Na de bachelor

de arbeidsmarkt na Communication Science

Tijdens de bacheloropleiding Communication Science word je grondig voorbereid op het vinden van een goede baan. De combinatie van academische kennis, de communicatiekundige ontwerpaanpak en praktijkgerichte projecten is een goede opstap naar de arbeidsmarkt. Als afgestudeerde communicatiewetenschapper heb je diverse werkterreinen. Zo kun je je bezighouden met marktonderzoek, interne communicatie of marketingcommunicatie. Je kunt in veel sectoren aan de slag, zoals in het bedrijfsleven, bij een adviesbureau, de mediasector, de overheid of bij een onderzoeksinstelling.

Oud-studenten over communicatiewetenschap

Vier afgestudeerde communicatieprofessionals vertellen tijdens Pauw Academy over hun baann en de toekomst van het communicatie vakgebied. De video productie is geheel ontwikkelt door eigen studenten van de opleiding Communication Science. Zowel de ontwikkeling van het script als de presentatrice zijn door studenten van de opleiding gedaan. Een mooi voorbeeld van het toegepaste karakter van de opleiding! 

Waar werken afgestudeerden?

Onderzoek onder alumni van Communicatiewetenschap 

BEDRIJFSLEVEN

Bedrijven houden zich voortdurend bezig met de vraag hoe ze zo goed en efficiënt mogelijk hun producten kunnen produceren en hoe ze deze producten vervolgens aantrekkelijk kunnen maken voor klanten. Communicatie speelt hierbij een cruciale rol. Grote bedrijven beschikken meestal over speciale afdelingen die hiermee zijn belast en die zich bijvoorbeeld bezig houden met in- en externe betrekkingen, interne communicatie, public relations, reclame, marketingcommunicatie, sponsoring, perscontacten en voorlichting. 

ADVIESBUREAUS

Voor het ontwikkelen en uitvoeren van communicatiestrategieën doen overheid, bedrijven en non-profitinstellingen steeds vaker een beroep op gespecialiseerde bureaus. Communicatieadvies-, reclame- en pr-bureaus zijn hier voorbeelden van. Communicatiewetenschappers in deze bedrijfstak houden zich bezig met het ontwerpen van communicatiestrategieën. Sommigen gaan aan de slag als accountmanager en worden een vaste gesprekspartner van een of meer klanten. Ze geven advies over het ontwikkelen en doorvoeren van een communicatiestrategie. 

MEDIASECTOR

De mediasector bestaat uit omroepen, de pers en uitgeverijen. Als communicatiewetenschapper kun je hier aan de slag in de voorlichting, public relations, marketing en het onderzoek. Zo kun je bijvoorbeeld kijk-, luister-, en lezersonderzoeken gaan uitvoeren. Op basis van dergelijk onderzoek beslis je bijvoorbeeld hoe de programmering eruit zal zien en of er op de markt plaats is voor een nieuw tijdschrift. 

OVERHEID

Bij de rijksoverheid, provincies en gemeenten adviseer je als communicatiewetenschapper over de beste manier om verschillende doelgroepen te benaderen. Daarnaast draag je zorg voor de ontwikkeling en de uitvoering van communicatiebeleidsplannen. Ook kun je als persvoorlichter of woordvoerder aan de slag. 

ONDERZOEKSINSTELLINGEN

Na het afronden van een universitaire opleiding kun je ook solliciteren naar een plaats als assistent in opleiding bij een onderzoeksinstelling of universiteit. Als promovendus doe je enkele jaren onderzoek naar een onderwerp binnen het boeiende vakgebied van de communicatiewetenschap. In Twente afgestudeerde communicatiewetenschappers doen bijvoorbeeld (promotie)onderzoek naar het alcoholbeleid in Nederland en naar de invloed van muziek op het eetgedrag van mensen. Ook kun je kiezen voor een onderzoekscarrière buiten een universiteit, bijvoorbeeld bij een onderzoeksbureau. 

Ervaringen van afgestudeerde communicatiewetenschappers

Benieuwd waar afgestudeerden nu werken? Bekijk dan hun ervaringsverhalen.

Chat offline (info)