in de komende 10 jaar op de Nederlandse onderwijssector afkomen?
- Wat zijn volgens u de drie grootste risico’s voor de onderwijssector? Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen risico’s op korte termijn (< 1jaar), middellange termijn (1 tot 3 jaar) en op langere termijn (> 3 jaar).
Opzet
Voor de webinar zijn de groepsleden wekelijks bijeengekomen via Teams om de webinar voor te bereiden, zaken uit te werken en met elkaar te overleggen. De webinar is opgesplitst in een tweetal paneldiscussies. Voor elke paneldiscussie is één uur tijd uitgetrokken. Alle panelleden zijn gevraagd om na te denken over een aantal risico’s in het onderwijs.
Tijdens de eerste paneldiscussie hebben de sprekers gesproken over een vijftal risico’s die zich mogelijk in de komende tien jaar in de Nederlandse onderwijssector kunnen manifesteren.
Aan de leden van het tweede panel is gevraagd om na te denken over de drie grootste risico’s waarmee onderwijssector naar verwachting te kampen krijgt? Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen risico’s op korte termijn (< 1jaar), middellange termijn (1 tot 3 jaar) en op langere termijn (> 3 jaar).
Resultaat
Vanuit zowel de eerste- als tweede paneldiscussie kwam de continuïteit van het onderwijs in de basis aan bod. In beide panels zijn risico’s besproken die de continuïteit kunnen aantasten. Met de continuïteit die centraal staat werd in de eerste panel gesproken over risico’s en onzekerheden waar het onderwijs in de komende tien jaar mee te maken kan krijgen.
Onderstaand een voorbeeld van een vijftal risico’s die aan bod zijn gekomen;
- (Internationale) aantrekkingskracht;
- Cultuur en kennis verschillen;
- Maatschappelijke bewegingen en politiek;
- Diversiteit en inclusie;
- Kwaliteit en/van online onderwijs;
De deelnemers zijn tot de conclusie gekomen dat je als organisatie voldoende innovatiekracht moet hebben om met veranderingen om te kunnen gaan. De noodzaak van risicomanagement wordt erkend en belangrijk bevonden om de reputatie van een organisatie te kunnen beschermen. Leden van de tweede paneldiscussie hebben aangegeven wat de risico’s op korte-, middellange- en langere termijn zijn voor de onderwijsinstellingen.
Onderstaand zijn een drietal risico’s per termijn geschetst die aan bod zijn gekomen;
Korte termijn zijn;
- Privacy incidenten en cyber aanvallen i.v.m. blended learning;
- Investeringsramen niet herzien i.v.m. corona;
- Lage risk appetite.
Middellange termijn;
- Sociale gezondheid van medewerkers en studenten;
- Afhankelijkheid van IT structuur;
- Verandering in financiële geldstromen.
Lange termijn;
- Positie van HO en WO in de samenleving;
- Aansluiting met maatschappij en bedrijfsleven;
- Vergaande juridisering.
Onderstaande vragen zijn aan bod gekomen maar onvoldoende beantwoord;
- Waar stopt crisismanagement en waar begint risicomanagement?
- Hoe leer je studenten om te gaan met technieken die er nog niet zijn?
Acties
Onderstaande acties zijn op basis van de webinar geformuleerd;
Korte termijn:
- Focus op cybersecurity, dit omdat de kans op cyber aanvallen waarbij het onderwijssysteem plat komt te liggen sterk is toegenomen.
- Vergroting van risicobewustzijn binnen het onderwijs op het terrein van ‘Ransomware’ (gijzelsoftware), die op dit moment binnen het onderwijs erg laag.
Middellange termijn:
- Bewust omgaan bij het vaststellen van de ‘risk appetite’ (risicobereidheid) binnen de organisatie, die op dit moment bij veel onderwijsinstanties laag is. De meeste onderwijsorganisaties zijn op dit moment niet bereid om risico’s te nemen, die in de komende tien jaar wel nodig zijn om goed door de transformatiefase te komen.
- Serieuze aandacht binnen onderwijsorganisaties voor de professionalisering van governance, complimance, auditing en risicomanagement, waarbij ook specialisten worden aangesteld, die vanuit een second line of defence functie, de first line of defence gaan adviseren en ondersteunen.
Langere termijn:
Aansluiting bij de maatschappij en het bedrijfsleven (fysiek en digital). Het Massachusetts Institute of Technology, kortweg MIT, is een van de meest prestigieuze en vooraanstaande universiteiten ter wereld en geeft een goede indicatie over hoe het onderwijs er in de toekomst uit zal zien. Blended learning zal zich doorontwikkelen. Dit gaat zover dat kunstmatige intellingentie per student het onderwijsaanbod ontwikkeld. Door deze ontwikkelingen zal het onderwijs een enorme evolutie doormaken en zal het onderwijs er in de toekomst heel anders zal uitzien. Vraag is of organisaties en de docenten die er werkzaam zijn in staat zijn om tijdig de transformatie te maken die hiervoor nodig is.
Belangrijk leerpunt voor onderwijsorganisaties is om in de komende jaren te investeren in de professionalisering van risicomanagement binnen hun organisatie. Zowel de universiteiten als hogescholen hebben zich geconformeerd om te voldoen aan een ‘Branchecode Governance’. Naast het willen voldoen aan governance- en compliance eisen is het belangrijk dat het risicobewustzijn binnen organisaties meer aandacht krijgt, waarbij het begint met de juiste ‘Tone at the Top’ binnen de organisatie. Met een goed doordacht risicomanagementbeleid en systeem binnen de organisatie, neemt de kans toe dat zowel strategische-, tactisch- als operationele doelstellingen en ambities daadwerkelijk worden behaald.
