Ervaringen van alumna Nikki Knippers

Studiekeuze gemaakt?

Nikki Knippers - Online Marketeer bij Booking Boosters

2013 – 2016 Bachelor Communicatiewetenschap

2016 – 2018 Master Communication Studies (Marketing Communication)

Over mij en mijn baan als online marketeer

Mijn naam is Nikki Knippers; ik ben 23 jaar oud en woonachtig in het Twentse Denekamp. Ongeveer een jaar geleden ben ik afgestudeerd als Master of Science in Communication Studies, twee jaar nadat ik mijn diploma als Bachelor of Science in Communicatiewetenschap behaalde. Beide opleidingen heb ik gevolgd aan de Universiteit Twente in Enschede.

Tijdens deze studies, en vooral tijdens mijn meewerkstage bij SIR, kwam ik achter mijn passie voor online marketing. Het optimaliseren van websites, ontwikkelen van creatieve content en gebruik maken van online / social media spraken mij erg aan. Dit zijn ook precies de taken die ik momenteel uitvoer bij mijn huidige baan. Een paar maanden nadat ik was afgestudeerd, kon ik namelijk aan de slag als online marketeer bij Booking Boosters; een snelgroeiend en innovatief bedrijf met een jong team. Als Booking Booster verzorg ik de online marketing voor bedrijven in de recreatiesector, zoals vakantieparken, campings en verhuurorganisaties. Ik houd me hierbij vooral bezig met website optimalisatie, content schrijven, Facebook marketing en e-mailmarketing. Ons doel bij Booking Boosters is zoveel mogelijk online boekingen binnenhalen via de eigen websites van onze klanten.

Waarom een studie aan de Universiteit Twente?

Een communicatiegerelateerde opleiding bieden ze natuurlijk op meerdere universiteiten in Nederland aan. Echter was voor mij de keuze al snel duidelijk; ik wilde gaan studeren aan de UT. Het motto High Tech Human Touch sprak mij destijds erg aan. In de 21e eeuw leven we in een wereld boordevol nieuwe technologieën, waar we simpelweg niet meer omheen kunnen, ook niet op het gebied van communicatie. De studies Communicatiewetenschap en Communication Studies op de UT gaven veel aandacht aan deze nieuwe technologieën; denk aan projecten over mobiele applicaties of zelfs robots. Toch blijven communicatie en marketing iets menselijks; vandaar dat de combinatie van High Tech Human Touch me overtuigde aan de UT te gaan studeren.


De studies Communicatiewetenschap en Communication Studies op de UT gaven veel aandacht aan nieuwe technologieën; denk aan projecten over mobiele applicaties of zelfs robots.

De unieke punten van Communicatiewetenschap en Communication Studies

Een uniek punt van de studies is zeker de diversiteit aan verschillende onderwerpen op het gebied van communicatie. Ieder studiejaar is opgedeeld in meerdere modules en elke module ging weer over een ander onderwerp. Tijdens de bachelor Communicatiewetenschap gingen de modules over marketing communicatie, corporate communicatie, technische communicatie, social media etc. Ik vond het erg fijn om zo breed opgeleid te worden; zo wist ik van alle vakgebieden iets en kon ik zelf bepalen wat ik het interessants vond, waar ik vervolgens weer mijn keuze voor de masteropleiding op kon baseren. Een ander uniek punt was de diversiteit aan werkzaamheden per module. Naast theorie bestond een module ook altijd uit een project, zodat je tegelijkertijd uit boeken aan het leren was, maar ook samen met een projectgroep praktijkgericht bezig was. Op deze manier kon je meteen de theorie toepassen in de praktijk. Verder was ik erg blij met de vrijheid die je had tijdens de afstudeerfase; zo kon ik zowel bij de bachelor als de master een afstudeeronderzoek doen naar vraagstukken waar ik écht geïnteresseerd in was, namelijk Facebook advertenties en online recensies. Ook de mogelijkheid om een meewerkstage te lopen is een groot pluspunt. Tijdens mijn studie had ik namelijk nog geen idee hoe het werkveld van een communicatieprofessional er precies uitzag, maar na mijn stage kon ik mij goed inbeelden hoe het bedrijfsleven eruit zou gaan zien voor mij. Ten slotte is een uniek punt van beide studies aan de UT het kleinschalige studieprogramma; ik vond het fijn dat ik al mijn medestudenten persoonlijk kende en ook het contact tussen leraren en studenten ging op een informele en persoonlijke manier.

Van een studie aan de UT naar een online marketing baan

Na mijn studie ging ik op zoek naar een baan op het gebied van online marketing. Alhoewel ik tijdens mijn studies veel had geleerd over offline marketing en wat minder over online marketing, ging mijn voorkeur toch uit naar de laatste.  Op mijn meewerkstage na had ik niet veel ervaring in dit vakgebied, maar toch had ik op de UT veel andere ervaringen opgedaan die mij hielpen in het vinden van een baan. Zo word je op de UT opgeleid om vraagstukken van verschillende kanten te bekijken en complexe zaken te vertalen in concrete oplossingen. Deze analytische en academische vaardigheden hebben mij zeker geholpen. Daarnaast gebruik ik vooral mijn kennis over marketing communicatie en consumentengedrag in mijn huidige online marketing baan. Zo leerde ik veel over segmentatie in doelgroepen, positionering van een bedrijf en creatieve appeals en heuristieken in teksten en advertenties; allemaal onderwerpen die ik nu gebruik in mijn dagelijkse werkzaamheden als online marketeer.


Ik ben heel blij dat ik nu online marketeer ben in de recreatiebranche en dat ik mag werken voor een jong, innovatief en snelgroeiend bedrijf!

Verwachtingen na mijn studies vs de realiteit

Na mijn studies wist ik niet 100% zeker wat ik kon verwachten. Dankzij mijn stage kon ik mij wel enigszins inbeelden hoe het bedrijfsleven eruit ging zien, maar waar zou ik precies gaan werken? Zou ik de marketing voor één groot bedrijf gaan verzorgen? Of zou ik juist bij een bureau gaan werken en de marketing voor meerdere bedrijven gaan doen? Ik wist al snel dat het tweede mij meer aansprak. Vandaar dat ik het ook erg naar mijn zin heb als online marketeer bij Booking Boosters, waar we werken voor diverse vakantieparken, campings en verhuurorganisaties. Op het gebied van werkzaamheden komen mijn verwachtingen en de realiteit wel overeen; ik had altijd wel verwacht dat ik me bezig zou gaan houden met online marketing, maar voor welk type bedrijf en in welke branche was voor mij altijd nog een raadsel. Ik ben heel blij dat ik nu online marketeer ben in de recreatiebranche en dat ik mag werken voor een jong, innovatief en snelgroeiend bedrijf!

Advies voor huidige studenten van de bachelor Communicatiewetenschap

Ik heb eigenlijk maar één duidelijk advies voor iedereen die Communicatiewetenschap studeert / wil gaan studeren; kies in de vrije ruimte voor een meewerkstage! Tijdens de modules leer je veel uit lesboeken en uit projecten, maar tijdens een stage leer je pas écht hoe het bedrijfsleven in elkaar steekt. Een advies is misschien zelfs wel om meerdere stages (eventueel een meewerk- en afstudeerstage) bij verschillende typen bedrijven te lopen, zodat je een vergelijking kunt maken. Wil ik werken voor één bedrijf of wil ik juist bij een bureau werken met meerdere klanten? Hier kom je maar op één manier achter; loop een stage en ontdek hoe het werkveld is.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies