1. Verdere versterking academische kwaliteit van Onderwijs en Onderzoek | |||||||
Ontwikkeling van optimale O&O faciliteiten p.h.: Flierman | Onderwijs p.h.: Zijm opmerking: startnotitie onderwijs | Onderzoek p.h.: Zijm opmerking: korte startnotitie onderzoek | |||||
Extra middelen genereren door samenwerking met derden (betalen voor verbinden naam aan gebouw of facility sharing) Opmerking: Via beleidsnota en discussie met Univ. fonds mogelijkheden onderzoeken ambtelijk: Stobbelaar planning: permanent | Kwaliteitszorg •Internationale (co-) erkenningen •Accreditatie •Uitbouwen studieadvies en mentoraat •Verhogen studierendement (WO Sprint) •Vervolmaken studentenvolgsysteem •Invoeren bindend studieadvies ambtelijk: Van Dijk/ITBE (v.d. Berg) planning: permanent | Speerpuntbeleid/focussering •Creëren van samenhang tussen de wetenschapsdomeinen techniek, health en governance (integratietechniek en maatschappijwetenschappen) •Strategische prioriteitsanalyses uitvoeren op leerstoelgroepen •Gericht investeren (oud voor nieuw) •Selectie en focussering onderzoek (kwaliteit en bijdrage UT missie) - 3 TU IST Centers of excellence •Nadere bepaling van de verhouding tussen UT- en 3TU speerpunten •TTI’s: Nano, regenerative medicine, ICT in de zorg •Stimuleringsbeleid kwaliteit, relevantie en samenwerking onderzoeksgroepen •Verdere ontwikkeling instituten •Verwevenheid onderzoek en onderwijs •Algehele vernieuwing hoofdlijnen onderzoeksbeleid; nieuwe nota onderzoeksbeleid? ambtelijk: Essers prioriteit: in samenhang met 3TU proces | |||||
Onderwijsvernieuwing •Brede bachelors •Honours Tracks •ICT in onderwijs -E-Learning / on line learning -Samenwerking DU of alternatief •Uitbouwen structuur masteronderwijs •Schakelprogramma’s HBO •Betere afstemming VWO - WO • Richten op andere doelgroepen -Life Long Learning -Post-graduate en post-experience onderwijs -Positionering UT als instelling bij- en herscholing ambtelijk: Lotze, ITBE/OD prioriteit: hoog | Infrastructuurbeleid •Bezit van en behoefte aan infrastructuur beter in beeld brengen en houden p.h.: i.s.m. Van Ast | ||||||
Onderwijs organisatie •Efficiency van onderwijs •Kwaliteitsmanagement (didactiek en infrastructuur) •Organiseren onderscheid tussen graduate en undergraduate onderwijs ambtelijk: Van Dijk prioriteit: normaal | Kwaliteitszorg •Inpassing impact-analyses in de kwaliteitszorg •Taakverdeling onderzoekscholen en graduate schools bij promotieopleidingen •Nieuwe vormgeving kwaliteitszorg promotieopleidingen planning: permanent |
2. Internationalisering | ||||
Algemeen p.h.: Flierman | Onderwijs p.h.: Zijm | |||
Campus als internationale omgeving Versterken oriëntatie op Europa Versterken profiel en positie op internationale markt Vergroten internationale mobiliteit staf Verhogen internationale bachelorinstroom •Vergroten werving in Europa met name Duitsland •Aanbieden enkele bachelorprogramma’s in het Engels Verhogen internationale masterinstroom 30% •Uitbouw omvang en begeleiding internationale studenten •Masteronderwijs volledig in Engelse taal •Uitbouw Twente Scholarship Program (beurzen) •Internationaal werven Opmerking: Startnotitie komt in 1e kwartaal 2006 in procedure. ambtelijk: Mulder prioriteit: hoog (1e kwart. 2006) | Internationale oriëntering als onderdeel van het onderwijs Offshore onderwijs Bevorderen studentenmobiliteit (internationaal) Taalvaardigheid Jaarplan 2006 in procedure ambtelijk: Kohl/Spoek/Lotze planning: permanent |
3. Gestage groei | ||||
Onderwijs (zie ook internationalisering) p.h.: Flierman | Onderzoek p.h.: Zijm | |||
Vergroten aantal studenten op de campus (op weg naar 10.000 studenten) •Vergroten onderwijsaanbod/nieuwe opleidingen •Vergroten bachelorinstroom met 15% -Diversiteit bachelorinstroom -Brede instroom faciliteren -Vergroten aansluiting VWO-HO •Vergroten algemene masterinstroom met 20% t.o.v. 2003/2004 -Doorstroom vanuit HBO is HBO instroom - Profileren op kwaliteit, uniciteit en reputatie •HBO instroom •Instroom uit andere doelgroepen •Samenwerking partners in de keten •Vergroten Beta en techniekpotentieel •Profilering UT via het onderwijs •Uitbouwen studieadvies en mentoraat •Advertentiebeleid Opmerking: Verkenning groeimogelijkheden/werving Startnotitie 1e kwartaal 2006 ambtelijk: BC budget: ? prioriteit: hoog (1e kwartaal 2006) | Komen tot beheersing en selectieve groei in het onderzoeksvolume Ontwikkelen criteria waarop bekostiging kan worden toegewezen •Volume 2e en 3e geldstroom optimaliseren in relatie tot omvang matchingverplichtingen en beschikbare eerste geldstroommiddelen -Versterken UT-brede coördinatie van aanvragen voor grote subsidies -Anticiperen op incidentele gelden door voorstellen “op de plank” (TTI’s) ambtelijk: Essers/Hoetink planning: permanent |
