Lezing: "Het onzichtbare circuit"

14.30 uur Boerderij Bosch

Het onzichtbare circuit

Voordracht prof. dr. ir. Bram Nauta, hoogleraar Integrated Circuit Design, fac.EWI, UT

Bram Nauta kreeg in oktober 2014 de prestigieuze titel Simon Stevin Meester, en onlangs is hij benoemd tot universiteitshoogleraar aan onze universiteit. Hij leidt een van de toonaangevende groepen in de wereld op het gebied van chipontwerp.

De onderzoekers van zijn groep zorgen er simpel gezegd voor dat de ontvangst van een smartphone zo goed mogelijk is en de batterij zo lang mogelijk meegaat. Met alle draadloze standaarden en eisen is dat echt een kunst. Het kan best zijn dat die smartphone straks nog veel kleiner is of helemaal niet meer de vorm van een telefoon heeft.

Met deze voordracht geeft de spreker een inkijkje in de stand van zaken van het ontwerpen van chips. Hij laat zijn toehoorders in 3D door een chip reizen en laat zo de enorme complexiteit zien die met het blote oog niet waarneembaar is. De Wet van Moore, die al decennia het tempo van de chip miniaturisatie dicteert, heeft gemaakt dat er steeds meer kán op een vierkante millimeter. Maar de wet heeft ook gezorgd voor de ‘onzichtbaarheid’ van fraaie staaltjes van ontwerptechniek. Iets daarvan en van de bevlogenheid van de ontwerper, zal in deze lezing wel zichtbaar zijn.

Het wordt een verhaal, boeiend voor technici en niet-technici.