UTFaculteitenTNWNieuwsWitte LEDs kunnen krachtiger en 'groener'

Witte LEDs kunnen krachtiger en 'groener' Rubicon-beurs voor UT-onderzoeker Maryna Meretska

Witte LEDs hebben gezorgd voor een drastische energiebesparing in onze verlichting. Toch kan het nog beduidend goedkoper en duurzamer, aldus Maryna Meretska van de Universiteit Twente. Zij wil LEDs ontwikkelen die meer licht geven terwijl voor hun productie minder dan de helft van de hoeveelheid fosfor nodig is. Om haar ideeën voor deze ‘M-white LED’ uit te werken, krijgt zij de kans om twee jaar onderzoek te doen aan Harvard University, dankzij een Rubicon subsidie van NWO.

Sinds de Nobelprijs-winnende uitvinding van de blauwe LED, werd het ook mogelijk om een energiezuinige witte LED te ontwikkelen. Verlichting staat mondiaal op de derde plaats van energieconsumptie, met de komst van LEDs is het energieverbruik flink gedaald én worden lichtbronnen bereikbaar voor meer mensen, ook in gebieden met beperkte energievoorzieningen.

Temmen

Voor LEDs geldt een soort equivalent van de Wet van Moore die we kennen uit de halfgeleiderindustrie: deze ‘Wet van Haitz’ stelt dat elke tien jaar de kostprijs van LEDs per lumen (maat voor de hoeveelheid licht) daalt met een factor 10, terwijl de hoeveelheid uitgezonden licht stijgt met een factor 20. Die wet loopt tegen zijn grenzen aan, maar Maryna Meretska ziet goede kansen om die grenzen te verleggen. Zij promoveerde recent aan de Universiteit Twente op het proefschrift ‘Taming a white LED’ en wil nu een ‘meta witte LED’ (M-White LED) ontwikkelen die niet alleen geschikt is voor alle verlichtingstoepassingen, maar waarvan de kleur ook beter te ‘tunen’ is. Daarnaast verwacht zij dat de nieuwe witte LED ook veel minder fosfor zal gebruiken: de helft of zelfs minder.

Maretska gaat haar ideeën uitwerken in de groep van prof. Federico Capasso aan Harvard University. De groep heeft pionierswerk gedaan op het gebied van oppervlakken voor optische componenten. Om hier twee jaar onderzoek te kunnen doen, heeft zij een Rubicon-subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Maryna Meretska is verbonden aan de groep Complex Photonic Systems (COPS), MESA+ Instituut voor Nanotechnologie van de UT. Op 23 februari is zij daar gepromoveerd. Zij publiceerde over haar werk op het gebied van witte LED’s in onder meer Optics Express, zie persbericht “Witte LEDs, waar blijft al dat licht?

foto: Maryna Meretska en haar promotor, prof Willem Vos

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692