UTFaculteitenTNWNieuwsPhilips Afstudeerprijs voor Biomedische Technologie voor Rogier Wildeboer

Philips Afstudeerprijs voor Biomedische Technologie voor Rogier Wildeboer

Rogier Wildeboer wint de Philips Afstudeerprijs voor Biomedische Technologie voor ontwikkeling van nanotechnologie voor toepassing bij borstkankeroperaties.

Op 28 november ontvangt Wildeboer (Universiteit Twente) de Philips Afstudeerprijs voor Biomedische Technologie van 3.000 Euro bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) te Haarlem. Hij wint deze prijs voor zijn onderzoek naar magnetische nanodeeltjes. Hij hield zich bezig met de ontwikkeling van een nieuwe techniek om deze deeltjes heel precies te volgen en verbeterde de bijbehorende medische apparatuur.

Primeur

Dit jaar wordt deze Philips Afstudeerprijs voor het eerst toegekend. Philips wil hiermee het belang benadrukken van innovaties op het gebied van Biomedische Technologie, één van de richtingen waar Philips HealthTech zich op richt om de duurzame gezondheidszorg van de toekomst te realiseren.

Een veilige en snelle en optimale manier om op uitzaaiingen te controleren is van levensbelang voor borstkankerpatiënten. Toepassing van nanotechnologie kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Rogier Wildeboer deed voor zijn afstudeerscriptie onderzoek naar magnetische nanodeeltjes, die kunnen worden gebruikt om de dichtstbijzijnde lymfeknoop op te sporen bij een borstkankeroperatie. Deze is nodig om uitzaaiingen vast te stellen. Op dit moment worden hiervoor nog radioactieve deeltjes ingezet.

Hij ontwikkelde bij de vakgroep Neuroimaging van de Universiteit Twente een nieuwe techniek om de nanodeeltjes heel precies te kunnen volgen met zo min mogelijk storing. Daarbij hield hij zich voornamelijk bezig met het ontwerpen en optimaliseren van de medische apparatuur, zodat de chirurg deze uiteindelijk in de operatiekamer kan gebruiken. Daarnaast onderzocht hij hoe je het precieze gedrag van de nanodeeltjes in het lichaam kunt beschrijven. Dit is belangrijk om te achterhalen welke nanodeeltjes de meest ideale eigenschappen hebben en bijvoorbeeld de beste signalen afgeven.

Op dit moment doet Rogier promotieonderzoek aan de TU Eindhoven naar de diagnosemogelijkheden met behulp van echografie bij prostaatkanker.

Uitreiking

De prijs wordt op 28 november in Haarlem uitgereikt door Michel van Bruggen, Department Head In-Body Systems bij Philips Research. Die dag wordt ook de Philips Afstudeerprijs voor Data Science in Health Care van 3.000 Euro uitgereikt, door Milan Petkovic, Department Head Data Science bij Philips Research. Deze prijs is toegekend aan Ivo Kuiper (Technische Universiteit Eindhoven) voor zijn analyse van de naleving van het protocol voor glucoseregulatie op verschillende afdelingen van de Intensive Care van het MUMC+.

De jurering van de prijzen was in handen van de KHMW te Haarlem. Deze maatschappij jureert nog tal van andere belangrijke wetenschappelijke prijzen.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)