Studieopbouw Business Information Technology

Studiekeuze gemaakt?

In het bedrijfsleven zijn vrijwel alle aspecten – van administratie, financiën en klantcontact tot fabrieksinrichting en machineonderhoud – nauw verweven met informatietechnologie.

In deze uitdagende bacheloropleiding krijg je de expertise die je nodig hebt om bedrijven – inclusief al hun mensen, machines en processen – beter en duurzamer te helpen presteren in onze snel digitaliserende wereld. Je raakt thuis in de bedrijfskunde, met disciplines als business modelling, finance engineering en projectmanagement.

Je wordt ook IT-deskundige met kennis van bijvoorbeeld programmeren, softwareontwerp, ERP - en workflow managementsystemen of de interactie tussen mensen en technologie (ERP is een afkorting van Enterprise Resource Planning; met een ERP-systeem automatiseer je logistieke, administratieve en financiële bedrijfsprocessen binnen één informatie- en managementsysteem). Met deze bachelor snap je de problemen en uitdagingen waarmee ondernemingen te maken hebben en kun je die omzetten in effectieve, gebruiksvriendelijke, toekomstgerichte softwaresystemen.

Modules Business Information Technology

Tijdens deze driejarige bacheloropleiding volg je twaalf modules: vier modules per jaar. In elke module behandel je een thema en komen alle belangrijke aspecten van je studie samen: theorie en praktijk, onderzoek en het ontwerpen van oplossingen, zelfstudie en teamwerk.

Overzicht modules

  • Jaar 1EC
    • Module 1 | Intro to Business Information Technology15

      Deze module geeft je een goed overzicht van verschillende thema’s binnen de informatica en de bedrijfskunde. Zo krijg je een duidelijk beeld van de opleiding en van het werkveld – en weet je meteen zeker of deze opleiding bij je past. Tekenend voor de multidisciplinariteit van de opleiding is dat je in deze module meteen al samenwerkt met studenten Industrial Engineering & Management en Technical Computer Science. Je sluit de module af met een uitdagend teamproject: je mag een app ontwikkelen voor één van de stakeholdergroepen achter de bekende Batavierenrace, bijvoorbeeld atleten, artsen, organisatoren, toeschouwers of motorrijders. Denk bijvoorbeeld aan een app voor het afsluiten van weddenschappen over de race, voor het snel en gemakkelijk bestellen van pizza’s, of voor het vinden van vrije parkeerruimte langs de route. 

    • Module 2 | Software Development15

      Tijdens deze module leer je software ontwerpen en bouwen. Je begint daarbij met een analyse van de eisen en eindigt met een werkend programma. In het eindproject programmeer je samen met jouw team op een gestructureerde wijze een multiplayer game. 

    • Module 3 | Business Intelligence & IT15

      In de derde module ga je dieper in op een aantal kernaspecten van informatiesystemen. De thema’s zijn: Databases, Business Intelligence en Business Process Management. Verder is er aandacht voor academische en onderzoekvaardigheden. Daarbij draait het om het aanleren van een systematische probleemaanpak, waarin ontwerp, onderzoek en besluitvorming een rol spelen. Zo krijg je een breed overzicht van de processen en schakels waarmee jij later te maken krijgt. In het teamproject maak je een business performance dashboard voor een bedrijf en ontwikkel je een webapplicatie ter ondersteuning van een specifiek bedrijsproces.

    • Module 4 | Data & Information15

      In deze module raak je vertrouwd met een aantal technieken die je nodig hebt voor de bouw van bedrijfsinformatiesystemen, zoals webapplicaties, databases en web services. Je leert werken met Scrum als projectmanagementaanpak en softwareontwikkelingsmethode. Bij deze module hoort een fors project (6 ECs), waarin je de opgedane kennis en vaardigheden gebruikt om een probleem aan te pakken bij een bestaand bedrijf.

  • Jaar 2EC
    • Module 5 | Finance for Engineers15

      Deze module volg je samen met studenten Industrial Engineering & Management (Technische Bedrijfskunde). Je leert de basisprincipes van waardering en past deze toe bij het analyseren van een jaarverslag. Daarnaast maak je kennis met de financiële markten en krijg je inzicht in de prijzen van opties en andere derivaten. Bij het overkoepelende project is de Autoriteit Financiële Markten (AFM) betrokken.

    • Module 6 | Intelligent Interaction Design15

      Deze module draait om het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van de interactie tussen mensen en technische systemen. Tijdens het project werk je in een multidisciplinair team met studenten van onze opleiding Technical Computer Science. Als team ontwerp je met behulp van Artificial Intelligence een interactief en intelligent systeem dat je vervolgens met potentiële gebruikers evalueert. Zo ontdek je de toegevoegde waarde van een goede interface. Verder verdiep je je in de statistiek en raak je vertrouwd met kwantitatieve en kwalitatieve methodes voor het opstellen van gebruikersonderzoeken. Je leert ook meer over de verschillende technieken voor het modelleren van intelligent systeemgedrag.

    • Module 7 | From Product Design to online Business15

      Centraal in deze module staan de theorie en praktijk van het ontwerpen en ontwikkelen van innovatieve startupbedrijven. Jouw kennis over bedrijfskundige informatica kun je goed gebruiken bij het ontwikkelen van startende bedrijven en innovatieve bedrijfsmodellen. Je leert meer over bedrijfsstrategieën, bedrijfsmodellering, marketing, supply chain management, ICT-architectuur en ERP-systemen en duurzaamheid. In het teamproject bedenk en ontwikkel je met jouw team een product dat je vervolgens via een eigen (online) bedrijf op de markt zet. Alles wat daarbij komt kijken pak je aan, van het maken van een prototype tot het regelen van de administratieve zaken voor online verkoop. Een van onze teams maakte een digitale badkamerspiegel, waarop je ’s ochtends tijdens het scheren of wassen het nieuws, het weerbericht of je laatste e-mails kunt lezen. Een ander team zette een bedrijfje op voor de verkoop van speciaalbieren via Internet.

    • Module 8 | Business Innovation through IT Project15

      Deze module draait om de belangrijkste methodes, technieken en standaarden op het gebied van IT-projectmanagement. Je leert grotere, meer complexe projecten managen met hogere onzekerheidsniveaus. Ook leer je omgaan met projectdoelstellingen die de gehele organisatie raken, zoals bijvoorbeeld functionele verbeteringen, re-engineering, integratie van organisatorische functionaliteiten, of het herpositioneren van de organisatie in de markt. Je raakt vertrouwd met projectstappen en met de strategische, organisatorische en Enterprise Architecture-gerelateerde context waarin IT-projecten zich afspelen. Ook de wijze waarop methodologieën voor projectmanagement in het geheel passen komt aan bod. Tijdens het project mag jouw team voor een extern bedrijf een IT-project ontwerpen en daarover verslag uitbrengen in een reflectierapport.

  • Jaar 3EC
    • Modules 9&10 | Vrije keuze30

      tijdens modules 9&10 heb je verschillende opties zoals het volgen van verdiepende vakken in Business Information Technology, bijvoorbeeld Serious Gaming of Web Science, of verbredende vakken uit andere opleidingen, bijvoorbeeld Creative Technology of International Business Administration. Of studeer een half jaar (twee modules, oftewel één semester) aan een andere universiteit in Nederland of daarbuiten. Je kan je ook aanmelden bij één van onze studententeams. Of volg een pre-master ter voorbereiding op een andere masteropleiding dan Business Information Technologie of Computer Science, bijvoorbeeld een andere technische master of een van onze opleidingen in de sociale wetenschappen. Heb je ambities om leraar te worden? Volg dan de minor Leren Lesgeven en haal een tweedegraads lerarenbevoegdheid. Daarmee kun je aan de slag als docent op een middelbare school.

    • Module 11 | BIT INC.15

      In module 11, BIT INC., focus je samen met je medestudenten op een praktisch organisatieprobleem, gerelateerd aan een IT-toepassing, binnen een echte organisatie. Het probleem moet op een systematische en methodologisch correcte manier worden benaderd. Deze module integreert alle kennis, methoden, technieken en benaderingen die je tijdens de rest van de BIT-bacheloropleiding hebt opgedaan en geeft je de kans om je adviesvaardigheden te ontwikkelen. Je werkt in projectteams. De klanten zijn bestaande IT-ondernemingen, die opdrachten verstrekken op basis van geleverde offertes.

    • Module 12 | Research Project15

      Module 12 is je afstudeeropdracht. Je presenteert je eigen wetenschappelijke onderzoek op de Twente Student Conference on IT. Deze conferentie heeft de vorm van een echte wetenschappelijke conferentie. Sommige onderzoeksrapporten van studenten zijn zo goed, dat ze in internationaal bekende wetenschappelijke tijdschriften worden gepubliceerd. De conferentie is dus een leerzame en boeiende afsluiting van je bacheloropleiding. Als je slaagt, mag je jezelf Bachelor of Science noemen. Je kunt bij je onderwerpkeuze al rekening houden met een eventuele masterspecialisatie of -opleiding.

Ontvang digitale brochure
We hebben de brochure opgestuurd. Check je inbox!

[naam], klik op download om de brochure te downloaden.
Beste [naam], wil je ook deze brochure downloaden?

Brochure verstuurd

We hebben je een e-mail gestuurd met een link naar de brochure. Check je inbox!

Voor het eerst naar de universiteit

Als je eerstejaars student bent, komen er veel nieuwe dingen op je af. We leggen alvast het een en ander uit.

  • Je volgt modules

    Je bacheloropleiding Business Information Technology duurt drie jaar en is ingericht volgens het Twents Onderwijsmodel. Ieder jaar volg je vier modules van tien weken: je rondt tijdens de opleiding dus twaalf modules af. In elke module behandel je een actueel thema uit de samenleving of het bedrijfsleven. Binnen dat thema komen alle onderdelen van je studie samen: theorievakken en practica, onderzoeken van verbanden en het ontwerpen van oplossingen, zelfstudie én teamwerk.

  • Studiepunten, hoe werkt het?

    Op de universiteit krijg je te maken met studiepunten. Ook wel EC(s) genoemd, afgeleid van het European Credit Transfer System (ECTS), waarmee je opleidingen internationaal kunt vergelijken. Eén EC staat voor 28 uur werk; elk jaar moet je 60 punten behalen.

    Jouw opleiding stelt het aantal uren vast per opdracht, projectverslag of examen. In het eerste jaar moet je minimaal 45 van de 60 punten halen om door te mogen naar het tweede jaar.

  • 45 studiepunten of hoger? Dan mag je naar het tweede jaar.

    Ons doel is om je zo snel mogelijk op de juiste plek te krijgen, daarom hanteren we het principe van een Bindend Studieadvies (BSA). Alle eerstejaarsstudenten ontvangen hun BSA aan het einde van het jaar. Je krijgt een positief advies als je in het eerste jaar 45 of meer van de 60 EC hebt gehaald, met een minimum van drie wiskundecomponenten. Een negatief advies is bindend en betekent dat je met de opleiding moet stoppen. Onder bepaalde omstandigheden kunnen we je, ondanks een te lage score, toch een positief BSA geven, bijvoorbeeld als we voldoende vertrouwen hebben dat je op de juiste plek zit. Belemmeren persoonlijke omstandigheden zoals ziekte of problemen jouw studieprestaties? Student Affairs Coaching & Counselling (SACC) helpt je verder.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies