UTFaculteitenTNWNieuwsNWO-TTW-subsidie voor nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

Het UT-cluster Membrane Science and Technology start een groot project voor de ontwikkeling van een nieuwe technologie om organische microverontreinigingen, zoals medicijnresten, uit het water te filteren. Het project is een samenwerking met Wageningen Universiteit, Saxion, KWR, STOWA, NX Filtration, Nijhuis Water, Oasen en vier waterschappen en wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage uit het NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen (NWO-TTW).

Toenemende hoeveelheid medicijnresten

De toenemende hoeveelheden medicijnresten in ons oppervlaktewater zijn al langer een probleem. Niet alleen de mens, maar ook het leven in het water raakt van slag door de toename van deze kleine, organische microverontreinigingen. Tubantia schreef in 2017 al over mannetjesvissen in onze Nederlandse wateren die eicellen produceren onder invloed van resten van de anticonceptiepil.

Als we medicijnen innemen, beseffen we vaak niet dat we een groot gedeelte van deze moleculen gewoon weer uitplassen. Die kleine, organische moleculen zijn voorbeelden van microverontreinigingen. Via het riool komen deze stoffen bij onze waterzuiveringsinstallaties die nog niet zijn ontworpen om deze kleine moleculen verwijderen. Uiteindelijk komen de medicijnresten via deze weg in ons milieu terecht.

Uniek membraan

De UT gaat, in samenwerking met de leerstoelgroep Milieutechnologie van Wageningen Universiteit, vier waterschappen, drie bedrijven, twee waterkenniscentra en de hogeschool Saxion een nieuwe technologie ontwikkelen om de medicijnresten uit het water te halen. De basis hiervoor is een nieuw en uniek membraan, ontwikkeld binnen het Membrane Science and Technology cluster, dat de schadelijke organische verontreinigingen op efficiënte wijze uit water haalt. Gewenste moleculen, zoals zouten, worden juist wel doorgelaten.

Aan de hand van dit nieuwe membraan is een volledig nieuw waterbehandelingsproces ontworpen. Hierbij worden de microverontreinigingen na de reguliere waterzuivering uit het afvalwater verwijderd en onmiddellijk op biologische wijze afgebroken. Als het proces succesvol is kan dit snel leiden tot efficiënte technologie die vrijwel volledige verwijdering van microverontreinigingen uit ons afvalwater mogelijk maakt.

Het project krijgt een miljoen euro van de NWO en wordt aangevuld met geld van de drie bedrijven en waterschappen Rijn en IJssel, Vechtstromen, Aa en Maas, en Vallei en Veluwe. De waterschappen zullen ook betrokken worden bij een pilot programma waarbij een eerste ontwerp in de praktijk zal worden getest.

Aanvragers: Dr. Ir. De Vos (hoofdaanvrager), Prof. Dr. Ir. Roesink UT, Prof. Dr. Ir. Lammertink UT, Prof. Dr. Van der Meer UT, Dr. Kemperman UT, Dr. De Grooth UT, Prof. Dr. Rijnaarts WUR, Dr. Langenhoff WUR, Dr. Temmink WUR.

Partners: KWR, NX Filtration, Nijhuis Water, Oasen, Saxion, Waterschap Rijn en IJssel, Waterschap Vechtstromen, Waterschap Aa en Maas, Waterschap Vallei en Veluwe, STOWA.

prof.dr.ir. W.M. de Vos (Wiebe)
Hoogleraar
K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)