HomeOnderwijsBachelorOnderwijsmodel

Twents onderwijsmodel

Vernieuwend onderwijs dat interessant en actueel is en waarbij je het beste uit jezelf haalt. Dat is de essentie van het Twentse onderwijsmodel.

Een van de dingen waarmee de Universiteit Twente (UT) zich onderscheidt, is onze manier van lesgeven en leren. Ons unieke Twente Onderwijs Model (TOM) maakt studeren effectiever, toekomstbestendiger en nog leuker ook. Al onze bacheloropleidingen werken met TOM. Wat maakt deze bijzondere manier van leren en lesgeven bijzonder?

Modules en projectonderwijs

Tijdens de eerste twee jaar van je bacheloropleiding volg je vier modules per jaar. In elke module staat een thema centraal dat je uitdiept tijdens colleges, workshops en feedbacksessies met je medestudenten. Je sluit een module af met een teamproject waarbij je een actueel probleem uit de maatschappij of het bedrijfsleven beetpakt.

Jouw team verdeelt het werk en elke student is verantwoordelijk voor een projectonderdeel. Jullie zijn afhankelijk van elkaars resultaten: je begrijpt wat jouw teamleden hebben gedaan en wordt daar ook op getoetst. Je werkt in het team samen met studenten van andere bacheloropleidingen. Op deze manier leer je over de grenzen van je eigen vakgebied heen kijken en dwarsverbanden te leggen met verrassende oplossingen als resultaat. Bovendien pas je de wetenschappelijke theorie direct toe in de praktijk. Crossdisciplinair en future-proof onderwijs noemen we dat!

Uitdagend onderwijsmodel

Ben je een onderzoeker, ontwerper of organisator?

Ben jij een onderzoeker die nieuwe technieken ontwikkelt? Of een ontwerper die innovatieve technieken inzet die straks voor iedereen toegankelijk zijn? Misschien ben je wel een geboren organisator die ervoor zorgt dat de samenleving gebruik wil maken van al die technieken en innovaties. Door projectmatig en in steeds wisselende teams en rollen te werken, leer jij jezelf en jouw talenten steeds beter kennen. Je ontdekt welke rol je het beste past. Handig om te weten als je na je bachelor een geschikte masteropleiding of baan zoekt!

IKEA case

Studenten van Industrial Design Engineering, Industrial Engineering & Management en Mechanical Engineering laten hun proces zien bij het ontwikkelen van een nieuwe oplossing voor een scheidingswand in de badkamer.

Beoordeling en toetsen

Op de universiteit krijg je te maken met studiepunten. Ook wel EC(s) genoemd, afgeleid van het European Credit Transfer System (ECTS), waarmee je opleidingen internationaal kunt vergelijken. Eén EC staat voor 28 uur werk; elk jaar moet je 60 punten behalen.

Jouw opleiding stelt het aantal uren vast per opdracht, projectverslag of examen. In het eerste jaar moet je minimaal 45 van de 60 punten halen om door te mogen naar het tweede jaar.

Je krijgt studiepunten voor elke opdracht die je haalt. Jouw opleiding kent aan elke opdracht, projectverslag of examen een vast aantal uren toe. In het eerste jaar moet je minstens 45 van de 60 punten halen om door te mogen naar het tweede jaar.

Elke module bestaat uit verschillende toetsen. Hoeveel toetsen dit zijn en in welke vorm ze worden afgenomen (schriftelijk, mondeling, verslag, etc.) verschilt per opleiding en module. Je krijgt per module en/of voor delen van de module een cijfer.  

Keuzevrijheid tjdens het derde jaar

In het derde studiejaar studeer je af. Dit jaar bestaat voor de helft uit keuzeruimte (opleiding Technische Geneeskunde uitgezonderd), de andere helft besteed je aan de afsluitende bacheloropdracht waarbij je een actueel vraagstuk op een wetenschappelijke manier oplost. Dit kun je doen voor een onderzoeksgroep van de UT of voor een bedrijf of (semi) overheidsinstelling.

Keuzevrijheid: dit zijn jouw opties
  • Stage lopen: een uitstekende manier om werkervaring op te doen, nog meer zicht te krijgen op het onderwerp van studie en je netwerk te verbreden. Wij werken samen met veel externe organisaties en helpen je graag aan een goede stageplek. Natuurlijk kun je ook zelf met een voorstel komen.
  • Stage lopen of studeren in het buitenland: een geweldige manier om je internationale ervaring te ontwikkelen, evenals je taalvaardigheid en je vermogen om in diverse teams en omstandigheden te werken. 
  • Losse keuzemodules: Verbreed je kennis door modules te volgen bij andere opleidingen aan UT.

Student-driven learning

Als student aan de UT heb je veel invloed op je eigen leerproces. Bij het volgen van de modules, heb je de touwtjes in handen en maak je eigen keuzes qua planning en onderwijsactiviteiten. Waar moet je meer aandacht aan besteden? Welke bronnen heb je nodig? Welke rol ga je in het teamproject vervullen? Je gaat actief en zelfsturend aan de slag. Uiteraard in nauw overleg met je docenten, want persoonlijk(e) contact en begeleiding vinden we belangrijk. Deze 'student-driven' benadering van leren maakt dat je een flexibele en ondernemende houding ontwikkelt waarmee je beter bent voorbeid op de arbeidsmarkt.

Ontvang voor jou belangrijk nieuws

Wil je updates ontvangen die voor jou interessant zijn? Over het vinden van de juiste studie en onze Open Dagen bijvoorbeeld? Meld je dan aan!

Ontvang updates over onze studiekeuze-activiteiten

Vul je gegevens in en ontvang e-mails met informatie die je helpt bij jouw studiekeuze.

Vanaf nu houden we je op de hoogte! Als je de volgende informatie nog invult, kunnen we onze e-mails beter op je afstemmen.

Bedankt!
Je ontvangt vanaf nu onze e-mails.

Je wordt een T-shaped professional

De arbeidsmarkt van de 21e eeuw vraagt om T-shaped professionals: professionals met zowel inhoudelijke vakkennis als vaardigheden om te kunnen samenwerken met mensen uit andere vakgebieden. Via het Twentse onderwijsmodel ontwikkel je je tot zo'n professional. Bij elk moduleproject ga je de diepte in (de verticale ‘poot’ van de T) doordat je een thema van alle kanten bekijkt. Je onderzoekt en experimenteert en doet steeds weer nieuwe kennis op met als resultaat dat je volledig vertrouwd raakt met het onderwerp. Tegelijkertijd werk je aan je vaardigheden en compenties (het horizontale ‘deel’ van de T) doordat je intensief samenwerkt met mensen uit andere vakgebieden om tot nieuwe, verrassende inzichten en ontwerpen te komen. Je kan dus vanuit je eigen referentiekader naar de situatie kijken, maar weet dit ook benaderen vanuit het referentiekader van andere disciplines.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies