UTFaculteitenTNWNieuwsHypermodern stralingslab op de UT

Hypermodern stralingslab op de UT

Het Experimental Center for Technical Medicine (ECTM) van de Universiteit Twente beschikt sinds kort over een breed inzetbaar röntgenlab.

Dankzij dit Stralingslab, dat is uitgerust met meerdere klinische röntgensystemen en state-of-the-art meetapparatuur, komen UT-studenten tijdens hun studie nog dichterbij de klinische praktijk. Ook het bedrijfsleven toont interesse.

Het Stralingslab is door het ECTM opgezet in nauwe samenwerking met de sectie Medical Imaging van de UT-vakgroep Robotics and Mechatronics (RAM).

Realistisch

Doel van de nieuwe leeromgeving is het toevoegen van een klinisch georiënteerde, praktische component aan het bestaande stralingsonderwijs. Hoogleraar Kees Slump (RAM): "Onze biomedische technologie- en technische geneeskundestudenten kunnen tijdens hun studie worden opgeleid tot stralingsdeskundige niveau 3. Een prima curriculum, maar vrij theoretisch van aard. Met deze faciliteiten kunnen we dichterbij de klinische praktijk komen."

Het bestaande stralingsonderwijs wordt in het nieuwe lab aangevuld met praktische sessies, waarin studenten hun kennis van ioniserende (röntgen) straling in realistische scenario's kunnen toepassen en uitbreiden, in een setting die goed aansluit bij de klinische praktijk. Ook krijgen zij inzicht in fysische aspecten, met name hoe dit relateert aan klinische begrippen als patiëntdosis en beeldkwaliteit.

Medisch personeel

Naast het verzorgen van onderwijs voor UT studenten is de faciliteit ook beschikbaar voor externe gebruikers. Sebastiaan Waanders, afdelingshoofd van trainings- en simulatiecentrum ECTM: "We zien in toenemende mate dat medisch professionals gebruik maken van ioniserende straling voor beeldvorming. Tegelijkertijd zien we een trend dat zowel de toeleverende MedTech industrie als de kliniek een sterkere focus leggen op het scholen en nascholen van medisch personeel, zodat kennis behouden en verbeterd wordt. Uiteindelijk verbetert dit de kwaliteit en veiligheid van de geleverde zorg. In deze veilige omgeving kunnen medisch professionals trainen in een realistische setting, zonder dat daarvoor de workflow van het ziekenhuis gestoord wordt."

Aanvullend hierop is de faciliteit ook beschikbaar voor bedrijven uit de regio, bijvoorbeeld voor het testen van nieuwe medische innovaties voorafgaand aan de marktintroductie.

De nieuwe stralingshygiëne-faciliteit in het ECTM kwam mede tot stand door een bijdrage van de Provincie Overijssel.

Meer info over de opleidingen Biomedische Technologie, Technische Geneeskunde en het overige onderwijsaanbod van de UT: https://www.utwente.nl/onderwijs/