UTFaculteitenTNWNieuwsWetenschappelijk directeuren MESA+ instituut Universiteit Twente benoemd

Wetenschappelijk directeuren MESA+ instituut Universiteit Twente benoemd

Het College van Bestuur heeft voor het MESA+ instituut twee wetenschappelijk directeuren benoemd: prof.dr.ir. Albert van den Berg en prof.dr.ing Guus Rijnders. Beide benoemingen gaan met terugwerkende kracht in per 1 februari 2018 en gelden voor de duur van vier jaar. De benoeming vormt de start voor een aangescherpte opdracht voor het internationaal bekende instituut, waarbij het aanjagen van cross-disciplinair onderzoek en het aangaan van samenwerking met externe partners centraal staan

MESA+ INSTITUTE

Het MESA+ Institute for Nanotechnology focust zich op nanotechnologisch gedreven oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Daarbij combineert het instituut onderzoek van verschillende faculteiten en externe partners rond sleutel technologieën zoals nanotechnologie en geavanceerde materialen voor gezondheid, ICT en energie.

Professor Van den Berg en professor Rijnders zullen gezamenlijk leidinggeven aan het instituut nieuwe stijl. Gezien de omvang en brede oriëntatie van het instituut heeft het College ervoor gekozen om twee directeuren te benoemen, met ieder een eigen focus. Zo zal Albert van den Berg zich vooral richten op biomedische nanotechnologie en (micro)fluidics en is hij trekker van de UT onderzoeksprogrammalijn op het gebied van ‘Sensing’.
Guus Rijnders richt zich op de onderzoeksgebieden Nanomaterials en Photonics en is trekker van de UT onderzoeksprogrammalijn omtrent ‘Materials.’

OVER PROFESSOR VAN DEN BERG

Professor Albert van den Berg is in 1983 afgestudeerd in toegepaste natuurkunde aan de Universiteit Twente, waar hij vervolgens promoveerde in 1988, op het onderwerp van chemisch gemodificeerde ISFET’s. Van 1988 tot 1993 werkte hij in Neuchatel, Zwitserland waarna hij begon als onderzoeksdirecteur Micro Total Analysis Systems aan het MESA instituut. In 1998 werd hij aangesteld als hoogleraar op geminiaturiseerde systemen voor (bio) chemische analyse aan de faculteit Elektrotechniek eveneens MESA. Zijn huidige onderzoek richt zich op micro-analyse en nanosensoren, nanofluidics en op onderzoek naar biologische cellen op chips, met toepassingen in de gezondheidszorg en het milieu.
Van den Berg ontving in 2002 de Simon Stevin Meester onderscheiding van de Technologiestichting STW, en in 2009 ontving Albert van den Berg voor zijn prestaties met zijn lab-on-a-chip onderzoek de Spinozapremie, de meest prestigieuze Nederlandse wetenschappelijke onderscheiding. Hij haalde in 2008 en 2015 ERC Advanced grants binnen en is als PI betrokken bij twee Zwaartekracht programma’s.

OVER PROFESSOR RIJNDERS

Guus Rijnders is sinds 1 september 2015 samen met professor Cornelissen interim wetenschappelijk directeur van MESA+.
Rijnders heeft een indrukwekkende staat van dienst als wetenschapper en innovator. Zo promoveerde hij in 2001 cum laude aan de UT en in 2006 ontving hij een ‘VIDI’ grant van het NWO in het kader van zijn onderzoek naar realisatie van nieuwe materialen met atomaire precisie.” In april 2010 werd hij benoemd tot hoogleraar nano-elektronische materialen. Zijn onderzoek richt zich met name op de realisatie en studie van nieuwe functionele materialen, met toepassingen in zeer gevoelige sensoren en nieuwe elektronica. Vanuit zijn onderzoek zijn verschillende patenten en bedrijven ontstaan. Guus Rijnders is één van de oprichters van spin-off bedrijven Solmates en TSST. Hij is een bruggenbouwer tussen diverse wetenschapsgebieden, tussen wetenschap en ondernemerschap, en tussen wetenschap en maatschappij. Hiervoor heeft hij in 2014 de prestigieuze FOM Valorisatie Prijs ontvangen.
In 2013 werd hij lid van de Raad van Toezicht van het Topconsortium voor Kennis en Innovatie van de top sector “High Tech Systems & Materials” als ook lid van de uitvoerende raad van deze topsector. In 2014 trad hij toe tot het stichtingsbestuur van NanolabNL waarin hij de rol van voorzitter vervult.

Thom Palstra, rector magnificus, is verheugd over de benoemingen: “Met de combinatie van Albert en Guus hebben we een goede combinatie voor een krachtig MESA+ instituut. Guus Rijnders is vaandeldrager van de instituten-nieuwe-stijl voor de UT. Hij is één van de architecten van de nieuwe besturing van de UT en is als geen ander doordrongen van de next steps voor MESA+. Hij zal nadrukkelijk als boegbeeld op zijn expertisegebied acteren en ook boegbeelden op andere domeinen in stelling brengen.
Albert van den Berg is een gelauwerd onderzoeker, sterk in valorisatie en een bijzonder zichtbaar boegbeeld voor het MESA+ instituut. Hij kan en zal zijn positie gebruiken om talenten naar de UT te halen en mensen te inspireren om baanbrekend werk te verrichten. Albert heeft bij uitstek een prachtige rol om andere getalenteerde wetenschappers positie te geven.”

Albert van den Berg zegt over zij benoeming: “Ik wil graag jonge onderzoekers inspireren om excellent nano-onderzoek te doen indien mogelijk met grote maatschappelijke relevantie.” Guus Rijnders vult daar op aan: “Als wetenschappelijk directeur zet ik mij in op het creëren van impact door ambitieus en excellent onderzoek met top-infrastructuur.”

Het College van Bestuur wenst beide directeuren veel succes bij het uitoefenen van hun functie en het verder ontwikkelen van het instituut.

Foto: vlnr: Albert van den Berg, Guus Rijnders en Janneke Hoedemaekers (Technisch-Commercieel Directeur MESA+) vormen gezamenlijk het Managementteam van MESA+

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)