Evaluatiecriteria Richtlijn Bindend Studieadvies
Doelstellingen
De doelstellingen van de richtlijn Bindend Studieadvies (BSA) worden als volgt geformuleerd:
Het BSA moet:
a)studenten sneller ‘ op de juiste plek’ te krijgen.
b)studenten uitdagen om vanaf het begin hoge studieprestaties te leveren.
c)Geen bedreiging vormen voor extra-curriculaire activiteiten
Nadrukkelijk is gesteld dat de evaluatie van de pilot de bedoeling heeft na te gaan of de beoogde doelstellingen daadwerkelijk gerealiseerd zijn. De evaluatie van de pilot zal twee jaar na invoering worden geëvalueerd (najaar 2011) met een eventuele tussentijdse evaluatie na één jaar. In het navolgende worden de criteria van de evaluatie gepresenteerd.
Allereerst komt de invloed van het BSA op de prestaties van studenten in het eerste jaar aan de orde, de selectieve functie in het eerste jaar en het studietempo. Aan de hand van de analyses van studiegegevens wordt het studieverloop verduidelijkt van vier cohorten studenten, waarvan er twee onder het BSA systeem vallen (cohorten: 2007/2008; 2008/2009; 2009/2010; 2010/2011).Verder wordt geëvalueerd hoe omgegaan wordt met studenten met een negatief BSA’s en met studenten die door persoonlijke omstandigheden in hun studievoortgang belemmerd worden. Vervolgens wordt gemeten welke personele inzet het uitbrengen van een BSA vergt. Tot slot wordt geëvalueerd of de noodzakelijke randvoorwaarden voor het BSA systeem voldoen aanwezig waren.
Op basis van deze gegevens moet kunnen worden vastgesteld of het BSA in deze pilot haar doelen heeft bereikt.
Evaluatiecriteria
Randvoorwaarden
Voor een goede uitvoering van de pilot BSA moeten de randvoorwaarden op orde zijn. In de enquêtes zullen deze randvoorwaarden worden meegenomen. De faciliteiten en de studiebegeleiding zullen deel uit maken van de enquête, die na het eerste jaar wordt afgenomen..
Randvoorwaarden |
|
|
| Indicatoren |
|
In exit-enquête: |
|
|
Studiebegeleiding | Gesprekken met studieadviseur e.d. | (aantal) |
| Tevredenheid studiebegeleiding | (kwalitatief) |
Faciliteiten | Beschikbaarheid | (kwalitatief) |
| Kwaliteit | (kwalitatief) |
Selectie en studieprestaties
Er zal hier vooral gekeken worden naar of de doelstellingen, zoals hierboven geformuleerd, bereikt zijn. Om de resultaten van het uitbrengen van een BSA te achterhalen worden gegevens geanalyseerd van studenten in de cohorten 2007 t/m 2011. Er zal op een aantal punten een vergelijking worden gemaakt tussen de cohorten met een BSA (cohorten 2009 t/m 2010) en cohorten die geen BSA kenden (cohorten 2007 t/m 2009).
Algemene gegevens (aantallen) |
|
|
| Indicatoren |
|
Resultaat na 1 jaar | Cohortgrootte (Instroom) | (aantal, percentage) |
(cohort 2007/2008; 2008/2009) | Bachelor 1 af na 1 jaar | (aantal, percentage) |
(geen BSA) | Uitval na 1 jaar | (aantal, percentage) |
| Gestopt voor 1 februari | (aantal, percentage) |
Resultaat na 1 jaar | Cohortgrootte (Instroom) | (aantal, percentage) |
(cohort 2009/2010; 2010/2011) | Bachelor 1 af na 1 jaar | (aantal, percentage) |
(met BSA) | Uitval na 1 jaar | (aantal, percentage) |
| Positief BSA na 1 jaar | (aantal, percentage) |
| Negatief BSA na 1 jaar | (aantal, percentage) |
| Opschorting BSA wegens | (aantal, percentage) |
| persoonlijke omstandigheden |
|
| Gestopt voor 1 februari | (aantal, percentage) |
Algemene gegevens studieverloop (persoonlijke omstandigheden) | ||
| Indicatoren |
|
Opschorting BSA wegens | ziekte/handicap | (aantal, percentage) |
persoonlijke omstandigheden | bijzondere familieomstandigheden | (aantal, percentage) |
(WHW uitvoeringsbesluit WHW | zwangerschap | (aantal, percentage) |
2008, artikel 2.1) | bestuurslidmaatschap | (aantal, percentage) |
Opschorting BSA wegens andere | Aantal meldingen | (aantal, percentage) |
persoonlijke omstandigheden | BSA norm gehaald | (aantal, percentage) |
| Advies: uitstel BSA | (aantal, percentage) |
| Advies: geen uitstel BSA | (aantal, percentage) |
Algemene gegevens studieverloop (behaalde ECTS) |
| |
| Indicatoren |
|
Gemiddeld behaald aantal ECTS | Cohort zonder BSA | (gemiddelde, aantal) |
1ste studiejaar totaal opleiding | Cohort met BSA | (gemiddelde, aantal) |
Gemiddeld behaald aantal ECTS | Cohort met BSA | (gemiddelde, aantal) |
1ste studiejaar studenten met |
|
|
negatief BSA |
|
|
Gemiddeld behaald aantal ECTS | Cohort met BSA | (gemiddelde, aantal) |
1ste studiejaar studenten met |
|
|
positief BSA |
|
|
Beroep bij het College van Beroep voor de Examens (CBE) |
| |
| Indicatoren |
|
Zaaknummer | Datum beroepschrift | |
|
| Ingetrokken |
|
| Minnelijk geschikt |
|
| Uitspraak |
|
| Oordeel |
Algemene gegevens studieverloop I (curriculumopbouw) |
| |
| Indicatoren |
|
1ste semester | (vakken, HC/WC/P/Pj) | |
| 2de semester | (vakken, HC/WC/P/Pj) |
Effecten van negatief advies
Om de effecten van een negatief advies te analyseren zal er een enquête gehouden worden onder het gehele cohort en daarnaast zullen de studenten met een negatief BSA geïnterviewd worden. Het doel van de enquête en de interviews is om te achterhalen:
a.Waar studenten na het negatieve BSA terecht zijn gekomen
b.De reden waarom zij een negatief BSA hebben gekregen
c.De mening van studenten over de BSA-pilot
Effecten van negatief advies |
|
|
| Indicatoren |
|
Exit-enquete gehele cohort | Tevredenheid over gevolgen BSA | (kwalitatief) |
| Algeheel oordeel opleiding | (1-10) |
| Waardering ruimte extra-curriculaire | (kwalitatief) |
| activiteiten tijdens eerste jaar |
|
Exit-interviews studenten met BSA | Redenen voor negatief BSA | (kwalitatief) |
| Vervolg (studie)loopbaan en | (aantal UT) |
| tevredenheid nieuwe opleiding | (aantal HBO) |
|
| (aantal elders) |
|
| (aantal werken) |
Inzet personeel
De inzet van personeel bij de pilot BSA zal in de evaluatie worden opgenomen. Er zal een overzicht gemaakt worden voor de cohorten met een BSA (cohorten 2009 t/m 2010) wat betreft de extra inzet van personeel ten behoeve van het BSA.
Inzet personeel |
|
|
| Indicatoren |
|
Inzet personeel | jaarlijks aantal werkuur besteed | Studieadviseurs |
| aan BSA | Studentendecanen |
|
| Examencommissie |
|
| Beleidsmedewerker |
|
| Programmacoordinator |
|
| Diversen |