UTFaculteitenTNWNieuwsWalter van der Meer benoemd tot deeltijdhoogleraar membraantechnologie
Walter van der Meer

Walter van der Meer benoemd tot deeltijdhoogleraar membraantechnologie

Prof. dr. ir. Walter van der Meer (57) is per 1 september 2016 benoemd tot deeltijdhoogleraar bij de Universiteit Twente.

Prof. Van der Meer, algemeen directeur van drinkwaterbedrijf Oasen, bekleedt bij de UT de nieuw ingestelde leerstoel ‘Membrane Technology and Engineering for Water Purification’.

Het deeltijdhoogleraarschap bij de Universiteit Twente betekent dat Walter van der Meer één dag per week werkzaam is als hoogleraar en verder als algemeen directeur van drinkwaterbedrijf Oasen. De nieuwe leerstoel houdt ook in dat Van der Meer zijn werkzaamheden als deeltijdhoogleraar voor de Technische Universiteit Delft beëindigt. Sinds 2011 was hij als deeltijdhoogleraar ‘Innovative Water Purification Processes’ verbonden aan de TU Delft.

Onderzoek naar membranen

De nieuwe leerstoel bij de Universiteit Twente maakt deel uit van de onderzoeksgroep Membrane Science and Technology. De onderzoeksgroep is toonaangevend in Nederland op het gebied van fundamenteel en praktijkgericht onderzoek naar de ontwikkeling en procestechnologische toepassingen van membranen in bijvoorbeeld de watersector. De Membrane Science and Technology groep valt onder MESA+.

Drinkwatersector

Van der Meer: “De Universiteit Twente biedt nieuwe kansen en past goed bij de technologische uitdaging waar de drinkwatersector mee te maken heeft. De drinkwatersector staat voor grote uitdagingen zoals klimaatverandering, bedreiging van drinkwaterwinningen door bijvoorbeeld verzilting en de wens van de klant om onberispelijk drinkwater uit de kraan te krijgen. Drinkwaterbedrijven moeten zich voorbereiden op deze ontwikkelingen. Onder andere door het toepassen van moderne zuiveringstechnieken zoals membraanfiltratie.”

Walter van der Meer volgde de studie Scheikundige Technologie aan de Technische Universiteit Delft. In 2003 promoveerde hij in de Civiele Techniek aan deze universiteit. Van 2005 tot 2011 was hij als deeltijdhoogleraar ‘Membrane Process Technology’ ook al verbonden aan de Universiteit Twente. Vanaf 2011 werkte Van der Meer als deeltijdhoogleraar ‘Innovative Water Purification Processes’ bij de Technische Universiteit in Delft. Sinds 2012 is hij algemeen directeur van drinkwaterbedrijf Oasen.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)