UTTechMedTechMed CentrumNieuws‘TOGETHER’ werken aan toekomstige zorg tijdens TechMed Event 2022

‘TOGETHER’ werken aan toekomstige zorg tijdens TechMed Event 2022

Op 2 november organiseerde het Technisch Medisch Centrum (Universiteit Twente) het TechMed Event. Het TechMed Event is de aftrap van de MedTech Twente Week die georganiseerd is in samenwerking met partners van MedTech Cluster Twente (2-4 november). Het TechMed Event stond dit jaar in het teken van de laatste technisch-medische ontwikkelingen. Ongeveer 550 medische professionals, MedTech bedrijven, onderzoekers en studenten kwamen samen voor een dag vol inspiratie en netwerken.

Remke Burie, zakelijk directeur van het TechMed Centrum, opende het TechMed Event door na zijn welkomst speech beurtelings zes sprekers op het gebied van bewegingsstoornissen uit te nodigen voor een korte pitch op het podium. De sprekers vertelden over hun dromen aangaande het bestrijden van bewegingsstoornissen.

Vervolgens volgde een symbolische opening door Remke Burie, Maroeska Rovers en Jouke Tamsma, MT leden van het TechMed Centrum.  Voor de grote trap in het TechMed Centrum werden de grote houten letters ‘TOGETHER’ door hen voorzien van naam en droom om het komend jaar de gezondheidszorg te verbeteren. Remke Burie: “Met deze handeling willen we direct het belang van ‘together’ duidelijk maken. Iedereen mag zijn naam en droom op dit bord toevoegen. De beste manier om impact te creëren in de zorg is door samen te werken.”

Grensoverschrijvende samenwerking

Medische technologie verandert sneller dan ooit. Het maakt toekomstige zorg toegankelijker, betaalbaarder en beter, maar vereist ook samenwerking en kennisdeling. Zo werken we aan de zorg van de toekomst. Daarvoor is ook grensoverschrijdende samenwerking tussen Nederland en Duitsland nodig. Prof. Dr. Alex Friedrich, Chief Medical Officer & Chief Executive Officer aan het universitair medisch centrum in Münster, gaf aan het eind van de dag zijn visie voor de toekomst van deze samenwerking. Friedrich benadrukte dat we vooral de kracht van onze beide gezondheidszorgsystemen binnen onze gemeenschappelijke regio moeten gebruiken.

Verder waren er gedurende de dag verschillende parallelsessies over onder andere de personeelscrisis in de zorg, gepersonaliseerde geneeskunde, TechMed onderzoeken en het nieuwe zorgakkoord. Tijdens de speciale sessie over gepersonaliseerde geneeskunde werden meerdere voorbeelden gegeven waarin technologie de zorg persoonlijker kan maken. Zo kan bijvoorbeeld de medische technologie worden geoptimaliseerd en gepersonaliseerd voor de gezondheid van vrouwen, bij patiënten met nieraandoeningen en chronische ziekten zoals diabetes.

Ook werd de Niers Fund eHealth Voucher uitgereikt aan studente Eva Schockemöhle. Zij ontwikkelde in het kader van haar afstuderen voor de bachelor Creative Technology de Artifical Flower. Het Universiteitsfonds Twente stelt jaarlijks deze voucher beschikbaar aan een bachelor, master of PhD student of jonge alumnus met een innovatief idee voor een oplossing op het gebied van eHealth.

TechMed Magazine

Tijdens het TechMed event werd ook het nieuwe TechMed Magazine gelanceerd. Dit magazine staat vol met voorbeelden van regionale, nationale en internationale MedTech innovaties. Net als het TechMed event besteedt het magazine volop aandacht aan de zorg van de toekomst. Hoe moet de zorg er uit gaan zien? En hoe zorgen we er samen voor dat de zorg ook klaar is voor die toekomst hoe zorgen we voor genoeg personeel in de zorg? Het TechMed Magazine is online te lezen.

MedTech Twente Week

Het TechMed Event was dit jaar onderdeel van de eerste editie van de MedTech Twente week. Het succes van het bestaande Techmed Event is uitgebouwd tot een breed meerdaags programma voor verschillende doelgroepen uit het MedTech ecosysteem. Door deze stakeholders zoals onderzoekers, ondernemers, artsen, investeerders en andere experts bij elkaar te brengen, kunnen we MedTech-innovaties nog sneller doorvoeren.

Bekijk hier meer foto's van het TechMed Event!