UTFaculteitenTNWNieuwsVeni voor Suzanne Janssen, Guillaume Lajoinie en Jelmer Renema

Veni voor Suzanne Janssen, Guillaume Lajoinie en Jelmer Renema

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan drie jonge UT-wetenschappers een Veni-subsidie toegekend. Suzanne Janssen (communicatiewetenschap), Guillaume Lajoinie (vloeistoffysica) en Jelmer Renema (fotonica) kunnen hiermee hun eigen onderzoeksideeën uitwerken in de komende drie jaar.

NWO heeft in deze Veni-ronde 154 aanvragen kunnen honoreren, op een totaal van 1115. Veni, 250.000 euro voor recent gepromoveerd jong talent, maakt deel uit van het programma Vernieuwingsimpuls, met financiering in verschillende fasen van de academische loopbaan: Veni, Vidi, Vici.

Een robot als collega?

Suzanne Janssen, Communicatiewetenschap, faculteit BMS

Suzanne Janssen gaat onderzoeken hoe medewerkers het werken met robots ervaren. Zij kijkt daarbij vooral naar de motivatie van medewerkers. Naast individuele ervaringen en strategieën om zo optimaal mogelijk met de robot te werken, onderzoekt dit project de sociale processen rondom robotgebruik in organisaties.

Vertraagde brand met microcapsules

Guillaume Lajoinie, Physics of Fluids (MESA+ Instituut), faculteit TNW

Huidige brandvertragende coatings, waarbij de verflaag opzwelt bij blootstelling aan hitte, zijn gebaseerd op scheikundige reacties. De maximaal haalbare brandwering is daarmee echter bereikt. Guillaume Lajoinie wil een geheel nieuwe coating ontwikkelen die is gebaseerd op het principe van verdamping van water microcapsules. Dit geeft, verwacht hij, een betere hitte-isolatie, beperkt de schade aan gebouwen, en kan kostbare mensenlevens redden.

Waar is de quantummechanica gebleven?

Jelmer Renema, Complex Photonic Systems Group (MESA+ Instituut), faculteit TNW

Hoewel we ervan overtuigd zijn dat quantummechanica correct is, merken we in het dagelijks leven niets van de vreemde effecten die door die theorie voorspeld worden. Waarom is dit? Renema gaat, gebruikmakend van licht, een theorie testen die een antwoord op deze vraag kan geven.

Zie voor meer informatie en een volledig overzicht ook het persbericht van NWO.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692