Template: UT 2016

FAQ WebHare websites

Hieronder worden de veelgestelde vragen over WebHare weergegeven.

Indien niet anders gemeld gelden deze vragen/antwoorden voor alle verschillende WebHare-templates.

Hoe verander ik de volgorde van bestanden?

Via het menu bovenaan je bestandenlijst kun je kiezen in welke volgorde je de bestanden in WebHare wilt weergeven, maar ook wat de volgorde op de website is:

Klik op de balk met de pijl om de opties uit te klappen en kies een van de opties:

  1. Set web ordering om de volgorde te tonen, zoals deze ook op de website ingesteld is.
  2. Sorted by name/titel/modified/status om de bestanden op alphabet binnen WebHare te tonen

Indien je voor weergave 1) kiest verschijnen bovenaan rechts ernaast pijlen om de volgorde aan te passen. De buitenste pijlen met streep zetten een bestand helemaal bovenaan of helemaal onderaan. De middelste pijlen verplaatsen het bestand een positie naar boven/naar onder.

Tips

  • Via de voorkeuren/preferences in het menu van de Publisher kun je aangeven, of je mappen en bestanden door elkaar wilt tonen in WebHare of in twee gescheiden lijsten (eerst alle mappen, dan daaronder alle bestanden). 
  • De pijlen zijn voor het snelle aanpassen van enkele bestanden. Via het menu (rechts boven) heb je meer opties voor het sorteren, zie menu > edit > change ordening > quick order.  Als je erg veel bestanden hebt en het werken met pijlen daardoor niet prettig werkt, kun je met een klik je hele lijst sorteren op naam, publicatiedatum, etc. 
Waarom zijn mijn bestanden/wijzigingen niet zichtbaar?

Als wijzigingen niet direct zichtbaar zijn kan dat verschillende redenen hebben. Deze worden hieronder toegelicht.

Publiceren is nog niet afgerond

Ten eerst kan het komen omdat WebHare nog niet alle wijzigingen heeft geupload. Dit kan bij uitzonderingen enkele minuten duren. De groene vinkjes achter de bestanden geven aan of iets gepubliceerd is: 

Zolang het publiceren nog niet voltooid is zie een geel bolletje of als het mis gaat een rood kruisje.

WebHare heeft niet het hele menu geupdated

Bij het wijzigingen van bestandsnamen zal WebHare in het algemeen alleen het gewijzigde bestand op internet updaten. Daardoor kan het voorkomen dat je elders in het menu nog de oude versie van de bestandsnaam ziet. Om dit te verhelpen kun je je website of een deel ervan herpubliceren (opnieuw naar het internet sturen). Die doe je door met de rechter muis op een map (of de hoofdmap van je website) te klikken en 'republish' (NL: herpubliceren) te klikken.

Titel niet ingevuld

Mogelijk heb je de titel niet ingevuld van je bestand of map. De naam komt in de URL en de titel in het menu. Als je de titel niet invult, dan zal je bestand ook niet in het menu worden opgenomen. 

Oude versie nog in het geheugen van je browser (op je pc opgeslagen)

Browsers zoals Internet Explorer slaan websites lokaal op op je schijf. Dit doen ze zodat als je de website nog een keer bezoekt, ze niet alles van de server hoeven te halen. Hierdoor heb je sneller resultaat, maar kan er ook toe lijden dat je niet direct de geupdate versie van je pagina ziet. Vaak werkt het verversen van de website (F5) niet, wat je in dat geval moet doen is een zogenaamde ‘hard refresh’ van de pagina. Dit doe je door op CTRL-F5 te drukken. Als dit niet werkt kan je de website ook in een andere browser proberen te openen.

Wat kan ik doen bij inlogproblemen?

In onderstraande uitleg maken we onderscheid tussen: 

  1. Inloggen op de UT-websystemen (Osiris, medewerkersportal, etc)
  2. Inlogkeuzes voor WebHare (voor beheerders van websites)
  3. Uitloggen
  4. Problemen met inloggen - wat kun je doen?

1 INLOGGEN OP UT-WEBSYSTEMEN ALGEMEEN

Een groot aantal UT systemen (medewerkersportal, studentenportal, webapplicaties van LISA, WebHare, Osiris, etc.) aangesloten op Single Sign On (SSO) van de UT. Dat betekent: als je op een tabje van je browser inlogt (bijvoorbeeld op de medewerkersportal) en vervolgens doorklikt naar de webapplicaties, dat je dan niet nog een keer hoeft in te loggen. Ook als je zelf een extra tabje opent en een pagina met login opent, hoef je niet opnieuw in te loggen. De inlog geldt voor alle tabjes en schermen van dezelfe browser.

2 INLOGKEUZES SPECIFIEK VOOR WEBHARE

We kennen bij WebHare twee verschillende login-methodes:

  • Bovenste optie met je universiteitsaccount (s-, m- of x-nr): knop om naar UT-login te gaan die voor (bijna) alle UT-systemen wordt gebruikt
  • Onderste optie met een speciaal WebHare-account: inlog-velden

Als je niet in kan loggen gebruik je waarschijnlijk de verkeerde optie. 

3 UITLOGGEN

Omdat je niet per systeem inlogt, maar per browser (zie kopje 1 over Inloggen hierboven) werkt dit bij het uitloggen op dezelfde manier. 

