Mijn TOM

De functie van het hoorcollege verandert

Mike Boldy is wiskundedocent bij de faculteit EWI, hij werkt al sinds 1989 voor de Universiteit Twente. Toen hij ging solliciteren moest hij tot zijn verrassing naar Leeuwarden komen. De UT heeft namelijk ook onderwijs verzorgd in Friesland, de Vestiging Friesland. Toen die vestiging werd gesloten, is hij hier op de Campus komen werken. Sinds vorig jaar is hij ook betrokken bij het TOM onderwijs, in de eerste module was hij één van de wiskundedocenten voor de wiskundeleerlijn. Twee keer heeft hij voor een groep van ongeveer 800 eerstejaars studenten het hoorcollege wiskunde gegeven. Dat was best spannend, ‘het is net zoals iemand die een talentenjacht doet en voor een grote zaal moet gaan zingen’.

Een enorme zaal
De hoorcolleges voor wiskunde worden gegeven in zaal 1 en 2 van de Waaier. Doordat de zaal zo groot is, kun je geen hoorcollege geven op de manier waarop je dat in een ‘normale’ collegezaal doet. ‘Je kunt niet meer een lineair college geven van: “hier zijn de definities en hier zijn de stellingen” dan raak je de groep kwijt’. Het had geen zin om formules op het bord te schrijven, deze zijn namelijk voor de studenten achter in de zaal onleesbaar. Mike geeft aan dat je veel meer verbaal bezig bent en meer gebaren gebruikt. Vóór het TOM-onderwijs werd tijdens de hoorcolleges de stof uitgelegd en voorbeelden uitgewerkt, dat gebeurt nu in de werkcolleges. ‘De hoorcolleges hebben meer de functie om te inspireren’.

Voorbereiding
Niet alleen de veranderende functie van de hoorcolleges, maar ook het feit dat je in zo’n grote zaal staat, zorgt ervoor dat je anders onderwijs moet verzorgen. De voorbereiding was daarom ook anders, want zo’n enorme zaal kan best intimiderend zijn. ‘Ik heb een speciale training gevolgd, Masterclass performance skills, waarin ik heb geleerd hoe je moet presenteren voor zo’n enorme zaal.’ Daarnaast oefende hij samen met zijn collega het college dat hij ging geven, niet het hele college maar kleine stukjes. ‘Je moet er echt op letten dat je de hele zaal bestrijkt, soms zitten die studenten helemaal achterin en daar moet je wel contact mee krijgen’.

Interactieve momenten
Een manier om contact te krijgen en de studenten actief bij het college te betrekken is om interactieve momenten in te zetten. ‘We maken gebruik van een systeem waarbij ze via een Smart Phone, tablet of laptop via een internetsite antwoord kunt geven op een multiple choice vraag’. In elke college werden deze interactieve momenten ingezet. ‘Bij sommige vragen zit de helft er gewoon naast en daar kun je dan op in gaan’. De vragen die werden gesteld gingen altijd over de concepten die net behandeld waren. Het waren dus geen rekenvragen, maar een soort mini testjes, waar werd gekeken of het kwartje bij de studenten was gevallen.

Coördinatie
Hoewel Mike deze colleges graag vaker zou geven, waren er ook nog wel een paar uitdagingen. ‘De wiskundelijn gaat over alle technische faculteiten, dus dat is een gigantische puzzel’. Mike gaf zelf aan dat de coördinatie nog beter kon, er waren nu te veel kapiteins op het schip. De onderlinge communicatie over wie waar voor verantwoordelijk is, was vaak nog wat rommelig. De hoorcolleges werden over een team van docenten verdeeld, hetzelfde college werd in het Engels gegeven en de werkcolleges werden door de opleidingen zelf verzorgd. “Het is niet meer één vak en één docent die verantwoordelijk is, dus dat is lastig”. Er zijn dus verbeterpunten voor volgend jaar, maar dat gaat wel goed komen. Mike kijkt met veel plezier terug op de afgelopen module. Een tip die hij nog aan de docenten gaf was ‘zorg dat je er plezier in hebt en ga ervoor!’.






November 2013