UTTechMedTechMed CentrumNieuwsMarina van Dammebeurs 2019 voor Joeke Nollet

Marina van Dammebeurs 2019 voor Joeke Nollet

Tijdens de Entrepreneurial Day is de zeventiende Marina van Dammebeurs uitgereikt aan Technische Geneeskunde-alumna Joeke Nollet. Joeke is werkzaam als arts-onderzoeker en Technisch Geneeskundige op de intensive care van het Radboud UMC.  Zij wil de beurs, ter waarde van 9.000 euro, onder meer gebruiken om een fellowship op te zetten met de Flinders University in Australië om de zorg voor patiënten met een slikstoornis te verbeteren.

Het doel van Joeke is om expert te worden op het gebied van pharyngeale HRIM. Deze specifieke techniek is veelbelovend voor patiënten met een slikstoornis, maar wordt in Nederland nog niet klinisch toegepast. Joeke is de eerste die met deze techniek werkt, en wil zich inzetten om deze techniek beschikbaar te maken voor de Nederlandse patiëntenpopulatie. Zij wil het geld van de beurs inzetten om een fellowship op te zetten en te volgen bij prof. Taher Omari van Flinders University in Australië, wereldwijd dé expert op dit gebied. Ook wil zij de beurs gebruiken om een cursus over implementatie van innovaties in de zorg volgen.

Joeke Nollet begon in 2007 met de bacheloropleiding Technische Geneeskunde, die ze in 2010 heeft afgerond. Na het cum-laude behalen van haar master aan de UT (Medical Signaling), heeft Joeke in Utrecht nog een vierjarige master tot arts en klinische-onderzoeker gevolgd en deze in 2018 wederom cum-laude afgerond. Vanaf september 2018 is Joeke werkzaam als arts-onderzoeker en Technisch Geneeskundige op de intensive care van het RadboudUMC.

Groot voorbeeld van een Technisch Geneeskundige

De jury is diep onder de indruk van de relatief jonge UT-alumna: van haar prestaties en gedrevenheid, en haar droom om expert te worden op een heel specifiek, medisch terrein. Joeke is het grote voorbeeld van een Technisch Geneeskundige: de combinatie van techniek en maatschappij, ambitie en talent.

Marina van Dammebeurs

De Marina van Dammebeurs wordt jaarlijks uitgereikt aan een succesvolle alumna van de Universiteit Twente. De beurs wordt uitgereikt door het Universiteitsfonds Twente en is mogelijk gemaakt dankzij een schenking van mevrouw dr.ir. M.A. van Damme-Van Weele. Zij was in 1965 de eerste persoon die promoveerde aan de toenmalige Technische Hogeschool Twente (tegenwoordig Universiteit Twente). De beurs is bedoeld om de verdere ontwikkeling van de loopbaan van een talentvolle ambitieuze en bevlogen UT-alumna te ondersteunen en haar te helpen nieuwe ambities waar te maken. De beurs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door kunstenares Mohana van den Kroonenberg en een geldbedrag van € 9.000. Dit jaar waren er zestien kandidaten voorgedragen.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)