UTTechMedTechMed CentrumNieuwsTwee subsidies voor onderzoek naar menselijke miniatuurharten

Twee subsidies voor onderzoek naar menselijke miniatuurharten

Hart- en vaatziekten zijn wereldwijd doodsoorzaak nummer één. UT-onderzoekers Prof. Dr. Robert Passier, Prof. Dr. Jeroen Leijten en partners ontvangen zeven miljoen euro voor twee subsidies om miniatuurharten verder te ontwikkelen die onderzoekers kunnen gebruiken voor het bestuderen van hartziekten en het testen van medicijnen.

Voor de NWO XL subsidie van drie miljoen euro ontwikkelen Passier en zijn partners Dr. Janine Post, Dr. Jeroen Leijten (beiden UT) en Prof. Dr. Gert Jan Veenstra (Radboud Universiteit) een screeningsplatform van menselijke miniatuurharten voor het bestuderen van hartziekten en het testen van medicijnen met behulp van geavanceerde microfluïdische druppeltechnologie. De EIC-Pathfinder Challenge van vier miljoen euro wordt geleid door Leijten, Passier en River Biomedics (spin-off bedrijf van de UT) als consortium met NanoScale Systems en de Universiteit van Malaga. Dit consortium gaat een pompend en menselijk mini-hart en een zwemmende menselijke Bio-Robot ontwikkelen.

NWO XL

De huidige dier- en celcultuurmodellen zijn niet nauwkeurig genoeg om de werkzaamheid en toxiciteit van geneesmiddelen te voorspellen. In dit onderzoeksproject, getiteld 'HeartEngine - Advanced bioengineering strategy for production of human miniature hearts', zullen Passier, Post, Leijten en Veenstra menselijke stamcellen inkapselen in holle miniatuurbolletjes van hydrogel en met behulp van single-cell OMICs analyse een digitale tweeling van de miniatuurharten maken. "We streven ernaar 100.000 holle microgels per seconde te maken. Elke microgel is gevuld met menselijke stamcellen die kunnen differentiëren tot miniatuurharten", zegt Passier. Dit resulteert in een ultra-high-throughput screening platform. Passier: "We kunnen met dit platform snel hartziekten bestuderen en geneesmiddelen testen." "Met de digitale tweelingen die in dit project worden gegenereerd, kunnen we zowel de ontwikkeling van het hart onderzoeken als de reactie van het hart op medicijnen voorspellen", legt Post uit.

EIC-Pathfinder Challenge

Platte celculturen van hartweefsel zijn niet in staat om een pompende beweging te produceren, wat de belangrijkste functie van het hart is. In het onderzoeksproject 'Engineering a living human Mini-heart and a swimming Bio-robot' zullen Leijten, Passier en partners een pompend mini-hart en een zwemmende menselijke bio-robot ontwikkelen. "We werken aan een echt miniatuurhart met een kloppende kamer. Het zal vloeistof kunnen uitstoten en stelt ons in staat de pompfunctie van het hart te bestuderen", legt Passier uit. "Extra boeiend is dat we met dit project geavanceerde stamcelprotocollen kunnen combineren met geavanceerde biofabricagetechnologieën zoals een innovatieve giettechniek en next-generation 3D-bioprinting om echt functionele levende materie te creëren", breidt Leijten uit.