Technische standaarden

Metainformatie: Keywords en description in Google

Bij een webpagina kun je metainformatie ( informatie over je website) zoals keywords en een description invullen. Deze hebben deels invloed op de ranking in de zoekresultaten, maar in veel gevallen ook niet. Het advies van M&C:

Keywords (zoekwoorden)

Handmatig keywords invullen is tegenwoordig overbodig, zoekmachines bepalen op basis van titels, woorden in de URL, tussenkoppen en vaak in de tekst voorkomende woorden zelf, wat de keywords van een pagina zijn. Het handmatig invullen van zoekwoorden zou heel spam-gevoelig zijn: mensen zouden populaire, maar niet relevante woorden kunnen invullen om hoger in de zoekresultaten te verschijnen.

Dit legt Google mooi uit in een video op youtube over het gebruik van keywords.

Description (omschrijving)

Zoekmachines gebruiken de description (één zin samenvatting wat er op een pagina te vinden is) regelmatig, maar zeker niet altijd. Google bijvoorbeeld probeert zelf op een pagina een zin te identificeren, die de inhoud goed samenvat. Kan Google een dergelijke zin niet vinden, dan toont Google de handmatig ingevulde description in de zoekresultaten.

Voorbeeld van een description in de Google-zoekresultaten (onderste twee regels):