UTFaculteitenTNWNieuwsErkennen en waarderen van onderwijs

Erkennen en waarderen van onderwijs

Erkennen en waarderen van talent staat zowel landelijk als binnen de UT goed op de agenda. In onze nieuwe organisatiestrategie Shaping2030 komt dit ook sterk naar voren. Niet voor niets kiezen we ervoor een  “People-First University of Technology“ te willen zijn.

Het erkennen en waarderen van onderwijsprestaties vraagt ook nog wel om verbetering vonden enkele SKO alumni. Reden voor hen om zelf de handschoen op te pakken en hierin verbetering aan te brengen.

Kick-Off

Als kick-off werd op 14 en 15 mei jl. een online event georganiseerd voor docenten, HR managers, portfoliohouders onderwijs, onderwijskundigen en beleidsmedewerkers. Zij hebben een drietal thema’s geïdentificeerd die gezamenlijk bijdragen tot een betere  erkenning en waardering van docenten. Rondom deze drie thema’s zijn zogeheten 'action clusters' samengesteld, waaraan een rijke mix van collega’s uit verschillende faculteiten, departementen en diensten deelnemen.

·      Action cluster 1 richt zich op de doorontwikkeling van de onderwijscriteria en professionelecarrière paden voor docenten.  Trekker van dit action cluster is Mark van der Meijde (ITC).

·      Action cluster 2 richt zich op de ontwikkeling van HR Tools om het gesprek over onderwijsprestaties beter te kunnen voeren en op basis hiervan deze prestaties beter te kunnen onderbouwen. Thomas Groen (ITC) is trekker voor dit cluster.

·      Action cluster 3 tot slot richt zich op het onderzoek naar mogelijkheden voor de ontwikkeling van een UT brede Teaching Community. Robin de Graaf (ET) en Martine ten Voorde (CELT) zijn samen trekker van dit action cluster.

Voor alle action clusters geldt dat het wiel niet helemaal opnieuw hoeft te worden uitgevonden. Er wordt juist gebruik gemaakt van aanwezige kennis en best practices uit binnen- en buitenland.  De trekkers van de actionclusters komen regelmatig bijeen in een kernteam waaraan ook Annalies Idema (HR) en Raymond Loohuis (BMS) deelnemen. Samen zullen ze de onderlinge verbinding borgen de vervolgstappen bepalen.

In het eerste kwartaal van 2021 worden de eerste resultaten opgeleverd en onder andere gedeeld met de Shaping Expert Groups (Innovation of Education; Individuals and Teams) and CvB-Decanen.

Mocht je meer informatie willen over de ontwikkelingen binnen de action clusters, neem dan gerust contact op met een van bovengenoemde kartrekkers, Annalies or Raymond.