UTUT-KringGEWISActiviteitenhistorie202120 januari 2021 - online lezing

20 januari 2021 - online lezing

BITCOIN

Lezing door Frank Brinkemper MSc

Aanvang woensdag 20 januari 14.30 uur via TEAMS.

(Oorspronkelijk was het plan de lezing online te streamen. Helaas is dat niet mogelijk. De UT heeft 13 januari 2021, gegeven de laatste richtlijnen van de regering, alle niet strikt noodzakelijke activiteiten op de campus afgelast. Daaronder vallen ook de opname en beschikbaarstelling via een link van onze GEWIS-lezing in de AGORA-zaal van de Vrijhof.) Net als in november kunt u de lezing direct volgen via TEAMS. Ook kunnen er vragen worden gesteld. Onderaan dit bericht treft u voor de zekerheid nogmaals de handleiding (en aanmeldingsprocedure) aan.

In de afgelopen jaren heeft u het onderwerp vast in het nieuws voorbij horen komen: de geheimzinnige Bitcoin. Deze digitale munt heeft een flinke populariteitssprong gemaakt, waardoor inmiddels honderdduizenden Nederlanders (een deel van) een Bitcoin gekocht hebben. Maar, wie zitten nou achter deze munt? Waarom heeft een Bitcoin eigenlijk een waarde gekregen, en waarom fluctueert deze waarde zo enorm? Gaat Bitcoin ons huidige geldsysteem overnemen? Is Bitcoin de enige digitale munt? Hoe relateert Bitcoin zich tot die zogenaamde blockchain technologie? In deze lezing komt Frank Brinkkemper een antwoord geven op al deze vragen, en al de andere vragen die jullie over dit verschijnsel hebben.

Frank Brinkkemper is afgestudeerd aan de Universiteit Twente en heeft in zijn laatste jaren aan de universiteit de techniek doorgrond. Frank heeft over een gerelateerd onderwerp zijn scriptie geschreven, en vertelt graag over het onderwerp."

Ter oriëntatie op het onderwerp een tweetal korte filmpjes:

1. Eenvoudige inleiding op de bitcoin als virtueel geld en betalingssysteem (ca. 4 minuten, Nederlands):
  2. De Blockchain uitgelegd: De echte waarde van bitcoin en crypto-currency technologie (ca. 6 minuten, Nederlands).
    Een bredere inleiding vanuit economisch gezichtspunt: https://www.youtube.com/watch?v=gKC2oelL878

Ter oriëntatie twee recente krantenartikelen (Bijgaand)

(1) Eva Smal: Recordhoogte bitcoin. Buffer tegen inflatie of crypto-zeepbel? (NRC 8-1-2021), en
(2) Peter de Waard: De kwestie. Is virtueel geld nu betrouwbaarder dan reëel geld? (Volkskrant 5-1-2021).

De werkwijze is als volgt:

1. Alle leden krijgen deze mail
  2. Meldt u per ommegaande aan als u de lezing via TEAMS wilt bijwonen op  activiteitgewis@gmail.com
  3. Voor de leden die voor het eerst met TEAMS kennismaken, is er een 'probeersessie' op maandag 18 januari om 15.00 uur. Ook de leden die de werkwijze voor de zekerheid nog eens willen uitproberen, zijn uiteraard welkom. Er zal op die dag rond 12.00 uur een link per mail aan de aangemelden worden toegezonden.
  4. Voor de daadwerkelijke TEAMS-bijeenkomst op woensdag 20 januari (14.30 uur) zal de link op dinsdag 19 januari aan de aangemelden worden verzonden per mail.
  5. Op woensdag 20 januari begint de lezing om 14.30 uur. De bijeenkomst zal een kwartier tevoren open staan. Klik de link in de mail aan en volg de instructies op het scherm. U komt in de wachtkamer, en zal zsm worden toegelaten.