4. Gezonde moderne bedrijfsvoering | ||||||||||||
Algemeen p.h.:Van Ast | Financiën p.h.: Van Ast | ICT, bibliotheek en onderwijsonder-steuning p.h.: Van Ast | Huisvesting en faciliteiten p.h.: Van Ast | HRM p.h.: Flierman | Communicatie p.h. Flierman | |||||||
Organisatie •Tussenevaluatie beoogde effecten reorganisatie •Opnieuw invulling geven aan planning en controlcyclus •Afsluiten management-contracten / maken prestatieafspraken •Taken/bevoegdheden decanen en WD’s •Herijken organisatie en overlegstructuur Oriëntatie op implementatie Prestatiegericht werken en evalueren Benchmarking Komen tot gezamenlijke keuzes binnen de eenheden Cultuur -vertrouwen -gezamenlijkheid -ambitie -openheid -respect vertrouwen, transparantie, evenwicht ambtelijk: FEZ/PAO/Secretaris DUB prioriteit: gemiddeld 2006/2007 budget: - kwaliteitszorgmodel | UT-verdeelmodel (eventuele aanpassing model aan veranderende externe bekostiging en CvB-beleid) Meerjarenraming -Exploitatie -Liquiditeit -Vermogensontwikkeling Reservebeleid prioriteit: hoog 1e half jaar 2006 notitie/discussie | Optimaliseren ICT-beheer Heroriëntering onderwijsonder-steuningsorganisatie Opmerking: In 2006 geen gerichte acties prioriteit: hoog projectplannen (1e halfjaar 2006 budget:reorganisatie-kosten | Doorberekening huisvestingslasten (de systematiek) Gezamenlijk ruimtegebruik verder ontwikkelen Facility sharing Afronden vastgoedplan Catering Opmerking: Vervolg notities prioriteit: doorlopend (2006/2007) budget: kennisparkbudget | Ontwikkeling jong talent Leeftijdbeleid Diversiteitsbeleid -verhogen aandeel vrouwen in hogere functies Leiderschap / managementbeleid Opmerking: Startnotitie is in procedure (1e kwart. 2006) Vervolg om notities inzake leidinggeven, WP/OBP talent, diversiteit in de loop van 2006 ambtelijk: PA&O budget: prioriteit: hoog (2006) | Branding Investeren in de interne communicatie Huisstijl consequent toepassen! Alumnibeleid Prijzenbeleid Producten Opmerking: Branding Startnotitie in CvB geweest. Plan van aanpak volgt (1e kwart. 2006) ambtelijk: Nimis budget: prioriteit: hoog |
5. Ondernemen en samenwerken |
3TU samenwerking (zie ook onderzoek en valorisatie) p.h.: Flierman | Strategische samenwerking, nationaal en internationaal p.h.: Flierman | Samenwerking Noord Oost Nederland p.h.: Flierman | Regio Twente p.h.: Van Ast | |||
Governance •GS - Ontwikkeling federatie - Landelijke masters •IST -Opbouwen Centers of Excellence -Opbouwen Centers of Competence -3 TU TTI’s -aanvragen •IL -Kennisvalorisatie -Octrooiregeling -Raamovereenkomsten -Ondernemerschap - Facility Sharing •Communicatie Opmerking: Uitwerking CoE’s, governance ambtelijk: Luijten budget: 0 prioriteit: hoog | •ECIU •ITC •Duitsland beleid (Münster, Dortmund en Osnabrück •KDI / Cartesius Instituut / Wetsus (Aanvankelijk door middel van bestuurlijke overleggen oppakken en acties daaruit voortkomend oppakken) | •Band Groningen •Band Nijmegen / Wageningen (Triangle) •Combinaties voedsel en gezondheid zijn mogelijk op gebied van: a) (Bio)Nanotech-nologie b) Genomics c) Technical Life Sciences (binnen BMTI) d) “Enabling technology” ter ondersteuning van de medische praktijk •Samenwerking Friese HBO-instellingen •Medische instellingen (Aanvankelijk door middel van bestuurlijke overleggen oppakken en acties daaruitvoortkomend oppakken) | Algemeen •Benutten kennispotentieel Oost-Nederland •Vergroten maatschappelijke betrokkenheid studenten •Vergroten van de maat-schappelijke, sociale, economische en culturele betrokkenheid van de instelling in de regio Onderwijs •Relatie en impact onderwijs-activiteiten in en met de regio -VWO -HBO -LINX -Lerarenopleiding -ELAN -Post-initieel Valorisatie / Onderzoek •Valorisatieactiviteiten intensiveren •Omzetten kennis in bedrijvigheid, impact onderzoek in de regio •Stimuleren ondernemerschap bij medewerkers en studenten - Stimuleren studentenbedrijven - Uitbreiden regelingen startende ondernemers en bestaande spin-offs (business accelorators en t-exchange cells) •Mede realiseren kennispark •UT Innovation Lab; bundelen UT kennis en ervaring intellectueel eigendom en kennisexploitatie •Versterken en zonodig opbouwen relatie met MKB •Versterken en zonodig opbouwen relatie met overheid (EU, rijk, provincie en regionaal) •Kennistransfer •Innovatieplatform Twente - Focus en oriëntatie op a) Materials b) Mechatronica c) Zorg en technologie d) Veiligheid en technologie e) Food f) Bouw • Ontwikkelen kennispark ambtelijk: Welman prioriteit: permanent budget: kennispark |