Overige systemen/tools

Keyword-analyse

Leesmateriaal

Voor je begint is het handig om je in te lezen. Zo kom je bijvoorbeeld te weten wat long tail keywords zijn. De volgende sites geven een kort overzicht van basiskennis:


http://www.bysonlinemarketing.nl/blog/zoekwoord-analyse-8-eenvoudige-stappen/

http://positie1.nl/zoekwoorden-analyse-de-basis-van-seo/

Samenvatting

Kort samengevat doorloop je drie stappen: zelf brainstormen, meer inspiratie opdoen en je lijst met keywords inkorten. Bij het brainstormen denk je zelf na over relevante termen. Bij de tweede stap gebruik je tools om meer keywords te vinden. In de derde stap kijk je welke keywords populair en toepasbaar zijn.

Stap 1 - Zelf brainstormen

Probeer allereerst zelf na te denken over welke keywords (of combinaties daarvan) relevant kunnen zijn voor een site. Maak hiervan een lange lijst.


Als je bijvoorbeeld keywords zoekt voor de site van de open dagen, zou je kunnen denken aan keywords zoals ‘open dagen universiteit’, ‘open dagen bezoeken’, enz. Daarbij is er nog een verschil tussen korte keywords en zogenaamde long tail keywords. Long tail keywords, zoals ‘open dagen bezoeken universiteit twente’, zijn veel specifieker, maar kunnen daardoor ook effectiever zijn, omdat er minder op gezocht wordt en er minder concurrentie is.

Stap 2 - Meer inspiratie opdoen

Nadat je zelf hebt nagedacht over welke termen relevant zijn, kan je ook met behulp van tools relevante termen zoeken. Eén van deze tools is de Google AdWords Zoekwoordplanner (https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner).

Google Zoekwoordplanner

In de Zoekwoordplanner klik je op de optie ‘Nieuwe ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken’.

Als voorbeeld gaan we zoeken naar keywords voor de Engelse pagina van de open dagen, waardoor ‘open days’ onze hoofdterm zal zijn.


1.Vul in het vak ‘Uw product of service’ de hoofdterm in.

2.Bij ‘Uw bestemmingspagina’ vul je de pagina in waar het om gaat: in dit geval is dat http://www.utwente.nl/en/opendays/.

3.Bij ‘Uw productcategorie’ vul je de juiste categorie in, wat in dit geval ‘Universiteiten, hogescholen en post-doctorale opleidingen’ is.

4.Bij ‘Targeting’ zorg je ervoor dat de relevenate locaties en talen ingesteld staan Voor nu zijn we geïnteresseerd in alle locaties en de taal Engels.


Het formulier ziet er als volgt uit:

Klik op ‘Ideeën opvragen’. Je krijgt nu een uitgebreid overzicht met keywords. Klik op het tabje ‘Zoekwoordideeën’ voor een overzicht met keywords waar mensen zoal op zoeken. Lang niet alle keywords die hier staan zijn relevant, maar je kan zo wel inspiratie opdoen. Zo wordt er bijvoorbeeld gezocht op ‘open days for universities’. Je kan sorteren op ‘Gem. maandelijkse zoekopdrachten’ om te zien waar mensen het meest op zoeken. Daar zie je bijvoorbeeld dat ‘masters degree’ vaak gezocht wordt, maar ook ‘university courses’ is een mogelijke term.

Googles zoekmachine

Nog een mogelijkheid is om te zoeken via Googles zoekmachine. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘open days university’, dan staat onderaan de lijst met zoekresultaten een vak met gerelateerde zoektermen. Hieruit kan je soms ook nog nieuwe keywords halen.

Concurrenten

Het kan ook handig zijn om te kijken hoe het er bij concurrenten aan toe gaat. Hiervoor kan je ook de Zoekwoordplanner van Google gebruiken. Waar je eerder de website van de UT invulde, kan je dan de soortgelijke pagina van de concurrent invullen, bijvoorbeeld http://www.uva.nl/en/education/bachelor-s/open-days/open-days.html. Als je dan de Zoekwoordplanner er op los laat, komen er toch vaak nog nieuwe keywords tevoorschijn, zoals ‘uni open days’.

