UTTechMedTechMed CentrumNieuwsWomen's Health lanceert website

Women's Health lanceert website

Op Internationale Vrouwendag 2022 heeft het speciale onderzoeksprogramma Women's Health (WH) zijn website gelanceerd. De multidisciplinaire groep onderzoekers werkt samen aan het oplossen van gezondheids- en welzijnsproblemen in verschillende levensfasen van vrouwen. Op de website geeft WH een overzicht van al het onderzoek aan de Universiteit Twente dat te maken heeft met de gezondheid en het welzijn van vrouwen.

De nieuwe samenwerking wil nieuwe technologieën brengen die specifiek zijn voor de gezondheid van vrouwen. "Het huidige gezondheidsonderzoek heeft traditioneel een 'male first'-benadering, wat niet altijd de meest optimale oplossing oplevert die geschikt is voor vrouwelijke patiënten. Verschillen tussen mannen en vrouwen doen zich voor in gezondheid en ziekteverschijnselen, en ook in de reactie op behandeling. Wij werken aan de verbetering van de gezondheid en het welzijn van vrouwen gedurende hun hele leven, wat ten goede komt aan zowel vrouwen als hun kinderen en dierbaren, en zo de samenleving als geheel beïnvloedt", zegt Prof. Dr. Sabine Siesling, voorzitter van Women's Health.

Multidisciplinair onderzoek

Op de WH-website is een overzicht te vinden van alle UT-onderzoekers die werken aan Women's Health-gerelateerd onderzoek. Verschillende onderzoeksprojecten worden getoond in video's van 1 minuut waarin de betrokken onderzoekers hun werk toelichten. "Binnen onze multidisciplinaire onderzoeksgroep aan de UT richten we ons op het brengen van nieuwe technologieën die specifiek zijn voor de gezondheid van vrouwen naar mensen die daar behoefte aan hebben, en daarmee het ondersteunen van de personalisatie van diagnose en behandeling. De onderzoekers die op onze website te zien zijn, zijn slechts een kleine greep uit al het onderzoek naar de gezondheid van vrouwen aan de UT. Samen werken we aan het vergaren van kennis over de fysieke en mentale gezondheid van vrouwen, inclusief anatomie, fysiologie en pathologie van het vrouwenlichaam, maar ook kijkend naar het welzijn gedurende hun hele leven", zegt Siesling.

Vrouwen sterker maken

WH heeft vier hoofddoelstellingen die allemaal gericht zijn op het versterken van de positie van vrouwen door middel van onderwijs en het creëren/vertalen van kennis. De onderzoekers willen nieuwe datastrategieën en -technologieën ontwerpen en ontwikkelen voor en met vrouwen. Ze willen ook gezondheid(szorg) personaliseren met verantwoord gebruik van data, Kunstmatige Intelligentie en patiëntenperspectieven. Als derde doelstelling wil WH de zorg en kwaliteit van leven voor vrouwen optimaliseren vanuit een holistisch oogpunt. En als laatste werkt WH aan het vergroten van de participatie van vrouwen met en zonder vrouw-gerelateerde gezondheidsaandoeningen in de gezondheidszorg en onderzoek. "In klinische trials zitten nog vaak meer mannen, omdat men denkt dat hormoonschommelingen mogelijk van invloed zijn op het onderzoek."

Meer informatie

De website is op 8 maart gelanceerd. Voor meer informatie over Women's Health en een overzicht van alle UT-onderzoekers die binnen het cluster van Women's Health werken, kan je terecht op de WH-website.