UTFaculteitenTNWNieuwsJurriaan Huskens wordt Fellow aan Durham University

Jurriaan Huskens wordt Fellow aan Durham University

UT-hoogleraar Jurriaan Huskens wordt Fellow aan het Institute of Advanced Study van Durham University (VK).

Het Fellowship loopt van begin januari tot eind maart 2019. Het Institute of Advanced Study stimuleert de interactie tussen wetenschappers van verschillende disciplines en met het brede publiek. Huskens zal gedurende deze drie maanden onderzoek doen naar zogenoemde exosomen. Dit zijn minuscule blaasjes die worden uitgescheiden door alle levende cellen. Ze zijn betrokken bij het transport van RNA en eiwitten.

Bij mensen met kanker kan het transport door de exosomen worden verstoord, waardoor relevante eiwitten bijvoorbeeld niet op de plek van bestemming aankomen. Bovendien kunnen de exosomen zelf een rol spelen bij het ontstaan van uitzaaiingen en kunnen ze de werking van anti-kanker medicijnen verstoren.

Het is de verwachting dat het oppervlak van de exosomen die worden uitgescheiden door tumorcellen afwijken van dat van ‘normale exosomen’. Huskens zal daarom aan Durham University een chemisch platform gaan ontwikkelen dat specifieke exosomen kan binden, wat het mogelijk maakt om ze nauwkeurig te onderzoeken. Hij hoopt dat het platform in een latere fase ingezet kan worden om ‘verdachte exosomen’ op te sporen. Bij het onderzoek zal hij nauw samenwerken met fysicus dr. Kislon Voitchovsky.

Naast het wetenschappelijke onderzoek is Huskens gevraagd om verschillende (publieks)lezingen te verzorgen.

Afbeelding: Rikkert Harink