Mijn TOM

In onbekende werelden duiken

Het is geen wonder dat Rainer Harms en Erwin Hofman met zoveel enthousiasme onderwijs verzorgden in de zesde module van IBA: Innovation & Entrepeneurship. Ondernemendheid zit ze in het bloed. Na zijn studie Economie in Münster behaalde Rainer als één van de eersten in Duitsland een PhD op het gebied van ondernemerschap. Als docent blijkt hij ondernemend: hij is op twaalf verschillende onderwijsinstellingen en in acht verschillende landen docent geweest! Ook Erwin heeft niet stil gezeten. Na de master Industrial Engineering Management en zijn PhD aan de faculteit CTW, is hij voor een beurs naar New York University en North-Eastern University gegaan. Om uiteindelijk weer neer te strijken op de UT.


Interactie met de echte wereld

De filosofie van de module was ongeveer gelijk met die van een ‘lean start up idea’. “de studenten zouden vooraf geen compleet business plan moeten schrijven, ook zouden ze niet zomaar iets moeten gaan doen”. De studenten moesten van tevoren een hypothese bedenken over wat een oplossing zou kunnen zijn voor een zelfgekozen probleem en vervolgens de straat op gaan om hun oplossing in de echte wereld te testen. Rainer: “Zit niet de hele dag achter je bureau, maar ga naar buiten en heb zo veel mogelijk interactie met mogelijke klanten”. Op deze manier konden de studenten ervaren hoe hun toekomstige werkveld eruit zou kunnen komen te zien, in een afgebakend tijdslot en met het vangnet van de docenten. “De studenten werden zo voorbereid om later betere carrièrekeuzes te maken, terwijl op hetzelfde moment de theorie tot leven werd gebracht”.


Onbekende werelden

“De studenten werden gevraagd om in voor hen onbekende werelden te duiken”. De studenten konden voor hun project zelf een domein kiezen binnen innovatie en ondernemerschap. Studenten die in stergroepen zitten, kregen de opdracht om zelf hun eigen bedrijf of doelgroep zoeken om een businessplan voor te ontwikkelen. Voor de niet-stergroepen was er een lijst beschikbaar met bedrijven en mogelijke problemen waaruit ze konden kiezen. De werelden waarmee de studenten in aanraken kwamen verschillende enorm; van gehandicapte kinderen die wilden sporten, het organiseren van evenementen, de leergewoontes van middelbare scholieren tot chirurgen die minimaal belastende hartoperaties uitvoeren. Om de connectie tussen de theorie en praktijk sterker te maken, werd de theorie ‘just-in-time’ aangeboden. Theorie werd pas aangeboden wanneer de studenten deze nodig hadden in hun opdrachten. Wanneer de studenten bijvoorbeeld een probleemomschrijving moesten schrijven, werd dat in diezelfde week in de colleges behandeld.


Business coaches

Naast de docenten van de UT hadden veel projectgroepen ook een business coach uit het werkveld. Deze coaches waren betrokken bij het project en de studenten konden hen vragen stellen. Veel van de business coaches waren ook aanwezig op de markt waar de studenten hun eindpresentaties hielden. De coaches waren erg enthousiast, ze gaven aan dat de studenten mooie, nieuwe en waardevolle ideeën hadden bedacht. “Ze benadrukten allemaal hoe leuk ze het vonden en hoe bruikbaar de uitkomsten waren”, geeft Erwin aan. Niet alleen de business coaches waren erg enthousiast, maar ook de studenten hebben de module positief gewaardeerd. “Het feit dat ze konden werken aan echte opdrachten, op bezoek konden bij bedrijven en zelf konden achterhalen of ze alles goed hadden begrepen was erg motiverend”.


Vervolg na de module

De UT staat bekend om haar vele spin-off bedrijfjes en door deze module zouden er best nog meer bij kunnen komen! De studenten van de stergroepen mogen namelijk € 500,- besteden om hun product of idee op de markt te brengen. Het is niet verplicht om deze stap te maken, want het staat los van het curriculum, maar de meeste groepen waren hier erg enthousiast over. “Het is leuk om met studenten te werken die echt enthousiast zijn”, aldus Rainer. Daarom hebben beide docenten aangeboden deze groepen ook buiten de module om te ondersteunen. Dus binnen deze module vindt niet alleen interactie met de echte wereld plaats, maar de studenten hebben ook de mogelijkheid om de stap naar de echte wereld te maken.