UTTechMedTechMed CentrumNieuwsOnderzoek: zorgprofessionals verwachten grote veranderingen door opkomst AI in de gezondheidszorg

Onderzoek: zorgprofessionals verwachten grote veranderingen door opkomst AI in de gezondheidszorg

Bijna tweederde van de zorgprofessionals in Nederland verwacht dat de opkomst van AI in de zorg hun dagelijkse werkzaamheden binnen vijf jaar zal veranderen. Op een termijn van tien jaar is dat zelfs 95% van de professionals. Dat blijkt uit onderzoek van MedicX.AI in samenwerking met het UMCG en het Technisch Medisch Centrum van de Universiteit Twente. Tegelijkertijd geeft de helft van de respondenten aan dat hun organisatie geen duidelijke visie heeft op AI.

Veranderingen

De initiatiefnemers onderzochten de kijk van Nederlandse zorgprofessionals op de adoptie en implementatie van AI in de zorg. Zowel clinici als onderzoekers en bijvoorbeeld datawetenschappers deden mee. Het overgrote deel van de respondenten (85%) is zelf bereid zelf met AI te werken. De meeste kansen voor AI in de zorg zien de respondenten op het gebied van diagnostiek, gevolgd door het mogelijk maken van meer gepersonaliseerde behandelingen.

Barrières

Ondanks deze verwachtte veranderingen en mogelijke toepassingen ziet 90% van de respondenten barrières bij deze ontwikkeling. Gebrek aan expertise is hierbij de belangrijkste barrière, maar ook de beperkingen van de IT-infrastructuur en datatoegankelijkheid wegen zwaar mee. “Het gebrek aan expertise gaat verder dan het in huis hebben van datwetenschappers. Deelnemers gaven vaak aan dat het juist om kennis gaat bij de uiteindelijke gebruikers en in leiding en bestuur”, aldus Kicky van Leeuwen van MedicX.AI.

Tweede en derdelijnszorg

Wat opvalt is het verschil tussen zorgprofessionals in de tweedelijnszorg (waaronder ziekenhuizen) en derdelijnszorg (hooggespecialiseerde instellingen). Zo geven de tweedelijnsclinici vijf keer vaker aan dat er gebrek is aan steun binnen de medische staf voor de ontwikkeling en implementatie van datagedreven oplossingen dan derdelijnsclinici. Daarnaast zijn zij ook minder bereid te werken met AI-technologie en maken ze zich meer zorgen over dat AI hun baan uiteindelijk overbodig zal maken.

Investeren en samenwerking

Verschillende partijen worden verantwoordelijk gehouden om te investeren in het meer datagedreven maken van de zorg. De respondenten kozen het vaakst voor de zorginstellingen als kartrekker, maar op de voet volgen de grote medtech-bedrijven als Siemens Healthineers en Philips, de overheid en zorgverzekeraars. Kicky van Leeuwen: “Het succesvol maken van AI in de gezondheidszorg vraagt duidelijk om samenwerking. Zowel om te kunnen investeren als om kennis op te bouwen om ontwikkeling en veilige implementatie mogelijk te maken.”

AI bij het TechMed Centre

Het TechMed Centre zet zich sterk in voor samenwerkingen tussen clinici, technici en industrie bij de ontwikkeling en implementatie van AI in de gezondheidszorg. Binnen de onderzoeksdomeinen van het TechMed Centre werken onderzoekers bijvoorbeeld aan methoden om transparantie en vertrouwen te verhogen, patiënt en clinicus zelf de regie te geven en informatiebronnen te combineren tot betere voorspellingen van diagnose en behandelpaden. In de Health-opleidingen van de UT leren studenten om nieuwe technologieën zoals AI te ontwikkelen en te implementeren in de dagelijkse praktijk. Daarnaast zet het TechMed Centre zich in op impactverhoging door opleiding en training van professionals in toepassing en verdere ontwikkeling van AI en data science voor gezondheidszorg.

Het hele rapport van de Clinical Data Survey is gratis te downloaden via Medicx.ai.

C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur sustainability, energy & environment