UTFaculteitenTNWNieuwsWinnaars UT Challenge tijdens Entrepreneurial Day

Winnaars UT Challenge tijdens Entrepreneurial Day

Tijdens de ‘Entrepreneurial Day’ op 21 juni vond de finale plaats van de 2e editie van de UT Challenge. De winnaar binnen de categorie Ideation is ‘An Alarming Problem’. Binnen de categorie Prototyping: ‘app een oma’ en de winnende StartUp is ‘Carbon Core’.

An Alarming Problem

Het aantal valse alarmen op de afdeling Spoedeisende Hulp is een groot probleem. Alarmen zijn belangrijk in een levensbedreigende situatie, maar onderzoek toont aan dat tot 90% van de alarmen vals of klinisch irrelevant zijn. Om het probleem op te lossen, is er een algoritme ontwikkeld. Masterstudenten technische geneeskunde Renée Hovenier en Silvana Riphagen wonnen de Ideation categorie van de UT Challenge met een cheque van 3 duizend euro.

App een oma

Mensen in onze moderne samenleving zijn gauw afgeleid en de technologie om ons heen verandert sneller dan ooit. Veel senioren worstelen om dit tempo bij te houden. Isolatie en eenzaamheid is het gevolg. PenPal is een apparaat dat bij ouderen thuis wordt geplaatst. Het apparaat kan in real-time tekstberichten ontvangen en berichten versturen naar dierbaren. Joran van der Sluis (Industrial Design Engineering) en zijn drie medestudenten wonnen de UT Challenge Prototyping categorie met een cheque van 4 duizend euro.

Carbon Core

Met een gepatenteerde 3D-printtechniek produceert Carbon Core een sterke, duurzame en goedkope prothese in een kortere doorlooptijd. Met een 3D-scanner maakt het bedrijf een model van de ledematen. Samen met alle voorkeuren van de klant wordt het model rechtstreeks naar de printer gestuurd. De op maat gemaakte prothese is in een paar dagen klaar voor gebruik. Voor slechts de helft van de prijs van de huidige prothese. Carbon Core verlaagt de wachttijd, vermindert de kosten en er zijn geen extra sokken meer nodig. Masterstudent Mechanical Engineering Jeljer de Boer won de UT Challenge StartUp categorie met een cheque van 5 duizend euro.

Publieksprijs voor CarbonCode

CarbonCode is een eenvoudige app voor mensen die invloed willen hebben op het milieu.

De UT Challenge, de ondernemerscompetitie voor studenten van de UT, werd voor de tweede keer georganiseerd. Het is een samenwerking tussen de UT en meer dan vijfentwintig toonaangevende bedrijven en organisaties uit de regio en daarbuiten. In samenwerking met de partnerbedrijven en de coaches vonden er vanaf januari 2018 verschillende online chat sessies plaats. Tevens werden er workshops en speeddates georganiseerd. De teams kregen een optimale ondersteuning voor de finale op 21 juni én voor het toekomstig ondernemerschap.

Gedurende de Entrepreneurial Day was er voor het publiek genoeg te beleven. Niet alleen vond de finale plaats van de UT Challenge. De jaarlijkse Innovatielezing, met keynote speaker Peter Wennink (CEO ASML), was onderdeel van een bomvol programma met innovaties, pitches, ondernemende studenten, prijzen en cheques.

Innovatielezing

Peter Wennink (CEO ASML) sprak in zijn lezing over de start van ASML en de groei die het bedrijf doormaakt. "Partners zijn nodig en investeer in open innovatie. Daarvoor is vertrouwen nodig. Vertrouwen is een combinatie van bekwaamheid, betrouwbaarheid en openheid, waarbij je je eigenbelang niet uit het oog verliest. Veiligheid op de werkvloer ondersteunt dit, zodat werknemers zich kunnen uiten en ontwikkelen. Ik heb regelmatig de lunch met Peter in mijn agenda staan. Iedereen kan aanschuiven, zodat ik goed contact houd met wat er leeft en speelt bij ASML."

Peter Wennink, CEO ASML

Partners zijn nodig en investeer in open innovatie

Peter Wennink, CEO ASML

UT Challenge

De UT Challenge is anderhalf jaar geleden van start gegaan. De missie is om ondernemende studenten een platform te bieden waarop ze hun projecten kunnen pitchen binnen drie categorieën (Ideation, Prototyping en StartUp). Bij de categorie Ideation gaat het om het uitwerken van een idee naar een First Proof of Concept. Bij Prototyping om een Proof of Concept en marktonderzoek. Een StartUp heeft een Minimal Viable Product en is bijvoorbeeld klaar om een serie te produceren of om de markt op te gaan. De studenten krijgen tools aangereikt om samen met de businesspartners hun projecten verder uit te werken in een businessplan.

Pitch 

Op 21 juni in de ochtend kregen de beste tweeëntwintig projecten van alle categorieën de kans om hun businessplan in het DesignLab op de UT te pitchen. Onder de aanwezigen in de zaal waren familieleden, vrienden, studenten, businesspartners en anderen die via de stembiljetten konden meestemmen voor de publieksprijs. De vakjury, onder leiding van Joost Brinkman (UT-vakgroep NIKOS), selecteerde de beste twee projecten uit elke categorie die tijdens het middagevent mochten terugkomen voor een langere pitch met vragen van de vakjury. De jury in de middag stond onder leiding van Victor van der Chijs (UT-voorzitter) en bestond o.a. uit afgevaardigden van ASML, Thales, VolkerWessels Telecom, Koopmans TBI, Speakup, Novel-T, NIKOS en de Student Union.

ASML Makers Award

ASML reikte de ‘ASML Makers Award' uit. Deze prijs ging naar het project dat het beste nadacht over de maakbaarheid van een product. De cheque van € 2.500,- en drie maanden technische support door ASML ging naar het project FeathIR. FeathIR werkt aan een geavanceerde spectrometer (een optisch instrument dat wordt gebruikt om eigenschappen van licht te meten).

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)