Studieprogramma

het derde studiejaar

Het derde jaar bestaat voor de helft uit keuzeruimte; de andere helft besteed je aan Module 11 en aan je afsluitende afstudeeropdracht. 

MODULE 9 EN 10: VRIJE KEUZERUIMTE

In de vrije keuzeruimte heb je verschillende opties:  

  • Je kunt dit half jaar gebruiken om je studie te verbreden of juist te verdiepen met vakken die jou aanspreken. 
  • Je kunt er voor kiezen je kennis uit te breiden op een heel ander vakgebied, door vakken te volgen van een andere bacheloropleiding. Bijvoorbeeld We Create Identity, Smart Environments, Professional Learning in Organizations, Psychology of Safety of Public Management. 
  • Je kunt de vrije ruimte ook gebruiken om stage te lopen bij een bepaalde organisatie, of in het buitenland te gaan studeren.

Module 11: A Better World

In deze module ga je een uitdaging van wereldniveau aan, waarbij je maximaal gebruik maakt van alle kennis, vaardigheden en gereedschappen die je tijdens je studie hebt verzameld. Communicatie loopt als rode draad door vrijwel alle actuele wereldproblemen heen. Daarom motiveren we jou om schadelijke ontwikkelingen te stoppen en goede initiatieven te stimuleren. Voor je project kun je aan de slag met thema’s als democratie, sociaal onrecht, klimaatverandering of ‘The Internet of Things’.

Kijk hier voor meer informatie over deze module. 

Module 12: Afstudeeropdracht

Je sluit je bacheloropleiding Communication Science af met een bachelorthese, of afstudeeropdracht. Je doet daarbij zelfstandig onderzoek naar een praktisch relevant onderwerp. Je voert een literatuuronderzoek uit en verzamelt empirische gegevens. Op basis van de uitkomsten formuleer je praktische aanbevelingen. Je schrijft een onderzoeksrapport en presenteert de resultaten tijdens een symposium. 

VOORBEELDEN AFSTUDEERONDERZOEK

Enkele voorbeelden van recente afstudeeropdrachten:

  • Online winkels: helpt het wanneer je in een online omgeving zoveel mogelijk elementen uit een fysieke winkelomgeving verwerkt om zodoende online consumenten meer het gevoel te geven dat ze zich in een ‘echte’ winkel bevinden? 
  • Nieuws-apps: waarom brengen sommige notificaties van nieuwsberichten de ontvanger ertoe om direct het volledige bericht op de mobiele telefoon te lezen, terwijl andere notificaties dat effect niet hebben? 
  • Elektrisch rijden: waarom rijdt nog niet iedereen in een elektrische auto? Welke factoren weerhouden mensen hiervan? Is het misschien zo dat we in ons onderbewustzijn maar moeilijk los kunnen komen van het rijden op fossiele brandstoffen, ondanks dat we weten dat het vervuilender is? 
  • Gezondheidszorg: hoe kunnen we er met behulp van technologie voor zorgen dat de gezondheidszorg beter wordt? En, specifieker, aan welke eisen moet een web portal voldoen die het contact tussen therapeuten en patiënten faciliteert?

Benieuwd naar wat jouw mogelijkheden zijn na het behalen van het bachelordiploma?

Chat offline (info)