UTTechMedTechMed CentrumNieuwsNieuw 4TU.Health centre zet medische- en gezondheidstechnologie op de kaart

Nieuw 4TU.Health centre zet medische- en gezondheidstechnologie op de kaart

Vanaf 4 oktober bundelen de vier Technische Universiteiten (TU Delft, TU Eindhoven, de Universiteit Twente en Universiteit Wageningen) hun kennis en kunde op het gebied van medische- en gezondheidstechnologie in een nieuw 4TU.centre; 4TU.Health. Het samenwerken levert de vier technische universiteiten veel op. ‘’Door als vier technische universiteiten samen op te trekken, bundelen we de technische kennis van vier relevante spelers en word je een serieuze gesprekspartner aan tafel’’, aldus Nico Verdonschot (Universiteit Twente), voorzitter van 4TU.Health.

De ambitie van het centre is een strategische gesprekspartner te zijn in het zorg- en gezondheidsveld als het gaat om het ontwikkelen van oplossingen voor de zorguitdagingen van morgen. Technologie is één van de sleutels in de oplossingen voor een bemensbare en betaalbare gezondheidszorg.

Interdisciplinair samenwerken

De vier technische universiteiten zijn volop bezig met het ontwikkelen van innovatieve oplossingen rond gezondheid. Denk aan robots die het zware werk van verpleegkundigen overnemen, non-invasieve operatie-apparatuur waardoor de patiënt minder pijn ervaart, AI-driven mogelijkheden voor diagnostiek en E-Health technology voor brede preventie.

Voor acceptatie van deze innovatieve oplossingen onder patiënten en zorgverleners en daadwerkelijke implementatie in de praktijk, is het noodzakelijk dat alle stakeholders vanaf het begin van een ontwikkelingstraject worden meegenomen. Alleen samen kunnen zij zorgen dat medische- en gezondheids bevorderende technologie op een goede manier in de (zorg)praktijk terecht komt en bovendien betaalbaar is.

Lees hier ook het eerder verschenen position paper ‘Kosten van zorg: hoe medische technologie kan bijdragen aan betaalbare zorg’

Krachtenbundeling

4TU.health is het aanspreekpunt wanneer het gaat om de technische kant van vraagstukken rond zorg en gezondheid. Het centrum is een strategische gesprekspartner voor overheden, gezondheidsfondsen en andere partijen die vernieuwing in de zorg financieren en aanjagen.

4TU.Health is dan ook vanaf het begin partner van de Dutch CardioVascular Alliance (DCVA). Door binnen DCVA af te stemmen met alle relevante partijen over onderzoek, valorisatie, talent en implementatie, draagt 4TU.Health mede bij aan het verminderen van de cardiovasculaire ziektelast.

MedTech Nederland en Groeifonds

Samenwerking binnen 4TU.Health heeft de vier Technische Universiteiten in staat gesteld samen te werken aan een groot MedTechNL-voorstel voor het Nederlandse nationale groeifonds. Opnieuw samen met allerlei andere relevante publieke en private partners .

4TU.Health team

Regiegroep