Studieprogramma

Het tweede studiejaar

Het programma van het tweede jaar (onder voorbehoud van wijzigingen) is als volgt:

Module 5 Facilitating Technological Change

De vraag of een nieuwe technologie succesvol wordt of niet hangt in sterke mate af van de communicatie eromheen. Bij technologische innovaties zijn meestal veel partijen betrokken die ieder de innovatie kunnen maken of breken. Tijdens dit project maak je kennis met een hightech innovatie. Je maakt een analyse van de verschillende partijen en vraagstukken die erbij horen en je ontwikkelt een passende communicatiestrategie. Je oefent ook met het toegankelijk maken van complexe materie en het duiden van informatie.

Module 6 Privacy Paradox

De meeste mensen beweren dat ze erg gesteld zijn op hun privacy, maar bij de eerste de beste gelegenheid delen ze achteloos allerlei persoonlijk gegevens. We noemen dit de ‘privacy paradox’. In deze module verdiep je je in de wijze waarop mensen zich opstellen als het gaat om privacy en de bescherming daarvan. Je kijkt naar de gevolgen van het delen van gegevens en van online tracking en raakt vertrouwd met factoren die van invloed zijn op deelgedrag. Daarnaast ontwerp je een interventie met als doel mensen bewuster te maken van de risico’s van het vrijgeven van gegevens en van de mogelijkheden die ze hebben om hun privacy beter te beschermen.

Module 7 Communication by Design

Om mensen te beïnvloeden kun je als communicatieprofessional expliciete boodschappen zenden, maar je kunt ook gebruik maken van design. Onderzoek bevestigt dat zintuiglijke prikkels – beeld, geluid, geuren, aanraking – een belangrijke rol spelen in de communicatie. In deze module ontwerp en test je een multisensorische interventie om een bepaald probleem in de openbare ruimte op te lossen. Je bedenkt bijvoorbeeld een manier om de effectiviteit van verkeerslichten te verhogen, de acceptatie van surveillancetechnologieën te bevorderen of sociaal gedrag te stimuleren.

Module 8 Changing Organizations

Organisaties veranderen voortdurend. De literatuur over dit onderwerp geeft ons allerlei inzichten op het gebied van effectieve communicatie binnen en tussen organisaties. Denk bijvoorbeeld aan leiderschap, informatie-uitwisseling, identiteit en identificatie, arbeidsverhoudingen en zingeving op het werk. Maar hoe pas je dit soort inzichten toe in de steeds veranderende context van hedendaagse organisaties? In dit project geef je communicatieadvies aan managers, gebaseerd op zowel literatuur als empirische gegevens.

Het derde studiejaar

Het derde studiejaar bestaat uit het halfjaar vrije keuzeruimte. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om vakken te volgen van een andere opleiding, of om in het buitenland te studeren of stage te lopen. Het andere halve jaar besteed je aan je bachelorafstudeeropdracht en reflectie. Bekijk het studieprogramma van jaar 3.

Chat offline (info)