Mijn TOM

Samenhang in bedrijf

Jos van Hilligersberg werkt sinds 2005 als hoogleraar bij de UT en is voorzitter van de vakgroep die zich bezig houdt met onderzoek en onderwijs binnen de opleidingen Technische Bedrijfskunde (TBK) en Business & IT (BIT). Ooit heeft hij zelf informatica gestudeerd. Op het moment doet Jos projecten op het gebied van supply chain integratie. Jos is modulecoördinator van module 7 ‘From product design to online business’, een module voor waarin TBK en BIT studenten zelf een supply chain opzetten voor een eigen bedrijf. Koos Sipma en Robert van Steenbergen zijn tweedejaars TBK studenten en hebben in deze module een elektronisch slot voor consumenten in de markt gezet.


Samenhang

De module is helemaal nieuw ontworpen. ‘We wilden echt wat anders doen dan vroeger,’ vertelt Jos. Het moduleteam had meerdere ingrediënten voor deze module, zoals de wens voor het ‘ondernemende’, het idee van een challenge en twee deelnemende opleidingen. De thema’s supply chain, ICT, strategie en marketing moesten er in terugkomen. Dat kan ook op deze plek in de opleiding,’ legt Jos uit. ‘Hiervóór hebben ze meer specialistische dingen gedaan en we proberen dat te integreren.’ Doel van de module was volgens Jos om studenten te laten zien hoe alle abstracte onderdelen die studenten tot nu toe in hun studie gehad hebben, in een bedrijf met elkaar samenhangen. Volgens de studenten is dit doel wel behaald. ‘We kwamen er echt achter dat wanneer je één ding verandert, er dan ook dingen veranderen in de rest van je bedrijf’.


Opbouw

De module was zo opgebouwd dat studenten in fases theorieonderdelen kregen aangeboden in korte hoorcolleges, bijvoorbeeld rondom supply chain, finance en juridische aspecten. Bij deze theorie hoorden ook wetenschappelijke artikelen en een kleine individuele toets. Parallel hieraan liep het project waarin studenten zelf, in gemengde groepen, een bedrijf met een website op moesten zetten, waarin ze de theorie gefaseerd toe moesten passen. De studenten vonden dit een prettige en leerzame structuur. ‘We merkten ook dat de studenten direct aan de slag wilde met toepassen in hun eigen project na zo’n college,’ vertelt Jos.

Een dilemma bij het ontwerp van deze module was de diepgang versus breedte. ‘Je wilt diepgang, maar sommige topics komen heel snel voorbij’. Bovendien wil je er nog een ‘hands-on’ deel in passen. Volgens Jos is het namelijk belangrijk om de praktische toepassing zelf te ervaren: ‘Over sommige dingen, zoals ERP-systemen, kun je jaren praten, maar snappen doe je het eigenlijk niet wanneer je nooit een keer hebt zitten klikken in zo’n systeem.’ In de 10 weken kun je niet alles zo diepgaand behandelen als je zou willen, dat blijft volgens Jos altijd een discussie.


Samenwerken & Student-driven

In de module werkten de BIT- en TBK-studenten samen in één groep. Volgens Koos en Robert soms lastig, maar ook heel leerzaam. Koos/Robert: ‘Het is goed om te ervaren dat je niet alleen met gelijkgestemden werkt, maar ook met hele andere mensen. Mensen van andere studies werken ook anders.’ De BITers en TBKers werden verder in het project erg vrij gelaten. Fijn, vonden de studenten. ‘Het was wel even een shock toen we het eerste college binnen kwamen en ze zeiden ‘bedenk maar een idee en veel succes’,’ zegt Koos ‘Maar ik denk dat dit beter is dan wanneer de opdracht al half is uitgewerkt en je al in een bepaalde mindset wordt gedwongen. Als je kijkt naar wat er bij ons uit is gekomen, is het best goed gegaan’. De studenten vonden het dus niet vervelend dat ze behoorlijk in het diepe gegooid werden. ‘Criteria voor het verslag waren bijvoorbeeld heel duidelijk. Dat is fijn!’

Het vrijlaten was een bewuste keuze, geeft Jos aan. ‘We hebben ze een week gegeven voor het bedenken van hun bedrijfsconcept en ook nog een sessie over creativiteit aangeboden maar ik denk dat de studenten een punt hadden en dat je hier iets meer tijd voor moet nemen. Toch, als we nu naar het eindresultaat kijken, dat is eigenlijk beter dan we gehoopt hadden’.


The Classroom of the Future

De gehele module heeft plaatsgevonden in the Classroom of the Future. De studenten zijn hier veel bezig geweest. ‘Op de computer, onderdelen uittekenen en bedenken op het scherm.. elke keuze heeft nadelen en voordelen en telkens wanneer er een nieuw facet vanuit de theorie bijkwam moest je je idee weer aanpassen’. Ook van het naastgelegen Design Lab is gebruik gemaakt. ‘Uiteindelijk hebben we daar de lasersnijder gebruikt voor ons prototype. Jos is één van de initiators van de Classroom of the Future, geïnspireerd door de studio’s in Silicon Valley. De ruimte is volgens hem perfect voor dit soort modules. ‘We moeten nog wel meer ontdekken wat best practices zijn met die schermen en hier ook meer instructie bij geven aan studenten’. Toch zou hij meer docenten aanraden om gebruik te maken van deze ruimte.

Op de afsluitende en openbare eindpresentatie in de Classroom of the Future hebben alle groepen hun prototype, website en hun bedrijfsconcept gepresenteerd.


Integreer!

De grootste tip die Jos meegeeft aan andere docenten vanuit zijn ervaring in deze module is: ‘Ook als je denkt dat het niet kan, integreer theorie en project heel direct. Zodat het project er niet bij gaat hangen’. Jos geeft toe dat ze over de opdracht om ‘duurzaamheid’ in de module te integreren heel sceptisch waren. ‘Maar uiteindelijk is het goed gelukt. Door in de theorie echt de link met het project te maken is het veel leuker, voor zowel de docent als de student!’