UTFaculteitenTNWNieuwsBenoeming Julius Vancso als Consulting Professor aan Donghua University

Benoeming Julius Vancso als Consulting Professor aan Donghua University

UT-hoogleraar Julius Vancso is benoemd als Consulting Professor aan de Donghua University in Shanghai. Onlangs hield hij zijn inaugurele rede in de Chinese miljoenenstad, getiteld ‘Polymer-surface interactions from the molecular perspective by AFM force spectroscopy’.

Vancso is professor in Materials Science and Technology of Polymers bij het MESA+ instituut voor nanotechnologie van de Universiteit Twente en is sinds 1994 verbonden aan de UT. De benoeming betekent een verdere versterking van de positie van de UT in het internationale netwerk op het gebied van smart materials.

Versterken van het netwerk

“De onderzoeksprojecten die we doen hebben steeds vaker een internationale dimensie, waarbij kennisdelen met internationale partners ook nog eens een belangrijke vereiste voor financiering is”, aldus Vancso, die tevens adjunct professor in Material Science is aan de Nanyang Technological University in Singapore. “Het internationale netwerk waarin we opereren wordt daarbij steeds relevanter. Door de samenwerking met Donghua te versterken, kunnen we deze ook effectief inzetten in onze onderzoeksprojecten.”

De samenwerking die voortvloeit uit de aanstelling van Vancso bij Donghua University behelst een versteviging van de band op het gebied van zowel onderzoek als onderwijs. Een aantal promovendi zal onderzoek verrichten deels in Twente en deels in China. Tevens wordt ingezet op het versterken van de versnelde internationale master in chemische technologie.

Over Donghua University

Donghua University, opgericht in 1951, heeft een lange en rijke historie in textiel. Vancso: "Daarbij zijn ze sterk in de industriële toepassing van textiel en vezels als versterkingsmateriaal voor composieten. Dat sluit nauw aan bij het onderzoek dat we op de UT doen, bijvoorbeeld op het gebied van responsive en smart materials. En er is een sterke link met de ontwikkelingen die we samen met TPRC inzetten." Zes hoogleraren van de Chinese onderzoeksuniversiteit behaalden reeds hun PhD aan de Universiteit Twente, allen vanuit de vakgroep van Vancso.

Foto: Qing Fengling, Vice President of Donghua University en prof. Julius Vancso.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)