Vernieuwend onderwijs dat interessant en actueel is en waarbij je het beste uit jezelf haalt. Dat is de essentie van het Twentse onderwijsmodel.
Een van de dingen waarmee de Universiteit Twente (UT) zich onderscheidt, is onze manier van lesgeven en leren. Ons unieke Twente Onderwijs Model (TOM) maakt studeren effectiever, toekomstbestendiger en nog leuker ook. Al onze bacheloropleidingen werken met TOM. Wat maakt deze bijzondere manier van leren en lesgeven bijzonder?
Modules en projectonderwijs
Welke bacheloropleiding je ook volgt, je krijgt te maken met hetzelfde Twentse onderwijsmodel. Kenmerkend voor deze bijzondere manier van lesgeven en studeren is dat je elke tien weken een module volgt waar telkens één thema centraal staat die je uitdiept tijdens colleges, workshops en feedbacksessies met je medestudenten.
Je sluit een module af met een teamproject waarbij je een actueel probleem uit de maatschappij of het bedrijfsleven beetpakt. Jouw team verdeelt het werk en elke student is verantwoordelijk voor een projectonderdeel. Jullie zijn afhankelijk van elkaars resultaten: je begrijpt wat jouw teamleden hebben gedaan. Je wordt daar ook op getoetst. Je werkt in het team samen met studenten van andere bacheloropleidingen. Op deze manier leer je over de grenzen van je eigen vakgebied heen kijken en dwarsverbanden te leggen met verrassende oplossingen als resultaat. Bovendien pas je de wetenschappelijke theorie direct toe in de praktijk. Crossdisciplinair en future-proof onderwijs noemen we dat. Uitdagend en actueel!
Beoordeling en toetsen
In het eerste en tweede studiejaar volg je in totaal acht modules. Je wordt per module beoordeeld. Jouw beoordeling is gebaseerd op het behaalde resultaat van het eindproject en deeltoetsen per module. Beide tellen mee voor het eindcijfer van de module. Hoeveel toetsen dat zijn en in welke vorm ze worden afgenomen (schriftelijk, mondeling, verslag, enz.), verschilt per opleiding en module. Ook kan de ene toets zwaarder tellen dan de andere.
Soms gelden er aanvullende voorwaarden, bijvoorbeeld je moet minimaal een vijf halen voor de deeltoets wiskunde. Is je eindcijfer voor een module niet voldoende, dan kun je alsnog slagen door aanvullende opdrachten of toetsen te maken. Pas wanneer je een module goed afrondt, krijg je alle studiepunten van die module.
Keuzevrijheid tjdens het derde jaar
In het derde studiejaar studeer je af. Dit jaar bestaat voor de helft uit keuzeruimte (opleiding Technische Geneeskunde uitgezonderd), de andere helft besteed je aan de afsluitende bacheloropdracht waarbij je een actueel vraagstuk op een wetenschappelijke manier oplost. Dit kun je doen voor een onderzoeksgroep van de UT of voor een bedrijf of (semi) overheidsinstelling.
Student-driven learning
Als student aan de UT heb je veel invloed op je eigen leerproces. Bij het volgen van de modules, heb je de touwtjes in handen en maak je eigen keuzes qua planning en onderwijsactiviteiten. Waar moet je meer aandacht aan besteden? Welke bronnen heb je nodig? Welke rol ga je in het teamproject vervullen? Je gaat actief en zelfsturend aan de slag. Uiteraard in nauw overleg met je docenten, want persoonlijk(e) contact en begeleiding vinden we belangrijk. Deze 'student-driven' benadering van leren maakt dat je een flexibele en ondernemende houding ontwikkelt waarmee je beter bent voorbeid op de arbeidsmarkt.
Ontvang voor jou belangrijk nieuws
Wil je updates ontvangen die voor jou interessant zijn? Over het vinden van de juiste studie en onze Open Dagen bijvoorbeeld? Meld je dan aan!
Je wordt een T-shaped professional
De arbeidsmarkt van de 21e eeuw vraagt om T-shaped professionals: professionals met zowel inhoudelijke vakkennis als vaardigheden om te kunnen samenwerken met mensen uit andere vakgebieden. Via het Twentse onderwijsmodel ontwikkel je je tot zo'n professional. Bij elk moduleproject ga je de diepte in (de verticale ‘poot’ van de T) doordat je een thema van alle kanten bekijkt. Je onderzoekt en experimenteert en doet steeds weer nieuwe kennis op met als resultaat dat je volledig vertrouwd raakt met het onderwerp. Tegelijkertijd werk je aan je vaardigheden en compenties (het horizontale ‘deel’ van de T) doordat je intensief samenwerkt met mensen uit andere vakgebieden om tot nieuwe, verrassende inzichten en ontwerpen te komen. Je kan dus vanuit je eigen referentiekader naar de situatie kijken, maar weet dit ook benaderen vanuit het referentiekader van andere disciplines.
Ben je een onderzoeker, ontwerper of organisator?
Ben jij een onderzoeker die nieuwe technieken ontwikkelt? Of een ontwerper die innovatieve technieken inzet die straks voor iedereen toegankelijk zijn? Misschien ben je wel een geboren organisator die ervoor zorgt dat de samenleving gebruik wil maken van al die technieken en innovaties. Door projectmatig en in steeds wisselende teams en rollen te werken, leer jij jezelf en jouw talenten steeds beter kennen. Je ontdekt welke rol je het beste past. Handig om te weten als je na je bachelor een geschikte masteropleiding of baan zoekt!