Martijn Remmelink

Studiekeuze gemaakt?

Mijn naam is Martijn Remmelink en ik ben tweedejaars student Technische Bedrijfskunde (TBK). Op dit moment ben bezig met de zesde module van mijn studie, en daar hoort ook een project bij. Dit project stak voor mij echt met kop en schouders boven de andere projecten uit.

Het project begon met een introductie van Ahrend. We hadden iets gehoord over de ontwikkeling van het bedrijf dat zijn meubilair ontwerpt en het ook zelf produceert. Ik had nog nooit van Ahrend gehoord, maar het bleek een enorm groot bedrijf te zijn dat bijna alle overheidskantoren heeft ingericht, zoals het DUO hoofdkantoor in Groningen en het stadskantoor in Utrecht. Tijdens het introductiecollege beschreef Ahrend het project: creëer een slimme werkplek die zowel de werkgever als de werknemer ondersteunt in een gezonde, productieve, flexibele en inspirerende manier van werken.

Martijn Remmelink

Het beste aan dit project vond ik de samenwerking tussen de verschillende disciplines. Ik ben er erg blij mee dat we na alle moeite die we in het project hebben gestoken ook daadwerkelijk met een heel gaaf concept zijn gekomen.

Martijn Remmelink

Dit is de eerste keer dat ik in een projectgroep werk die niet enkel uit TBK-studenten bestaat. De laatste keer dat ik niet zelf mijn projectgroep kon samenstellen was bijna een jaar geleden, dus het was een beetje vreemd om aan het project te beginnen zonder alle groepsleden te kennen. Bij de eerste groepsbijeenkomst, kort na de introductie, werd meteen duidelijk dat elke studie het project op zijn eigen manier benaderde. Ik heb nog nooit zulke serieuze brainstormsessies gehad als bij dit project. En na de eerste bijeenkomsten had ik niet het gevoel dat we vooruitgang boekten met het project. Het leuke aan de sessies was dat ik veel meer dan bij andere projecten mijn eigen verbeelding kon gebruiken. Ik leerde bijvoorbeeld om hetzelfde onderwerp vanuit verschillende paradigma's te bekijken, iets waar de ID (Industrial Design) studenten bijvoorbeeld al aan gewend waren. Ik vond het indrukwekkend om te zien hoe goed de ID-studenten waren in het schetsen van concepten. Ik wist natuurlijk dat ze cursussen in schetsen hadden gehad, maar ik had niet verwacht dat ze binnen een minuut een idee in een duidelijke schets konden omzetten. Dat de groepsleden elkaar complimenten gaven beviel me ook. De ID en TBK-groepsleden kwamen regelmatig met briljante ideeën, maar de studenten van Werktuigbouwkunde (WB) vertelden ons dan vaak dat ze technisch niet uitvoerbaar waren, maar dat de ideeën wel konden worden aangepast om ze realistischer te maken. Ook gebeurde het wel eens dat de ID-, en WB-studenten met een briljant concept kwamen, maar dat dat na berekeningen van de TBK-studenten te duur bleek te zijn.

Het beste aan dit project vond ik de samenwerking tussen de verschillende disciplines. Voor een goed concept moesten we echt de kennis uit alle verschillende disciplines gebruiken. Ik ben er erg blij mee dat we na alle moeite die we in het project hebben gestoken ook daadwerkelijk met een heel gaaf concept zijn gekomen.

Dat je terugkoppeling kunt krijgen vind ik heel goed. Elke groep heeft zijn eigen studiebegeleider, die elke keer dat er nieuwe, concrete concepten zijn bij de bijeenkomst aanwezig is. De studiebegeleiders hebben een concreter idee van wat Ahrend van ons wil. Onze studiebegeleider adviseerde ons bijvoorbeeld om eens naar de hypecyclus voor opkomende technologieën te kijken, want volgens hem keken we niet ver genoeg vooruit. Nadat we deze cyclus hadden bekeken, deden we meer onderzoek naar de veranderende manier van werken. Een van onze groepsleden regelde een interview bij DUO in Groningen, waar ze onlangs hun kantoor in een flex werkplek hebben veranderd. Ze had daar een gesprek met de facilitair manager over de problemen met flex werkplekken en de nieuwe trends. Ze ging ook bij Achmea in Zwolle langs voor een interview. De data die dit opleverde was zeer bruikbaar. Met de informatie uit de interviews en de hypecyclus voor opkomende technologieën konden we een concretere visie uitwerken. Halverwege de module hadden we een korte ontmoeting met Ahrend, waarbij wij een korte presentatie gaven en Ahrend ons vervolgens van terugkoppeling voorzag. In het begin van de ontmoeting waren we enigszins gespannen, want als Ahrend ons concept niet goed vond, zouden we helemaal opnieuw moeten beginnen. Gelukkig was Ahrend zeer enthousiast toen we ons concept presenteerden en vertelden welk onderzoek we ervoor hadden gedaan. Na de ontmoeting met Ahrend werd pas goed duidelijk hoe waardevol de achtergrond van alle teamleden was. Voor de ontmoeting kon ik enkel onderzoek doen en actief deelnemen aan het project, maar daarna was ik in staat om samen met mijn medestudenten van de TBK-opleiding een marketingplan te maken. De WB-studenten op hun beurt konden beginnen met simulaties en zich buigen over lastige beslissingen aangaande de techniek en materialen die we willen gebruiken. De ID-studenten begonnen direct met het ontwerp van ons concept en begonnen na te denken over het interactieve document.

Het beste aan de module vond ik de verschillende perspectieven van waaruit elke studie het project benadert. Ik denk dat ik veel heb geleerd van die perspectieven, en ik vond het echt goed dat je er altijd extra uitleg door kreeg, bijvoorbeeld toen ik dacht dat extra brainstormsessies nutteloos zouden zijn of bepaalde delen van het softwareprogramma Solidworks niet begreep.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies