UTFaculteitenTNWNieuwsTGS Award 2016 voor Rolf Postma
Rolf Postma utwente TGS Award

TGS Award 2016 voor Rolf Postma

De TGS Research Honours PhD Award voor Twents Promotie Top Talent 2016 gaat naar Rolf Postma, onderzoeker aan de faculteit TNW.

Hij nam de award op maandag 5 september in ontvangst tijdens de Opening van het Academisch Jaar van de UT. De prijs die Rolf Postma krijgt, bestaat uit een cheque van 2.500 euro die hij mag besteden aan een opleiding of uitwisseling tijdens zijn onderzoek.

Postma (24) is onderzoeker bij de katalyse groep van scheikundige technologie: “Ik doe onderzoek naar het synthetiseren van ammonia met behulp van plasma katalyse. Ammonia is een belangrijke chemische basisstof, die op hoge temperatuur en onder zeer hoge druk wordt geproduceerd. Door plasma te gebruiken kan dit proces rond kamertemperatuur, op omgevingsdruk en volledig elektrisch bedreven worden, helaas is dit plasma-proces energie inefficiënt. Mijn idee is om de efficiëntie van dit proces sterk te verhogen door gebruik te maken van een katalysator. Doordat dit proces volledig elektrisch is en makkelijk aan en uitgeschakeld kan worden, kan het mogelijk gebruikt worden voor de tijdelijke opslag van hernieuwbare energie. Zodra deze energie weer nodig is kan het ammonia of in een gasturbine of in een brandstofcel gebruikt worden om de energie weer terug te krijgen. Op deze manier kan mijn idee meehelpen in het op grote schaal toepassen van hernieuwbare energiebronnen in de huidige maatschappij.”

“Stel je voor het is een hele mooie dag en veel mensen gaan naar het strand toe. Op dat moment gebruiken veel mensen weinig energie in huis, omdat ze buiten zijn. Echter, de windturbines en zonnepanelen zijn keihard aan het werk en hebben energie teveel; dit zorgt voor overspanning op het net. Als je deze energie kunt omzetten naar chemische energie om later op de dag weer om te zetten naar elektrische energie om de lampen aan te zetten in de avond en/of bijvoorbeeld de wasmachine, dan is dit een mooie vorm van een grote hoeveelheid hernieuwbare energie voor de maatschappij. Het is een duurzame manier om hernieuwbare energie op de korte termijn en de lange termijn op te slaan en de pieken in het net op te vangen.”

Achtergrond TGS Award

In totaal zes kandidaten, hebben afgelopen 28 juni 2016 een presentatie gegeven om de TGS Award jury te overtuigen van het beste voorstel. De studenten hebben allen zes maanden een TGS Bridging Grant ontvangen (maximaal zes maanden overbrugging na het afstuderen, ter waarde van maximaal zes maanden AiO salaris) om het voorstel te schrijven. Ze zijn geselecteerd in twee rondes uit in totaal twintig aanmeldingen. Ook afgelopen jaar kwamen de kandidaten van alle faculteiten. De winnaar is gekozen door een jury onder leiding van Miko Elwenspoek, en verder bestaande uit Mireille Claessens, Bernard Geurts, Fokko Jan Dijksterhuis, Peter Apers en Petra De Weerd-Nederhof, ondersteund door Anne Dijkstra, op basis van drie onderdelen: onderzoeksvoorstel, external reviews (twee per voorstel), presentatie & bevraging. Elke kandidaat heeft een schrijftraining gericht op onderzoeksvoorstel ontwikkeling aangeboden gekregen, alsmede een presentatietraining; en vier van de zes kandidaten namen deel aan het masterexcellentietraject Research Honours. Voor zover bekend heeft elk van de zes kandidaten uitzicht op vervolg van het PhD traject op de UT.

Oproep nieuwe ronde TGS Award

De rondes voor de TGS Award 2017 zijn gestart: deadlines zijn 15 september 2016 en 15 januari 2017. Het aanmeldingsformulier voor de eerstvolgende ronde kan gedownload worden. De eligibility criteria staan zowel in het formulier als op de website. Let op: de Award is voor kandidaten die een UT master volgen (in het kader van de integratie van master-PhD trajecten).

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)