Verslag

Workshop 2: Projectonderwijs binnen TOM

Workshop 2: Projectonderwijs binnen TOM

Charlotte Oude Alink

De workshop over projectonderwijs binnen TOM heeft twee keer gedraaid. Beide sessies waren zeer interactief van aard. De workshop startte met een filmpje van de slotconferentie voor studenten, tijdens deze Universiteit brede conferentie presenteren de studenten hun project aan elkaar. Op basis van het filmpje werden in beide rondes al veel vragen gesteld, bijvoorbeeld over de vormgeving van de projecten en modules.

P:\AZ\Projects\Pro-POV\Evenementen\TOM seminar voor externen, 19 mei 2015\Foto's\DSCN0606.JPG   P:\AZ\Projects\Pro-POV\Evenementen\TOM seminar voor externen, 19 mei 2015\Foto's\DSCN0604.JPG

Vormgeving

Alle in het TOM onderwijs bestaan uit 15 EC, deze modules sluiten de studenten in zijn geheel af. De vormgeving binnen een module verschilt per module, opleidingen en moduleteams mogen deze zelf ontwerpen. De meest voorkomende vormgeving is weergegeven in de PowerPointpresentatie; namelijk dat het projectwerk gedurende de module steeds meer toeneemt en de onderdelen ter ondersteuning aan het project nemen steeds meer af. Maar er zijn ook vele andere variaties vindbaar op de Universiteit Twente.

De rol van de docent

De rol van docenten is door de onderwijsvernieuwing erg veranderd; zowel in de rol als onderwijsgevende als in de rol als onderwijsorganisator. Als onderwijsgevende heeft de docent naast zijn expertrol ook de rol van tutor en coördinator gekregen. Als onderwijsorganisator heeft de docent een veel groter rol als onderwijsontwerper gekregen. Daarnaast is hij nu teamgenoot van een moduleteam. Sommige docenten hebben de coördinerende rol gekregen, als modulecoördinator. De modulecoördinator is verantwoordelijk voor de hele module. Hij zorgt ervoor dat de verschillende elementen in een module goed op elkaar worden afgestemd.

Uitdagingen

Wat nog uitdagingen zijn is om de student nog meer los te laten en zijn eigen weg te laten vinden. Door bijvoorbeeld het project nog centraler te stellen in de module en meer vrijheid en verantwoordelijkheid te geven aan studenten. Binnen een aantal modules is het al goed zichtbaar hoe de student meer vrijheid krijgt, maar onze reis naar Student Driven Learning is nog niet klaar.

Hier vind u de powerpoint van deze workshop