WEL OF GEEN UITLOGKNOP

Een uitlogknop wordt op sommige systemen aangeboden (bijvoorbeeld de medewerkersportal, via muis over je naam). Daarmee wordt je uitglogd op alle systemen die aangesloten zijn bij de Single Sign On (o.a. medewerkersportal, alle webapplicaties). Op systemen die hier niet op aangesloten zijn blijf je ingelogd.

ADVIES: BROWSER SLUITEN 

Het sluiten van de browser is in de meeste gevallen de beste manier om volledig uit te loggen. 

Uitzondering voor Chrome: Chrome werkt anders, hier ben je na het sluiten van de browser nog niet per se uitgelogd (net zoals bij mobiele browsers). Chrome sluit de inlogsessie pas bij opnieuw opstarten van de computer. Dit kun je zelf aanpassen. Haal het vinkje weg bij onderstaande instelling, om ook bij Chrome bij het sluiten van de browser uit te loggen: 

Deze oplossing werkt voor de meeste computers. Helaas kan de combinatie van merk computer, type browser en besturingssysteem van invloed zijn op het wel of niet werken van deze instelling. 

4 PROBLEMEN MET INLOGGEN

Mocht je nog steeds problemen hebben met het inloggen, kijk dan naar onderstaande suggesties: je logt in het algemeen met je m-of s-nummer, en derden met x-nummer in op alle systemen die op deze pagina genoemd worden. 

  1. Inlognaam: Je m-nr bevat zeven cijfers. Gebruik het achtste cijfer niet, dat is uitsluitend voor reserveringen van boeken in de bibliotheek. Externen loggen in met een d- of x-nummer, ook met 7 cijfers.
  2. Wachtwoord opvragen: Ben je je wachtwoord dat bij je m-nummer hoort kwijt? Via de selfserviceportal van LISA kun je je wachtwoord resetten (via functie wachtwoord wijzigen), als een ander emailadres van jou bij de UT bekend is. Ben je het wachtwoord van een ander account (s- of x-nr) kwijt, neem dan contact op met de ICT-Servicedesk van LISA (www.utwente.nl/icts --> servicedesk). Dit geldt ook voor verlopen accounts. 
  3. Met verschillende accounts inloggen: Ben je in je browser eerder vandaag ingelogd geweest met een ander account (van een collega bijvoorbeeld)? Dan is dit account mogelijk op de achtergrond nog wel ingelogd. Sluit dan de browser compleet af om deze andere gebruiker 100% uit te loggen. Vervolgens kun jij met je eigen account inloggen. Dit geldt ook als je met een m-nr ingelogd was, en vervolgens in een ander tabje met een algemeen account (bijv. projectabc) wilt inloggen (op een intranet). Dit kan niet, per browser kun je maar met 1 UT-account inloggen. Als je Chrome als browser gebruikt is mogelijk meer nodig en moet je of je computer opnieuw opstarten of via CTRL + SHIFT + N een nieuw anoniem tabje openen. Het gebruik van andere browser kan ook helpen bij het inloggen met verschillende accounts.

Lost geen van deze punten je probleem op? Als je vraag over de studenten- of medewerkersportal of het inloggen in WebHare gaat kun je contact opnemen met de Online Media Servicedesk. Voor overige systemen en algemene vragen over je UT-account kun je terecht bij de ICT-servicedesk van LISA.   

Waarom zie ik niets op het previewscherm rechts?

In WebHare heb je rechts een preview-scherm, waar je aangebrachte wijzigingen direct zichtbaar zijn:

Het previewscherm wordt alleen maar ondersteunt voor webpagina’s die beginnen met https://www... . Websites zonder https, met alleen maar http kunnen in de meeste browsers geen preview-scherm tonen.

Daarnaast ondersteunt het preview-scherm alleen webpagina's. Bestanden die als download beschikbaar worden gesteld (pdf, xlss, etc) zullen niet worden getoond. Er verschijnt een melding dat voor dit formaat geen preview mogelijk is.

Waarom zie ik het menu niet op het preview-scherm?

In WebHare heb je rechts een preview-scherm, waar je aangebrachte wijzigingen direct zichtbaar zijn:

Rechts boven zit een pijl (die naar beneden wijst). Hier kun je instellen hoe je de website wilt zien. In het scherm hierboven staat 'Desktop 1280' geselecteerd, wat betekent dat de website zo getoond word als op een desktop-computer met deze afmeting. 

Als de optie op 'default' staat dan past de site zich aan aan de grootte van het scherm. Omdat het scherm rechts erg klein is, zal bij 'default' mogelijk de tablet- of smartphoneversie van de website worden getoond. Deze heeft het menu ingeklapt. Kies de optie 'Desktop 1280' om de website zo weer te geven zo als het op een desktop-computer zou gebeuren. 

Waarom verwijst het lInkje op mijn webpagina naar c-schijf?

[Alleen als je met Word-documenten webpagina's genereert.]

Soms verwijst een linkje op een webpagina per ongeluk naar een bestand op de C-schijf, en niet naar een webpagina. Dit ontstaat, als je een word-document vanuit WebHare opent, zonder hem op te slaan. Daarbij plaatst Windows/Word je bestandje in een tijdelijk map op de c-schijf, waardoor de link ook daar naartoe verwijst. Dit is een bug in Word/Windows. Als je het document vervolgens opslaat, bevat het een verkeerde link.

OPLOSSING

Als je een word-document aan wil passen, sla het dan eerst op (save as...). Vervolgens open je dat bestandje vanuit je harde schijf.

UT 2016 template: Waar kan ik voorbeelden zien van alle beschikbare opties?

Hiervoor heb je verschillende opties: