UTTechMedTechMed CentrumNieuwsTien voor twee afstudeerders Technische Geneeskunde

Tien voor twee afstudeerders Technische Geneeskunde

Jean Daemen en Kevin Groot Lipman zijn beide afgestudeerd met het cijfer 10 voor de masteropleiding Technische Geneeskunde. Jean Daemen is daarnaast ook cum laude afgestudeerd. Ze zijn pas de 4e en 5e student in de geschiedenis van de opleiding Technische Geneeskunde die dit cijfer krijgen. “Beide studenten hebben zich niet alleen op academisch en technisch niveau onderscheiden, maar vooral ook in hun klinisch functioneren en de klinische impact die hun technische werk heeft”, aldus hun begeleider Dr. Marleen Groenier.

Alle twee kregen ze het cijfer 10 voor hun afstudeerstage. Jean Daemen werkte tien maanden bij de afdeling thoraxchirurgie van het Zuyderland Medisch Centrum in Heerlen en deed daar onderzoek naar het gebruik van driedimensionale beeldvorming bij patiënten met een trechterborst. Kevin Groot Lipman deed onderzoek naar kunstmatige intelligentie voor beeldvorming bij asbestpatiënten bij het Nederlands Kanker Instituut in het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam.

Klinisch toepasbaar

De tienen zijn een beloning voor de enorme stappen die ze gemaakt hebben om de technieken waar ze aan gewerkt hebben, klinisch toepasbaar te maken en deze zelf bij patiënten toe te passen. Jean heeft in zijn afstudeerstage gewerkt aan een beeldvormingstechniek waarbij met behulp van een 3D foto wordt gekeken hoe erg de indeuking van de borstkast is bij patiënten met een trechterborst. “Nu wordt dit met CT scans en röntgenfoto’s gedaan, maar aangezien het vaak om jonge patiënten gaat en de straling van deze technieken mogelijk schadelijk is op de lange termijn zochten we naar een alternatief”, zegt Jean. Delen van zijn onderzoek zijn reeds gepubliceerd.

Kunstmatige intelligentie

Kevin heeft tijdens zijn stage gewerkt aan verschillende toepassingen voor kunstmatige intelligentie voor beeldvorming patiënten met schade aan de longen als gevolg van contact met asbest. Hiermee werd automatisch schade aan de longen gedetecteerd. “Schade aan de longen door asbest kan lastig te herkennen zijn en kost de artsen veel tijd om te beoordelen. Door bevindingen van artsen op bestaande CT scans te gebruiken, kon mijn model leren schade accuraat te herkennen.”

Meerwaarde Technische Geneeskundige

In tien maanden tijd hebben ze de meerwaarde van een Technische Geneeskundige laten zien aan hun teams in het ziekenhuis. “Als TG’er kun je de vertaalslag van techniek naar praktijk maken”, vertelt Jean, “Je kijkt kritisch naar een probleem, gaat opzoek naar een oplossing, maar verliest daarbij niet de patiënt uit het oog.”

Samenwerking

Die vertaalslag maken is niet altijd makkelijk. “Je kunt met je technische kant erbij niet hoog van de toren gaan blazen en alleen alle problemen oplossen. Tijdens mijn stage heb ik geleerd om goed naar iedereen te luisteren en onderdeel te worden van het multidisciplinaire team, om zo grenzen te verleggen van wat mogelijk is”, vertelt Kevin. “Medische professionals hebben vaak ook maar weinig tijd, dus dan is het extra belangrijk om in korte tijd alle neuzen dezelfde kant op te krijgen”, vult Jean aan.

Promoveren

Beide heren hebben besloten om verder te gaan als promovendus bij hun stageplekken. Bij zowel het Nederlands Kanker Instituut als het Zuyderland Medisch Centrum waren er in eerste instantie geen vacatures voor een PhD, maar doordat beide studenten zich in korte tijd onmisbaar hebben gemaakt is daar geld voor vrij gemaakt. Een mooie extra beloning naast de tien voor hun afstuderen.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)