UTTechMedTechMed CentrumNieuwsOnderzoekers TechMed Centre, ZGT en BVN winnen Patient Innovation Award 2019

Onderzoekers TechMed Centre, ZGT en BVN winnen Patient Innovation Award 2019

Vitaliteitsproject IVY is uitgeroepen tot winnaar van de Patient Innovation Award 2019. Veel borstkankerpatiënten ontwikkelen tijdens hun behandeltraject een laag zelfbeeld en vermoeidheid. Met de IVY-app - een gezamenlijk project van ZGT en Universiteit Twente - wordt het zelfbeeld op het vlak van vitaliteit vroegtijdig positief beïnvloed. De app kreeg van het publiek én de vakjury de meeste stemmen.

De IVY-app is tot stand gekomen uit een samenwerking tussen Universiteit Twente, Borstkankervereniging Nederland (BVN) en ZGT. Vanuit het TechMed Centre en de vakgroep Psychology, Health & Technology, werkten Roos Wolbers, gezondheidspsycholoog en junior onderzoeker, en universitair hoofddocenten Christina Bode en Marcel Pieterse aan de app. De app is een uitstekend voorbeeld voor personalized eHealth Technology.

“Ik ben ontzettend blij met deze award”, zegt Christina Bode. “Het laat zien dat patiënten, publiek én onderzoekers de positieve, onbewuste beïnvloeding van zelfbeelden als een belangrijk en innovatief onderdeel van zelfmanagement bij borstkanker zien. Hiermee kunnen we mensen helpen om tijdens en na hun ziekte aandacht te besteden aan de vitaliteit. Ook kan deze simpele app patiënten bereiken die we anders missen met ingewikkeldere interventies.”

Internist-oncoloog van ZGT Ester Siemerink mocht de award in ontvangst nemen: "Met het prijzengeld kunnen we de app verder door ontwikkelen, waardoor we de patiënt in haar behandeltraject meer in haar kracht kunnen zetten. Ik geloof echt dat ons product van toegevoegde waarde is om je brein vitaler te houden. Daardoor kun je een behandeling beter doorstaan en je rol in de maatschappij behouden. En daarbij is het voor ons als hele projectgroep een mooie beloning van een vruchtbare samenwerking tussen drie partijen.

Wil je meer weten over de app? Bekijk dan de volgende video.