Synoniemen

Naast deze mogelijkheden kan je bijvoorbeeld ook nog zoeken naar synoniemen van keywords die je al in je lijst hebt staan. Dit kan bijvoorbeeld via http://www.mijnwoordenboek.nl/.

Stap 3 - De lijst inkorten

Het kan lastig zijn om alle keywords in een site te verwerken. Het is daarom handig om sterke en relevante keywords uit te kiezen en die te verwerken in je kopjes en teksten.


De meest relevantie keywords kan je uiteraard zelf proberen te bepalen. Denk dan vanuit de bezoekers, wat voor hen relevant is. Probeer deze keywords in je teksten te verwerken.


Je kan ook weer de Google Zoekwoordplanner (https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner) gebruiken om te kijken welke van je keywords interessant/sterk zijn.

1.Klik in het beginscherm van de planner op de tweede optie: Zoekvolume ophalen voor een lijst zoekwoorden of deze in advertentiegroepen indelen.

2.Voer je lijst met keywords in in het eerste vak.

3.Bij de optie ‘Targeting’ kan je nog kiezen of je je wilt beperken tot een bepaalde locatie.

4.Druk vervolgens op ‘Zoekvolume ophalen’.

5.Klik wederom op het tabje ‘Zoekwoordideeën’.

6.Je lijst met keywords staat nu gesorteerd op het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand. Zoe kan je zien welke keywords populair zijn. Naast het aantal zoekopdrachten per maand, staat ook hoeveel concurrentie er is op AdWords. Dit geeft een indicatie van de populariteit van het keyword, maar is niet helemaal representatief. Je kan het echter wel gebruiken om je keywords te selecteren. Selecteer bijvoorbeeld populaire keywords, met weinig concurrentie, die ook nog eens relevant zijn voor je site. Houd er echter ook rekening mee dat de zogenaamde long tail keywords wellicht niet populair zijn, maar wel effectief kunnen zijn.

Hoe kan ik keywords voor AdWords het best aanleveren?

Google gaat wellicht niet zo simpel om met keywords als je zou denken. Er zijn namelijk ook nog zoektypen. Voor AdWords heeft dat tot gevolg dat je beter kan bepalen wanneer er een advertentie getoond moet worden. Verschillende zoektypen zijn breed zoeken en woordgroep. Bijvoorbeeld:


•Breed zoeken: dameshoeden - advertenties worden getoond voor woorden met spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten, etc., bijvoorbeeld ‘vrouwenhoeden kopen’.

•Modifier voor breed zoeken: +dames+hoeden - advertenties voor zoektermen waar dames en/of hoeden in voor komt, bijvoorbeeld ‘hoeden voor dames’.

•Woordgroep: “dameshoeden” - de exacte term komt voor in de zoekopdracht, bijvoorbeeld ‘dameshoeden kopen’.


Voor meer informatie over zoektypen, kan je kijken op de hulppagina van Google: https://support.google.com/adwords/answer/2497836?hl=nl

Hoe bepaalt AdWords of een keyword bij mijn pagina past en of ik het keyword voor mijn AdWords campagne mag gebruiken?

De kwaliteitsscore van een keyword heeft onder andere invloed op of Google de keywords accepteert, bepaalt de positie in de advertentieveiling van AdWords en de kosten per klik van het keyword. Kort gezegd leidt een hogere kwaliteitsscore vaak tot lagere kosten, een hogere advertentiepositie en meer vertoningen. Google bepaalt de kwaliteit onder andere aan de hand van de verwachte klikfrequente van het keyword, de kwaliteit van de bestemmingspagina, de relevantie van het keyword voor de advertentie en de relevantie ten opzichte van de zoekopdracht. Voor meer informatie kan je kijken op de hulppagina van Google: https://support.google.com/adwords/answer/2454010?hl=nl.

Meer leesmateriaal

http://www.mulinblog.com/seo-tutorial-keyword-research-placement/

http://www.royishak.nl/zoekwoorden-analyse/

http://www.bysonlinemarketing.nl/blog/zoekwoord-analyse-8-eenvoudige-stappen/

http://positie1.nl/zoekwoorden-analyse-de-basis-van-seo/

http://www.jm-seo.org/seo-tutorial/keyword-planner.html