Van antennes en biertjes tappen tot de ‘real world’!

Emma van der Minne koos voor de Twentse gezelligheid en een goed studentenleven. Een bacheloropleiding die haar een combinatie van scheikundige processen, de fundamenten van natuurkunde en de theorie en formules van de wiskunde konden bieden: Advanced Technology. Een opleiding die haar de kennis bezorgde om na haar bachelor te kiezen voor de dubbelstudie Chemical Engineering & Applied Physics. Een uitdaging om met beide handen te grijpen.

Waarom kies je voor een dubbelstudie Scheikunde & Natuurkunde?

Emma heeft na haar bacheloropleiding gekozen voor een dubbelstudie Chemical Engineering & Applied Physics. ‘Tijdens mijn bacheloropleiding werd ik heel breed opgeleid en kreeg ik te maken met diverse disciplines. Na het behalen van mijn BSc diploma had ik mijn keuze gemaakt voor de masteropleiding Chemical Engineering. Maar na een tijdje merkte ik dat ik een deel miste, wat was de oorzaak dat we in scheikunde bepaalde fenomenen zien?. Dit kan dan weer worden worden uitgelegd in de natuurkunde. Dus voordat module 2 begon had ik er al voor gezorgd dat ik een dubbelstudie scheikunde en natuurkunde kon vervolgen. Op die manier werd mijn honger naar de toepassingen uit de scheikunde en de achtergronden en fundamenten uit de wis-/natuurkunde bevredigd. Het is hard werken maar het is nog steeds een echte goede beslissing om voor deze dubbelstudie te gaan’ vertelt Emma.

Doordat je je via je dubbelstudie verschillende disciplines eigen maakt, leer je jezelf een manier van denken aan waarmee je alle disciplines combineert om tot een goed eindresultaat te komen. Dat vind ik een mooie manier van problemen oppakken en oplossen.Emma van der Minne

Wat maakt het zo aantrekkelijk om voor een dubbelstudie te kiezen?

‘Je kunt een probleem/opdracht op twee verschillende wetenschappelijk kanten bekijken. Op die manier kun je de opdrachtgever meer tegemoet komen doordat je op verschillende manieren naar de vraag kunt kijken. Bijvoorbeeld: wat hebben we aan materialen of synthese manieren? Is er een bekende stof of verandert die in het proces? Waar willen we uiteindelijk naar toe of welk resultaat willen we behalen? Doen we dat met bestaande gegevens, of gaan we terug naar het fundament om iets volledig nieuws te maken? Moeten we wiskundige modellen maken om de te behalen resultaten te testen? Doordat je je via je dubbelstudie verschillende disciplines eigen maakt, leer je jezelf een manier van denken aan waarmee je alle disciplines combineert om tot een goed eindresultaat te komen. Dat vind ik een mooie manier van problemen oppakken en oplossen’, legt Emma uit.

Hoe ben je op de UT beland?

Emma: ’Ik heb een uitgebreid onderzoek gedaan door open dagen op de technische universiteiten UT, TU/e en TUD te bezoeken. Vrienden van me hadden besloten om naar de TU/e en UT te gaan. Maar wat ik wilde wist ik nog niet precies. Toen ik op de UT de opleiding Advanced Technology bezocht had, wist ik het zeker. Het moest Advanced Technology worden zodat ik nog steeds veel scheikunde, natuurkunde en wiskunde in mijn programma kon volgen. Ik werd namelijk niet alleen geboeid door de scheikundige materialen, maar ook door hoe je de achtergronden waarom iets is zoals het is kon achterhalen. Deze opleiding bood me dus breder inzicht in alles wat ik interessant vond.’

Wat mij vooral zeer boeit aan deze opleiding is dat ik heel graag wil verklaren waarom dingen gebeuren of zo zijn zoals ze zijn. De chemische processen van materialen of reacties van stoffen wil ik uit kunnen leggen, maar ik wil ook weten waarom ze juist zo reageren. En daar komt de natuurkunde weer om de hoek kijken. Ik vind het erg leuk om al die disciplines te combineren.Emma van der Minne

Wat heb je zoal geleerd binnen de opleiding?

