UTFaculteitenTNWNieuwsUT ontvangt NPO Radio 4 met ‘Hart & Ziel’

UT ontvangt NPO Radio 4 met ‘Hart & Ziel’

NPO Radio 4 trekt dit jaar met een speciale bus het land in voor het jaarlijkse klassieke muziekfeest: de Hart en Ziel Lijst.

Dat is de lijst met de 300 mooiste klassieke werken gekozen door luisteraars.  Op maandag 25 september staat de Hart & Ziel Bus op de campus van Universiteit Twente.

In de bus is een complete radiostudio gebouwd. Van 7.00 tot 12.00 uur komt de NPO Radio 4-uitzending rechtstreeks vanuit die bus, gepresenteerd door Margriet Vroomans en Ab Nieuwdorp.

Diverse gasten in de studio

Zij ontvangen studenten, wetenschappers en bekende gasten uit Enschede met liefde voor klassieke muziek. Onder hen CDA-kamerlid Pieter Omtzigt. In zijn werkkamer staat altijd klassieke muziek aan. Ook musicerende wetenschappers komen langs. Professor dr. ir Jurriaan Huskens en professor Jan Eijkel weten behalve van wetenschap ook veel van muziek. Nicolas Mansfield, artistiek leider van de Nederlandse Reisopera, kiest zijn favoriete operamuziek en ook Marijke van Hees, voorzitter van de Raad voor Cultuur komt haar favoriete klassieke werk promoten.

Live muziek

Daarnaast klinkt in en om de bus veel live muziek. Het Orkest van het Oosten stuurt een kamermuziekensemble en er zijn maar liefst twee studentenorkesten vertegenwoordigd: het Musica Silvestra Orkest(MSO) en het Studenten Harmonie Orkest Twente (SHOT)

Iedereen is welkom om te komen luisteren en te stemmen op zijn favoriete klassieke werk. Alle stemmers krijgen een speciale Radio 4 Notenbol.

Hart & Ziel bus-tour

De Hart & Ziel Bus is een week lang op tournee door het land om stemmen te werven voor de Hart & Ziellijst. De Bus stopt in de volgende plaatsen:

vrijdag 22 september               Utrecht, Mariaplaats
zaterdag 23 september            Amsterdam, Conservatorium
zondag 24 september              Amsterdam, Museumplein
maandag 25 september           Enschede, campus Universiteit Twente
dinsdag 26 september             Groningen, Vismarkt
woensdag 27 september         Maastricht,  Grote Markt
donderdag 28 september        Goes, Grote Markt
vrijdag 29 september               Leiden, LUMC

De tour eindigt in Utrecht, op vrijdagavond 29 september bij Tivoli Vredenburg. De stembussen gaan dan dicht.

Na het tellen van de stemmen is de complete Hart & Ziellijst te horen op NPO Radio 4 van 9 tot en met 13 oktober.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)