Alumnuservaring

Studiekeuze gemaakt?

Samuel ontdekte z’n passie voor onderwijs


Samuel Mok verdiende tijdens de opleiding Chemische Technologie wat bij als student-assistent practica. Zo ontdekte hij de liefde voor het leraarsvak. Samuel werkt nu als docent Chemie bij hogeschool Saxion. 

Kleinschalig en flexibel

Eigenlijk kwam hij vanuit Hoorn naar Twente om technische informatica te studeren. ,,Ik was naar de open dag in Delft geweest, maar daar vond ik het te massaal. De UT kwam op mij over als kleinschalig, vernieuwend en flexibel. Ik ben afgegaan op de sfeer, de faciliteiten en de mensen die hier rondlopen. Dat gaf de doorslag.”

Van de keuze voor Twente had Samuel geen moment spijt; de keuze voor technische informatica pakt minder goed uit. ,,Ik vond het vak te abstract. Ik zag geen toepassingen in de wereld en juist daar gaat het mij om. Bij Chemische Technologie heb ik dat wél gevonden. Alles draait er om het oplossen van een technisch probleem, wat directe verbeteringen tot gevolg heeft. Wat ga je bijvoorbeeld doe aan een pomp die niet 100% functioneert?”

Lesgeven aan studenten

In de loop van de opleiding meldde Samuel zich aan voor de functie van student-assistent. Hij ging practica voor eerstejaars studiegenoten begeleiden. Een leuk bijbaantje om wat extra’s te verdienen, dacht hij. Maar het was veel meer dan dat. ,,Ik bleek het hartstikke leuk te vinden om anderen te helpen en hen te zien groeien. Omgekeerd heb ik het als eerstejaars prettig gevonden dat ik ook les van andere studenten kreeg. De afstand tot hen is kleiner dan tot een hoogleraar of universitair docent; je praat makkelijker over andere dingen.”

Science Education

De kennismaking met lesgeven smaakte naar meer. Samuel besloot de master Science Education & Communication te volgen, een combinatie van Chemical Engineering en een verkorte lerarenopleiding. In de tussentijd solliciteerde hij op een baan in het onderwijs. Saxion nam hem in 2013 aan als docent Chemie in Enschede. Hij werkt hier nu in een team van collega’s met verschillende achtergronden.

,,Sommigen komen uit het bedrijfsleven, anderen uit de fundamenteel-wetenschappelijke hoek. Iedereen heeft zijn eigen expertise. De een houdt zich meer bezig met het vakinhoudelijke, terwijl mijn passie vooral ligt bij het onderwijs. Naast het lesgeven maak ik onder meer deel uit van de landelijke werkgroep digitalisering van het onderwijs en de werkgroep Taal.”

Geen halve oplossingen

In welke zin heeft de docent in Samuel iets gehad aan zijn opleiding Chemische Technologie? ,,Ik heb de vrijheid gekregen om mijn eigen plan te trekken tijdens mijn studie. Zo kon ik uitvinden wat ik precies wilde. Ik heb ook geleerd om systematisch technische problemen op te lossen en dat breng ik nu over aan mijn studenten. Je moet eerst gestructureerd en goed naar een probleem kijken, voordat je verder kunt. Als je dat niet doet, red je het niet. Studenten zijn geneigd om zo snel mogelijk naar een oplossing te werken. Maar een halve oplossing is geen oplossing.” 

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies