UTTechMedTechMed CentrumNieuws2e plaats voor UT-PhD student op PhD competitie van FIGON Dutch Medicines days

2e plaats voor UT-PhD student op PhD competitie van FIGON Dutch Medicines days

Op de jaarlijkse PhD Competitie van de FIGON Dutch Medicines Days voor innovative drug research heeft UT PhD student Marcel Heinrich de tweede plaats gehaald. Hij kreeg de prijs voor zijn onderzoek naar 3D-gebioprinte minibreinen.

Zijn minibreinen kunnen gebruikt worden om het aantal proefdieren voor medicijnenonderzoek te verminderen. “Voor dat er proefdieren bij een onderzoek komen kijken worden de medicijnen eerst op 2D celweefsels getest. De stap van een 2D weefsel naar een volledig organisme is echter nog te groot waardoor veel medicijnen hier op stuklopen. Door de medicijnen eerst te testen op een 3D structuur kun je eerder inschatten of een medicijn gaat werken in een proefdier”, zegt Heinrich.

3D bioprinten

De miniorganen zelf zijn niet per se nieuw. Het vernieuwende waar Heinrich dan ook zijn prijs voor kreeg zit hem in de manier van produceren. De meeste 3D miniorganen worden gemaakt met een mal, maar dit geeft niet de gewenste controle die Heinrich graag ziet. “Door de organen te 3D-bioprinten krijg je de cellen exact op de plek waar je ze wil. Daarmee kun je hele complexe biologische structuren namaken, zoals bijvoorbeeld een hersentumor die omringt wordt door glia- en stromacellen.

Meer informatie

Marcel Heinrich is PhD student in de vakgroep Biomaterials Science and Technology onder promotor prof.dr. Jai Prakash. De PhD student competitie waarin Heinrich de 2e plaats behaalde wordt jaarlijks georganiseerd door FIGON en gesponsord door Pfizer Nederland. Het is de eerste keer dat een PhD student van de UT de top drie van deze competitie haalt.