UTFaculteitenTNWNieuwsKNCV Gouden Medaille 2017 voor Nathalie Katsonis

KNCV Gouden Medaille 2017 voor Nathalie Katsonis

“Katsonis is boegbeeld voor de chemie, nu en in de toekomst”

Prof. Dr. Nathalie Katsonis van het UT-instituut MESA+ wint de KNCV Gouden Medaille 2017. “Katsonis is een uitmuntende chemica met een heel duidelijk eigen gezicht in zeer uitdagend onderzoek”, aldus juryvoorzitter Hermen Overkleeft. De hoogste Nederlandse onderscheiding voor chemisch toptalent wordt op 6 december uitgereikt tijdens chemieconferentie CHAINS in Veldhoven.

Nathalie Katsonis
is professor Bio-inspired and Smart Materials aan de Universiteit Twente (UT). De uit Oostenrijk afkomstige wetenschapper is een vooraanstaand onderzoeker op het gebied van moleculaire schakelingen en motoren. Na een PhD aan de Université Pierre et Marie Curie (UPMC) in Parijs, werd ze postdoc onder Nobelprijswinnaar Ben Feringa in Groningen. Na posities in Leuven en Toulouse, maakte ze in 2011 de overstap naar de UT, waar ze haar eigen onderzoeksgroep opzette. Ze ontving meerdere prestigieuze beurzen, waaronder een Veni- en Vidi-beurs, een ERC Starting Grant en een Aspasia Grant. De chemica heeft 39 publicaties op haar naam, onder ander in Nature, Nature Chemistry, Nature Communications en Angewandte Chemie.

Inspiratie uit natuur

Katsonis laat zich bij het ontwerpen van haar moleculaire machines inspireren door concepten uit de natuur, met name mechanismen waarmee planten werk verrichten. Zo onderzoekt haar team materialen waarin de mechanische bewegingen van planten worden nagebootst. Als onderscheidend voorbeeld geldt haar recente onderzoek naar foto-gevoelige moleculaire schakelingen, die – indien ingebed in vloeibare kristallen en behandeld met licht – geleidelijk zoveel spanning in het systeem brengen dat het geheel op den duur barst. De analogie met hoe sommige zaadbolletjes openspringen is opvallend, maar niet toevallig: het is op dergelijke natuurlijke processen dat Katsonis haar werk baseert.

Betrokken wetenschapper

Naast haar onderzoek is Katsonis een zeer betrokken wetenschapper die actief bijdraagt aan de ontwikkeling van natuurwetenschappelijk onderzoek in Nederland. Ze is actief binnen de KNAW Jonge Akademie en de Raad voor Natuur- en Scheikunde. In 2016 won ze de prestigieuze Athena-prijs voor excellente vrouwelijke chemici. Katsonis maakt zich sterk voor goede publieksvoorlichting, met name over nanotechnologie, om het maatschappelijk draagvlak en het enthousiasme voor wetenschappelijk onderzoek te vergroten. “Nathalie is een boegbeeld voor de chemie, nu en in de toekomst”, zegt juryvoorzitter Overkleeft.

Gouden Medaille

De KNCV Gouden Medaille wordt jaarlijks uitgereikt en is de belangrijkste Nederlandse prijs voor onderzoekers die zich bijzonder hebben onderscheiden op het gebied van chemisch speurwerk in de breedste zin. Voor de prijs komen onderzoekers tot veertig jaar in aanmerking van wie wordt verwacht dat zij leidend worden binnen hun vakgebied. De Gouden Medaille wordt sinds 1963 uitgereikt aan chemisch toptalent in Nederland.

De officiële uitreiking van deze prestigieuze prijs vindt plaats tijdens CHAINS 2017, een grote, driedaagse chemieconferentie – van 5 december t/m 7 december 2017 - die zich richt op wetenschap en industrie.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)