Websites (CMS WebHare)

Beschikbare opties

Hieronder worden alle opties en de bijbehorende voor en nadelen toegelicht. Optie 1 is de standaard-oplossing van de UT. Voor instituten (en daaronder vallende vakgroepen zijn specifieke institutentemplates mogelijk. 

Voor studieverenigingen of projecten waar de UT minder dan 50% bijdrage levert, zijn uitzonderingen (zoals optie 4 mogelijk). Alle mogelijkheden op een rijtje:

Optie 1: Standaard UT template, corporate stijl

De standaard UT template is voor alle organisatieonderdelen of projecten van de UT beschikbaar. Deze zogenaamde minisite heeft een eigen titel bovenaan en zijn eigen menu aan de linkerkant. Alle onderdelen (header, footer, social media kanalen etc.) zijn binnen de UT-kaders te personaliseren. 

Voorbeeld
www.utwente.nl/test/website-default (intranet) 

Voordelen:

  • Simpel: zeer eenvoudig in gebruik, geen websitekennis nodig
  • Vindbaarheid: geoptimaliseerd voor alle eisen voor optimale vindbaarheid op het web
  • Stijl: volledig over naar vernieuwde UT-stijl met een groot aantal mogelijkheden voor een aantrekkelijke website
  • Mobiel: volledig geoptimaliseerd voor gebruik op mobiele apparaten 
  • Aansluiting op het UT nieuws/eventsysteem (NEO) (berichten van andere UT-sites met 1 klik overnemen)

Nadelen:

  • Binnen UT-standaaarden en mogelijkheden, geen zelfgeprogrammeerde functionaliteiten

Optie 2: Standaard UT template, Institutenstijl

Eveneens een 'oude witte' template, maar dan in institutenstijl voor de instituten zelf, maar ook mogelijk voor de vakgroepen die eronder vallen. Meer mogelijkheden om content aantrekkelijk weer te geven.

Voorbeeld
www.utwente.nl/ctit of 
www.utwente.nl/ewi/aa

Voordelen:

  • Simpel: zeer eenvoudig in gebruik, geen websitekennis nodig
  • Vindbaarheid: voldoet aan eisen voor optimale vindbaarheid op het web
  • Stijl: volledig herkenbaar in UT/instituten-stijl
  • Extra opties voor aantrekkelijke content t.o.v. de standaard UT-tempalte (optie 1)
  • Aansluiting op het UT nieuws/eventsysteem (NEO) (berichten van andere UT sites met 1 klik overnemen)

Nadelen:

  • Binnen UT-standaaarden en mogelijkheden, geen zelfgeprogrammeerde functionaliteiten
  • Nog niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten
  • Vernieuwing waarschijnlijk pas in de loop van 2016/2017

Optie 3: Standaard UT template, maar zonder UT-branding

Zelfde als optie 1, maar dan zonder UT-logo om een neutralere stijl aan te bieden. Uitsluitend beschikbaar voor projecten waar de UT minder dan 50% aandeel heeft en het voor partners onwenselijk is UT branding te gebruiken. Alle verschillen worden op de testwebsite (zie hieronder) toegelicht.

Voorbeeld:
www.utwente.nl/test/website-nobranding (ook beschikbaar op eigen domeinnaam, www.projectabc.eu)

Voordelen:

  • Simpel: zeer eenvoudig in gebruik, geen websitekennis nodig
  • Vindbaarheid: geoptimaliseerd voor alle eisen voor optimale vindbaarheid op het web
  • Stijl: volledig over naar vernieuwde UT-stijl met een groot aantal mogelijkheden voor een aantrekkelijke website
  • Mobiel: volledig geoptimaliseerd voor gebruik op mobiele apparaten 
  • Aansluiting op het UT nieuws/eventsysteem (NEO) (berichten van andere UT-sites met 1 klik overnemen)
  • UT brandingselementen verwijderd (logo, etc)

Nadelen:

  • Binnen UT-standaaarden en mogelijkheden, geen zelfgeprogrammeerde functionaliteiten

Optie 4: Facts & Figures

Deze template is gemaakt voor de Facts & Figures van de UT, maar kan ook voor andere doeleinden worden ingezet. Voor kleine websites, vaak enkele/losse pagina (menu is standaard verborgen). Informatie volgt, zie www.utwente.nl/factsandfigures voor een voorbeeld.

Optie 5 (buiten WebHare): Wordpress-blog UT

De UT heeft een Wordpress-Blog in UT-stijl, die je zelf ook kunt gebruiken. Voor een voorbeeld zie blog.utwente.nl/citadel of blog.utwente.nl/onlinemedia. Voor meer informatie zie het kopje 'overige systemen/tools'. 

Optie 6 (buiten webhare): Alleen webruimte, alles zelf regelen

Webadres en webruimte op een UT-server, maar zonder website. Deze dient volledig zelf opgezet en beheerd te worden in een systeem naar keuze en met een design naar keuze, bijvoorbeeld in Wordpress of Joomla. Uitsluitend beschikbaar voor (studie)verenigingen of grote projecten (met minder dan 50% UT-aandeel. 

Voorbeeld:
www.dimensie.utwente.nl (studievereniging) of www.geobia2016.com


Voordelen:

  • Mogelijk binnen *.utwente.nl en op eigen domeinnaam
  • Gehele design en functionaliteiten in eigen hand

Nadelen:

  • Je moet zelf het design en de website kunnen opzetten en beheren (in een zelfgekozen systeem) 
  • Geen ondersteuning voor gebruikers (behalve klaarzetten webruimte)
  • Zoekmachineoptimalisatie en vindbaarheid zelf regelen (wordt alleen gedaan voor www.utwente.nl/*)

Aanvraagformulier

Via onderstaande formulieren kun je een nieuwe website aanvragen. Aanvragen zijn alleen mogelijk als je medewerker van de UT bent (uitzondering: studie- en studentenverenigingen UT).