‘Een van mijn favoriete vakken was Elektriciteit & Magnetisme. Tijdens de moduleopdracht ga je aan het werk om een antenne te maken. Je bent heel praktisch bezig omdat je iets maakt dat werkt, terwijl je tegelijkertijd heel veel kennis vergaart door te begrijpen hoe hetgene wat je maakt werkt. Hierbij is de technische kennis dat je leert tijdens dit vak uiteraard erg waardevol. Het was niet een gemakkelijk vak, maar biedt juist een uitdaging. Na een tijdje merk je dat alles op zijn plek valt en je moduleopdracht een succes wordt’ legt Emma uit. Ze vervolgt: ‘Een ander mooi vak is Quantummechanica, een echt scheikunde/natuurkunde vak met vele mooie formules en fysische bewijzen. Je leert hier meer over atomen en hun gedrag. Wat het mooie van dit was is dat je de fenomenen die je in je eerste paar jaren uit een studieboek als waar aanneemt opeens zelf met behulp van wiskundige formules kan  verklaren. Wat mij vooral zeer boeit aan deze opleiding is dat ik heel graag wil verklaren waarom dingen gebeuren of zo zijn zoals ze zijn. De chemische processen van materialen of reacties van stoffen wil ik uit kunnen leggen, maar ik wil ook weten waarom ze juist zo reageren. En daar komt de natuurkunde weer om de hoek kijken. Ik vind het erg leuk om al die disciplines te combineren. ‘

Als je op de campus woont maak je meer mee van het campusleven en woon je in de stad, dan pak je meer mee wat er daar gebeurt. Het is beide even leuk. En als je het goed combineert, kun je natuurlijk van alle voordelen genieten.Emma van der Minne

Hoe ziet je studentenleven eruit?

Emma: ‘Tijdens mijn eerste jaar woonde ik eerst op de campus. Toen ik me aangesloten had bij de studentenvereniging TASTE in de stad leerde ik meer studenten kennen die in de stad woonden. Daarom heb ik er toen voor gekozen om te verhuizen naar een studentenwoning in de stad. Maar beide opties hebben wel iets: als je op de campus woont maak je meer mee van het campusleven en woon je in de stad, dan pak je meer mee wat er daar gebeurt. Het is beide even leuk.  En als je het goed combineert, kun je natuurlijk van alle voordelen genieten. Het is natuurlijk niet alleen studeren geblazen als UT student, ik was ook lid van de studievereniging Astatine van AT. Voor deze vereniging tapte ik de biertjes tijdens borrels en heb ik een aantal kleine gezelligheidsevenementen georganiseerd. Via Student Union heb ik tijdens het 11e UT lustrum een groot festival op het carillonveld georganiseerd samen met medestudenten. We hadden het de naam ‘zonnetje in huis’ genoemd en dit was een behoorlijk groot project. Zo kregen we te maken met de inrichting van het festival, budgetbeheer, logistiek, waar heb je tappunten voor stroom, hoe regel je het eten voor iedereen, etc. Het was een grote klus, maar zeker super leuk en enorm leerzaam.

Tijdens mijn lidmaatschap van TASTE heb ik tijdens een tussenjaar tussen mijn BSc en MSc een bestuursjaar gedaan. Ik heb er een kroeg gerund, een goede doelen maand voor een spierziekte fonds opgezet, een benefietdiner georganiseerd en de DIES georganiseerd. Enorm leerzaam en fijn dat je dit in een tussenjaar kunt doen. En wat ook nog heel erg leuk was is dat ik met een groep mensen een UT zeilteam hebben opgezet en meegedaan heb met een klipperwedstrijd die ons naar Engeland voerde. Helaas zijn we tweede geworden, maar zeker een prachtige herinnering! Zo kun je zien dat je niet alleen veel leert tijdens je opleiding, maar ook van alles wat je daarbuiten aan activisme oppakt.’

Wat nu?

‘In februari 2020 ga ik starten met mijn stage bij Nouryon in Deventer. Een spannende tijd, want tot nu toe heb je eigenlijk op de UT gewerkt en nu ga je samenwerken binnen het bedrijfsleven. De daadwerkelijke opdrachtomschrijving heb ik nog niet, maar ik zal me o.a. bezighouden om problemen op te lossen door verschillende disciplines bij elkaar te brengen. Van de theorie stap je nu dus over naar ‘de echte wereld’ en kun je je vergaarde kennis inzetten’, vertelt Emma.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies