UTTechMedTechMed CentrumNieuwsDavid Fernandez Rivas ontvangt Vidi voor verdere optimalisatie van naaldloos injecteren

David Fernandez Rivas ontvangt een Vidi-beurs van NWO, de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Met deze financiële bijdrage kan Fernandez Rivas, die als adjunct-hoogleraar verbonden is aan de Universiteit Twente, zijn onderzoek naar naaldloos injecteren een stap verder brengen.

Naaldloos injecteren: supersnelle microjets voor minimale beschadiging van de huid

David Fernandez Rivas heeft, sinds hij in 2016 zijn onderzoek naar naaldloos injecteren begon, grote stappen gemaakt in het verfijnen van de technologie. De methode heeft een groot potentieel om het aantal gebruikte naalden - dagelijks worden er wereldwijd 44 miljoen naalden gebruikt - terug te dringen, maar ook om de schade die een injectie aanricht in de huid tot een minimum te beperken.

Op dat laatste richt David zich in zijn nieuwste onderzoek, waarvoor hij nu dus een Vidi-bijdrage ontvangt. Omdat elk huidtype anders is, is het een flinke uitdaging om dat te bewerkstelligen. Daarvoor is zowel fundamenteel als praktijkonderzoek nodig. Het beperken van schade aan de huid door naaldloze injectie vraagt om een grotere nauwkeurigheid, die te bereiken is door het precies kunnen vaststellen van de eigenschappen van de huid.

Voor het onderzoek werkt David nauw samen met de andere projectpartners in het Future Under Our Skin (FUOS)-netwerk. Dit een internationaal netwerk dat in 2019 is gestart, en inmiddels is uitgegroeid tot een omvangrijk platform met bijvoorbeeld wetenschappers, dermatologen, cosmetici, tatoeëerders en patiëntenorganisaties.

Over David Fernandez Rivas

David Fernandez Rivas (1981) kwam in 2007 vanuit Cuba naar Nederland om te promoveren in de onderzoeksgroep Mesoscale Chemical Systems van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW). Na zijn postdoc bleef hij verbonden aan de Universiteit Twente, sinds 2020 als adjunct-hoogleraar. Hij is daarnaast onderzoeker bij het Mechanical Engineering Department van het Massachusetts Institute of Technology (MIT), en is als gasthoogleraar verbonden aan de afdeling Dermatologie van het Erasmus MC.

Fernandez Rivas is lid van zowel de Young Academy of Europe als de Global Young Academy, twee internationale netwerkorganisaties voor getalenteerde, jonge wetenschappers.  “Het biedt me de mogelijkheid om met gemotiveerde collega’s uit alle landen te discussiëren over en te werken aan oplossingen voor maatschappelijke problemen op wereldschaal.”

Over Vidi

Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Onderzoekers die een Vidi-financiering van (maximaal) 800.000 euro krijgen toegekend, kunnen daarmee de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma (voorheen: de Vernieuwingsimpuls). Binnen het Talentprogramma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)