UTFaculteitenTNWNieuwsHans Hilgenkamp uitgenodigd door World Economic Forum

Hans Hilgenkamp uitgenodigd door World Economic Forum

UT-hoogleraar Hans Hilgenkamp is door het World Economic Forum (WEF) uitgenodigd om zitting te nemen in de Global Future Council on Scientific Collaboration.

Dit is een 20-koppige denktank met als doel internationale wetenschappelijke samenwerkingen door te denken en adviezen en initiatieven te ontwikkelen. Dat gebeurt in samenspraak met vele andere organisaties, via het World Economic Forum en daarbuiten.

Bij wetenschappelijke samenwerkingen gaat het bijvoorbeeld over samenwerking tussen partijen uit verschillende landen (ook bijv. met verschillende ontwikkelingsniveaus), tussen disciplines, tussen universiteiten, industrie en politiek.

Hilgenkamp: “Veel van de actuele problematiek die we hier bespreken is gerelateerd aan COVID-19, maar daarnaast zijn er ook veel aspecten van belang. Denk bijvoorbeeld aan het delen en de omgang met data, om maar iets te noemen.”

Vereerd

Hilgenkamp is vereerd met de uitnodiging. “Ik wil mijn rol gebruiken om bij te dragen aan de Sustainable Development Goals die door de Verenigde Naties zijn geformuleerd. Een concreet voorbeeld is het versterken van hoger onderwijs in ontwikkelingslanden, door ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek in die landen. De doelstellingen van het Council passen erg goed bij het gedachtengoed van de Universiteit Twente.”

In de Global Future Council on Scientific Collaboration van het WEF zitten gerenommeerde namen als Magdalena Skipper (hoofredacteur Nature), Jean-Pierre Bourguignon (President European Research Council ERC) en Sir Adrian Smith (Directeur Alan Turing Institute en President Elect van de Royal Society). De voorzitters zijn Fabiola Gianotti (Director-General CERN) en Subra Suresh (president NTU Singapore). De kickoff heeft inmiddels plaatsgevonden.

Een overzicht van deze Global Future Council en haar leden is hier vinden.

Hans Hilgenkamp

Hans Hilgenkamp onderzoekt nieuwe (nano)materialen met bijzondere elektronische eigenschappen, zoals supergeleiders. Hilgenkamp heeft een uitstekende staat van dienst opgebouwd in de wetenschap. Hij won meerdere (persoonlijke) grants en zit in de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW). Van 2014 tot 2019 was hij decaan van de faculteit TNW van de Universiteit Twente.
Meer over Hans Hilgenkamp is hier te vinden.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)